tisdag 28 juli 2009

Vad har jag gjort???

ANMÄLT MIG TILL TJEJMILEN?????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag måste vara galen.
Jag ÄR galen.

Jag som inte sprungit en meter sedan jag sprang vilse på orienteringen på gymnasiet. Typ!
Jag som aldrig tyckt om att springa.

Nu har jag anmält mig själv till årets största kvinnliga idrottevenemang som går av stapeln den 30 augusti i Stockholm.

Idag ska jag köpa riktiga löparskor.

Och försöka tänka att jag inte ALLS håller på att bli så förkyld.
Och försöka tänka att "lite regn skadar inte, fixar jag att börja springa i det, så fixar jag allt"

...

Jag har bestämt mig för att starta i det sista fältet, bland barnvagnsknuffarna och stavgångarna.
Jag kommer jogga lätt när jag orkar och annars gå i rask takt.

Jag tävlar helt och hållet mot mig själv och till nästa år vill jag ha tränat upp mig så att jag
orkar jogga hela milen.
Tänk vad stolt jag ska vara över mig själv då som förbättrat mig så pass mycket. :-)

Jag åker upp ensam eftersom mina vänner antingen:
- inte vill springa/gå Tjejmilen
eller
- SPRINGER (läs "rusar") Tjejmilen i de främsta leden

Jag vill bara göra mitt bästa, utan att sätta för hög press på mig själv och sedan jämföra tiden
med nästa år.

Något som jag hoppas kommer vara till stor hjälp för mig när jag försöker komma i form är Anders Szalkais träningsprogram som ligger på Tjejmilens hemsida.
Textfärg
http://www.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=10&Ph_ID=9&Rac_ID=128
Kika här! "Träningsprogram för att klara att jogga hela Tjejmilen utan att promenera vissa delar"

Den börjar med VILA! :-D
Sedan blir det dags för en liten runda på 16 minuter. Jogga lätt i två minuter, gå i lite raskare takt i två minuter...gör detta åtta gånger. Sedan klaaaart!
Sedan ska du vila i tre dagar!!!!!!!

Han betonar hela tiden att det inte får bli too much så man inte orkar gå vidare till nästa steg. Det här tror jag att jag fixar! :-D

Runtomkring vecka sju så lägger han in tio minuter styrketräning, några situps och ryggövningar efter joggningen. Det tackar jag heller inte nej till, men ni ser...det går långsamt fram så man ska hinna känna att man behärskar varje steg.

Jag kommer även ta hjälp utav "I Form"s hemsida.
Där har jag lagt upp en egen liten träningsalmanacka nu där jag klippt in Anders träningsupplägg.
Sedan kan man göra diagram utifrån sin viktminskning, sin pulsförändring och mycket annat.

Framförallt så har jag använt mig av "Rita upp din runda"
På en karta kan du markera vilka vägar du brukar gå, exempelvis till affären, jobbet eller dagis och så ser du hur lång sträcka det är och hur många kcal du kan förbränna.
Jag har gjort en runda som är 2 kilometer och en som är 5 kilometer.

Kolla in den funktionen vetja!!!

Nu ska jag spalta upp 10 skäl för mig att göra detta:

- jag förbättrar min kondition och får mer energi
- jag stärker min kropp så den inte förtvinar helt
- jag får en mer vältränad kropp (snyggare?) ;-)
- jag ökar min ämnesomsättning
- jag får stärkt självförtroende genom att jag uppnår det jag föresatt mig att göra
- jag får känna hur det känns att tycka det är SKÖNT att springa
- jag får utlopp för stresshormoner
- jag blir en god förebild för mina barn
- jag minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
- jag ändrar min självbild till att bli
"Jag är en kvinna som KAN träna och mår BRA av det!"


Jag vet att jag lär få anledning att komma tillbaka till dessa punkter om och om igen.
Nu har jag skrivit mina föresatser på bloggen så nu bara måste jag ju fullfölja detta.

Första delmålet blir att prova på hur det känns att röra sig i Tjejmilens runda och ha kommit igång lite med träningen innan dess.
Det stora målet är att springa Tjejmilen nästa år utan att stanna.

Har du sprungit Tjejmilen?
Ska du springa i år?

Kram Bea

13 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Lycka till!
Själv har jag försökt mig på springning men jag lyckas inte se tjusningen med det.... :)

Jag tror det kommer gå utmärkt för dig, träningprogrammet verkar ju jättebra.

Ha det gott, kram Marie

fante sa...

Vad kul - och lycka till :-)

Jag har sprungit tjejmilen rätt många gånger (för rätt länge sedan ;-)) men i år blir det nog inte av. Jag tänkte föda barn i stället och räknar med att det är tyngre ;-)

Med färg och ljus genom vardagen sa...

Lycka till! Du har ju några veckor kvar för att komma igång. Det bli säkert bra även det är jobbigt. Men jag håller tummarna åt dig! / ela

Veronica Tingvall sa...

Oh vad kul:-) Du kommer säkert att lyckas jättebra.

Jag kan verkligen rekomendera funbeat.se. Det är ett community med träningsdagbok och en massa saker.

Hoppas du får en fin dag,kram/Veronica

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Oj vad duktig du är! Lycka till:D

Själv lunkade jag i sakta mak, 7 km förra våren, när tjejgoingen gick av stapeln här i Östersund. Resultatet var att jag och C på jobbet (hon var snäll nog och höll min takt..) gick in i mål nästan sist i fältet..haha....
Dessutom hade jag stora BLODBLÅSOR under fötterna. Ca 5-6 cm i diameter.

Note to self: Gå inte tjejgoing nått mer. Och om jag gör det, ska jag ha bättre skor. Eller sulor. För skorna är ingångna men rätt nya promenadskor och SKA vara bra skor dessutom för ändamålet...:)

Lite mer träning innan, så kanske jag går igen om ett par år:)

Over and out

X-blog sa...

Det är KUL att vara lite GALEN...!! =)
...och nyttigt!

Tycker du verkar ha bra koll på hur du ska gå tillväga, både med träning och tänkande!

Själv sprang jag ett 6-km lopp en eller två gånger innan jag anmälde mig till halvmaran på GöteborgsMaraton och sedan Göteborgsvarvet (en halvmara det oxå). DET kändes oxå helt galet!
Tog mig runt båda loppen, med olika resultat, men otroligt stolt!
Sen har jag sprungit hela vintern (ca var 3:e dag) men tyvärr blev jag förkyld samma vecka som årets Göteborgsvarv, så resultatet blev ju inte efter hur mycket jag tränat.
Men dessa lopp har ju gjort att jag tränat mer än jag hade gjort annars, och jag har nog nästan alltid gillat att springa och sporta. Så egentligen uppnår jag ju det jag vill - ha bättre kondition, må bättre, vara en förebild för dottern och allt det där andra som du ränkade upp.
Nu är det ett 6-km lopp till helgen och jag ska, förutom att jobba, mest vila.

Hoppas ditt lopp taggar dig lika mycket, för det är så viktigt att ha något som håller en igång!

STORT LYCKA TILL !!!

Mammatillungar sa...

Alltid nåt att börja med - köpa skor=) Ansträng sig inte för mycket! Som lyder olympiska ord Viktigast inte att vinna, viktigast att delta! Kommer du till målet - var stolt över dig! KOmmer du inte - var stolt över dig att du försökte!
kram

synne sa...

Nej då, du är inte galen.
Bara tillfälligt sinnesförvirrad.
De kommer du underfund med när du sprungit i mål hehe....
Ska bli kul att se hur det går för dig.
Kramen Synne.

pysselpralinen sa...

Hej!
Jag är också galen! Har också anmält mig och ska tydligen springa en mil.
Va?!!

Men jag måste bara säga en sak. Starta absolut inte i sista startfältet!! För hur långsamt du än springer så springer/går/joggar du snabbare än de horder av barnvagnar och liknande som korkar igen vägen i sista startfältet. Jag looovar!!! Och det är bara så frustrerande. Så verkligen, starta i något startfält längre fram. Det kommer du inte ångra!

Jaha, det var ju kul att jag nästan aldrig kommenterar i din fina blogg annars trots att jag ofta kikar in här för att få härlig inspiration. Tydligen är det något med det där tjejloppet som får mig att haja till...;-)
Lycka till med de nya skorna!
Själv ska jag tvinga mig ut nu. Heja, heja.

Karin sa...

Jag har sprungit tjejmilen, va dock några år sedan, men ja har de senaste 3 åren "sprungit" vårruset.

Å ja håller helt med pysselpralinen!! Starta absolut inte sist!! För de är så mycke barnvagnar å sånt att man fastnar å de e inge kul! Ja startar alltid i springstartfältet när ja drar mig runt vårruset, ja springer å går å springer å går.

Det är en sådan häftig känsla att ta sig i mål!! Ja verkligen avundas dig de e så kul!!

Lycka till, du kommer flyga på små moln när allt är klart! Å ja hejar på dig :)

Jonna sa...

Det kommer säkert att gå hur bra som helst! Många går ju tjejmilen - så ingen större press = skönt! Bra initiativ, lycka till!

agata sa...

Åh, majgadd vad duktigt! Själv ser jag ingen tjusning alls i att springa - men så kan jag inte direkt skryta med att vara förtjust i träning heller. Men jag är mycket impad av alla som orkar och gillar att springa. Det kommer säkert gå bra!

Smultronstället sa...

Heej Bea :-)
Surfar in till dig en snabbis, har ju dragit ner på mitt bloggande rejält. Så ser jag att du ska till tjejmilen, D ska jag me :-) om de e sant som du säger så ligger vi på samma nivå, var med i blodomloppet i våras och bestämde sedan mig för att vara med i tjejmilen för att ha ett mål och hålla igång under sommarn, jag lyckades dra med mig dottern, syrran å grannen åxå :)så nu ligger vi i hård träning men springning e liksom inte min grej riktigt..går och springer omvartannat ist. Och sedan så är det ju en kul grej med allt roligt runtomkring. Ha det gott, vi kanske ses?

Kram M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...