måndag 6 april 2009

Vacker inspiration

Vi fortsätter att rensa och röja. Idag har jag gått igenom vinterkläderna och barnens lekhörna som de har under trappan i hallen. Det tog TID. Men mellan allt rensande och pysslande så har jag faktiskt inte tappat bort kärleken och min längtan till det vackra vita i hemmet.

Jag sökte nyss runt i min "inspirationsmapp" och tänkte att jag skulle dela med mig av några riktiga guldkorn. Tyvärr har jag inte skrivit varifrån de är tagna eller scannade, men de flesta är från reportage i tidningar av typen "Better Homes & Gardens"

Jag älskar de mjuka paddade stolarna, den runda formen på klockan, bordet och stolarna som harmoniserar med formen på tallrikarna. Jag älskar också den här kontrasten med levande mörkt trä i den vita inredningen. Faktiskt så dras jag mer mot det än det målade svarta som kontrast till det vita. Träet för in ett jordelement, en värme.

Här är det lite kantigare former,nästan fullt ut skulle jag vilja säga. Det är fint, just för att det utgör en sådan helhet. Jag gillar kanske inte riktigt loungekänslan, men däremot så tycker jag inredarna har fått till det så bra med de rostfria, cylinderformade lampskärmarna till den i övrigt vit-grå-svarta inredningen.

Här tycker jag om den stora helheten. Renheten och även känslan av att det faktiskt är någon som bor där...eller till och med har fest. Det är som om värdinnan precis rest sig upp för att ta kort. Hon har lämnat stolen med anteckningarna och festboleron för att få en minnesbild över den underbara stund som ska komma. Mönstrade tapeter på det här sättet är fint ibland och inte fint i andra fall. Just här passar det perfekt in.



Stolarna är det som drar min uppmärksamhet till sig. Tänk att ha en sådan ensemble. Jag tycker om den färgdynamiken som blir med det gröna stänkskyddet, men retar mig konstigt nog på att blommorna är så små i förhållande till sin vas. Hihi! Om jag själv hade dukat inför en bjudning hade jag nog känt mig lite missnöjd och försökt göra något åt buketten...eventuellt bytt vas.


Vilken djärv blandning av former och uttryck. Det är inte riktigt min stil, men samtidigt så är det en fascinerande miljö som jag lätt skulle trivas i hos andra. Och visst kan man inte sluta titta på väggformationen?




Alltså...jag njuter verkligen av de ljusturkosa textilierna till den i övrigt ruffiga matbordskonstellationen. Det är så vackert med murspisen utanför. Tavlorna är diskreta och det känns som om det skulle vara svårt att komma på något som skulle passa bättre där än just de.

Den här bilden försöker jag tänka "rationellt" runtomkring för att inte bli grön (ljusturkos?) av avund. Försöker tänka tankar som:
- Ok...och var skulle DE kuddarna ligga? Inte på bänken i alla fall, utan på golvet i dotterns matrester. Och hur kul är det att sparka runt på vedklabbsflis på det vita golvet? Jag vet ju hur svårt det är att hålla mitt nuvarande vita köksgolv fläckfritt."

Bortförklaringar som funkar, i alla fall för stunden...innan drömmarna slår in igen.

Fast jag bara MÅSTE få till det ännu lite mer vitt med turkosa och rosa inslag.

...

Nu har vi lagt barnen och jag ska se första avsnittet på tredje säsongen av
"Lilla huset på prärien".
Jag fick nyss den DVD-boxen av maken och jag läser till min förvåning att det är 18-årsgräns på den i Finland!!! Det ni! I Sverige och Norge är det 7-årsgräns och i Danmark är den "tillåten för barn över 15 år". Ja-a...det kan ju gå riktigt vilt till när Nellie Olsen drar Laura i flätorna! ;-)

Ha en underbar kväll!



Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll


4 kommentarer:

Smultronstället sa...

Hepp :-)
Jag hoppas att bli klar ikväll faktiskt, men har gjort samma fel tror jag men kom nog på till slut vad det var, har ju repat ett antal ggr...konstigt att jag inte tröttnat iaf. Nu e jag så sugen att ha nåt virk projekt till helgen när vi ska till Sälen ska försöka få hem mönstret på en liten portmonä/väska som fanns bland ditt tips, tjohoo så glad jag blev,Drops har mycket men saknar det där lilla extra roliga tycker jag.

Ha det gott...få se vem som hinner visa först ;-)...

Kram M

StrandviksVillan sa...

Min man har faktiskt en förklaring på varför åldersgränsen är sån :)
Det var helt enkelt för dyrt att ha nån att kolla igenom vartenda avsnitt och godkänna det... Mycket enklare att bara smälla på 18 år :P
Varje land måste tydligen ha egna kontroller för åldersgränser, skumt!

Så många fina inspirationsbilder du har hittat! Önskar dig en riktigt fin påskvecka (själv är jag krasslig...) Kram!

Veronica sa...

Det var onekligen härliga bilder!! Men jag konstaterade för ett tag sen att i vissa hem KAN man inte leva med allt piff och puff som finns i varje kvadratmeter av huset. Som med kuddarna.. snyggt ja visst... men funkar det EGENTLIGEN? *Fniss* Men fint är det ju...... trots att jag inte har barn skulle kuddarna ligga på golvet här oxå. Min karl har nämligen en "stång i arslet" som gör att allt som en ligger i soffan åker ner när han reser sig. Kan killar puffa kuddar snyggt?? NEL, min ser inte en skillnad på bak och fram eller ens upp och ner! ;o) Till och med att skjuta in stolen efter sig när han lämnar middagsbordet är svårt. Men han är SNÄLL... fast det är ju kor oxå!? *asgarv* Med andra ord! Jag förstår helt och fullt ditt kudd-dilemma!
Kram Veronica

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!

Kikar in å önskar er en underbar PÅSKHELG.
Hoppas på en solig å skön sådan
♥ ♥ ♥
Kramiz Nilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...