onsdag 19 augusti 2009

Syltat och saftat från sommarens söta

Boken "Sommarens söta" av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman är en underbar receptbok som bloggats av många. Även jag köpte den, men det är främst nu, i skördetider, som den verkligen har tummats ivrigt här hemma.
Barnen plockade fallfrukt i trädgården och av dem gjorde vi äppelmos med kanel.
Sonen och jag plockade blåbär (eller snarare jag, eftersom de troligtvis kan vara allergiska precis som sin far, men han var min skogskamrat) och av den gjorde jag blåbärssylt utifrån ett recept på syltsockerförpackningen.

I mitten längst bak står burken med "svartvinbärssylt med valnötter" och från den blev det ett avkok till en flaska svartvinbärssaft.

Längst fram har ni favoriten, "Peanutbutter". Den får jag ha för mig själv eftersom maken väljer att avstå från kalorierna och barnen inte är så förtjusta. Men....ujuj så ljuvligt på ett tunt smörgåsrån istället för en kaka.

Receptet?

Jamen...ok då! ;-)

Peanut butter

5 dl rostade jordnötter, saltade eller osaltade
ca 1½ msk farinsocker (valfritt)
1½ msk raps- eller solrosolja
salt
Jag använde mig av saltade jordnötter. Jag var ute efter osaltade, men det fick jag inte tag på. Självklart hade jag i lite farinsocker och så använde jag mig av lite rapsolja, men inget salt eftersom de redan var saltade och jag inte ville ha det för salt.

Mixa jordnötter och ev. farinsocker i en matberedare i ca. 30 sekunder. Tillsätt olja och fortsätta mixa tills jordnötssmöret fått en krämig konsistens. Tillsätt mer socker eller salt efter smak. Förvara svalt.
Så snabbt och läckert...så ska det vara! :-)
...

Imorgon har jag tid för provtagning på blodcentralen. Då får jag ett kvitto på om jag "duger" som blodgivare eller inte, jag hoppas det. Men...fingrarna halkar lite på tangenterna av nervositetssvett bara jag tänker på det. Huuuu.....
Men...som sagt...det är ju inte mig det är synd om, utan de som behöver blodet.

För övrigt vill jag stolt flagga för att jag fortsatt att springa varannan dag. Tjejmilen närmar sig med stormsteg även fast jag inte fixar att ta några "stormsteg" ännu, men "många stigar små".

Ha en underbar onsdagskväll!

Kram Bea

4 kommentarer:

OlgaA sa...

Åh, sådan "butter" skulle jag äta mycket. Just därför lagar jag inte sånt. Annars äter jag upp den=)
Jag funderar på att köpa boken Brödet... Tycker det är kul att baka eget bröd. När man liksom inte tvungen att baka och bara har kul med bakningen. Pröva olika recept och så.
kram mammatillungar

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

så mysigt att safta o sylta...peanut butter var nåt nytta att göra själv...så kul!!!

~~ Kram ♥ Millan~~

Backstitch sa...

Peanut butter är en sak som jag absolut inte förstod mig på som yngre men nu är peanut butter det allra godaste som finns på denna jord. Jag gillar nog mest den klassiska varianten med rostat bröd och sylt och så klart peanut butter. Tyvärr så måste nog jag spara ditt recept tills senare för jag drar samma linje som din man. Men det skall nog prövas, det lovar jag.
Kram Moster

Metronyx sa...

Gillade verkligen systrarnas vintersöta. Har varit lite anti amerikansk men när det gäller bakning är de så mkt roligare än vi. Ta bara Bakerellas blog. Fin blogg du har ; )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...