tisdag 14 april 2009

Tovat sittunderlag

Jag är precis hemkommen från kursen i "overlocksömnad/medeltidsklädessömnad/tovning". Den här gången koncentrerade jag mig på att få klart ett sittunderlag. Det var svårt att få någon bra bild med kameran i mörkret och då maken satt och flimmertittade på fotboll på teven, det här är det bästa som gick. (Hjärtat i mitten är inte fullt så "jordgubbsorbet"färgad, utan mer rosa, samma rosa som är på min tovade necessär.) Den är både för mörk och för "blå" hela bilden, men ni får en idé om hur den kan se ut.

Det här underlaget har jag gjort från en våttovad del som blev helt misslyckad. Det blev hål i den. Då satte jag mig och nåltovade, pickade, fast ull på de ställen som var lite glesa.
Lite tillklippning efter det och så nåltovade jag fast hjärtat.
Jag var på väg att göra det till en väska, men det fick bli ett sittunderlag. Ikväll har jag sytt fast langettsömmen och dekorerat hjärtat. Det var tungt att få igenom nålen genom det tjocka lagret ull. Jag kan lova att jag har både en och två blåsor på fingrarna nu. Det var då lite lättare att picka fast garnet runtomkring hjärtat och prickarna.

Det var roligt att tova igen. Jag har ju mest sytt medeltidskläder på tisdgarna annars, men det passade så bra att ta en liten paus nu då jag inte har några delar som behöver overlockas längre och då kan jag lika gärna sy de delarna hemma.
Som vanligt efter sådana här maratonkvällar med kreativitet så är jag helt "speedad" när jag kommer hem...hihi...jag har energi så det räcker och blir över, men ska försöka varva ner och gå och lägga mig i skaplig tid. :-)

...

Slutligen vill jag skriva att det är så roligt att många av er vill tävla om necessären. Jag är alltid lite självkritisk när jag syr och när jag just gör tävlingar på det här sättet så blir jag så orolig innan. "Tänk om ingen vill ha det jag gör". Tack för att ni skriver så goa kommentarer också.
Ni skämmer bort mig med era fina ord.
Tack ni goa!




Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

11 kommentarer:

Skatan sa...

Tummen upp!

Så himla läckert : ) En tovningskurs kanske man skulle ge sig på...det ser ut att vara möjligt att skapa så spännande saker!

Ha en fin dag.

I solen?

Anna Skata

Jenny sa...

Det verkar så spännande med tovning! Jag har aldrig provat men skulle verkligen vilja eftersom jag älskar tovade saker. Tack för inspirationen! KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Stina sa...

Men vilket sött underlag. Nu kan du snart tillverka allt i syväg tror jag.;-) Goa och snälla gumman där. Kram Stina

Lilla huset på prärien sa...

Medeltidssömnad!? Kul! Ska du kanske iväg på Medeltidsdagarna på Gotland månne? Hur som helst är det väldans fina saker du gör jämt! Gillar verkligen den fina stickade axelvärmaren i grönt jag såg där nere :)

Vår-Jenny

Grodmamman sa...

Jätte fint!
Vill bara förtydliga lite!:) Vårt stooora bygge ska bli två carportar och två förråd. Vi bor i radhus så vårt förråd och carport sitter ihop med grannens.
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Men goaste du; hur snygg som helst:)
Kram Lallis

Mamma C sa...

Det blev ett jättefint sittunderlag.
Kram Mamma C

Unknown sa...

Vilket fint sittunderlag! Du verkar då ha fullt med ideér, kul! o så duktig med det ena o det andra! Ha det gott. Kram Lenita

Ullis/Leva på landet sa...

Så snyggt det blev. Har inte våttovat på säkert 15 år men nåltovat provade jag för första gången förra året och det är super kul.

Kramar Ullis

Forma om sa...

Vilka fina färgkombinationer med vitt, rosa och grönt. Du är duktig du!

Angående de rosa penséerna på min balkong. Klart det finns rosa!! Tyvärr har jag köpt dem på Vellingeblomman, en underbar och stor växtaffär här i södra Skåne. Det fanns alla möjliga färger och inte dyrt heller. Hoppas du hittar rosa nära dig :)

Kram
Susanne

Krisses hantverk sa...

Vilket fint underlag! Jag har också tovat många ,det är roligt! Vad härligt det låter mad den där kursem; medeltidsa kläder och allt möjligt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...