tisdag 27 oktober 2009

Vägra luciastressa!

För två år sedan var jag inne på H&M och strötittade på lite saker. Det var strax intill stängningsdags. In kommer en svettig kvinna inspringandes. Hon har något jagat i blicken och nästintill SKRIKER till personalen i kassan:
"Lucialinne. Storlek 130. Har ni? Det?" Flåsandes och frustande.
Paniken lade sig inte direkt när personalen var tvungen att försiktigt beklaga att de hade slut på den storleken.
"Har du provat inne på Konsum?"
Jag är säker på att damen i fråga vanligtvis inte var så ilsk av sig, men nu fräste hon:
"Ha...som om jag inte kollat ÖVERALLT...ÅHhhhh...." och så rusade hon ut igen, lite planlöst irrande utanför, utan att riktigt kunna bestämma riktning.

Stackars kvinna. Eller något.
Det gäller ju att vara ut i ganska god tid.

Som jag då. Som kollade luciakläderna precis nu så pass många veckor i förväg att barnen nästan hinner växa UR kläderna innan det ens hunnit bli Lucia.

Fast mysigt var det...med ett litet spontant luciatåg i vardagsrumsmörkret.
Röda strumpbyxor till sonens tomtedräkt att ha under de grå tomtehosorna, och så några nya lampor till luciakronan...ALLTID nya lampor till luciakronan.
Hur få minuter är inte en lucialampa tänd på ett år egentligen? Snacka om svinn.
(Kan man köpa aktier i ljusstakslampor tro?)
Kunde inte låta bli att kika in dessa söta luciakläder på Ellos ändå.

En luciaklänning som fått högsta betyg. Man kan sy upp den längs med fållarna också, så räcker den åtminstone två år.


Sonens favorit. Enligt recensionerna så är alla supernöjda med den här, tjockt och kraftfullt tyg och så stoppning i hatten.

Hur söt kan man bli?



Så här söt?


Eller kanske så här? Otroligt fin luciakrona. Lite "stulen" idé från "Bombadill"?
Eller så har Bombadill "lånat" lite från Ellos. :-)




Så söt "stjärngossestrut". En mamma hade sytt en sådan här till sin son på förskolan som mina barn går på. Den var efterfikats hetaste samtalsämne. :-)






Vanligtvis är tomtekläderna så tunna så huden syns igenom.
Den här är tydligare gjord av lite kraftigare material.






Helledudanemej då, så sött.
Bra priser verkar det vara och beställer man nu så får man leveransen till slutet av november.
Nu ska jag iväg och tova...sedan blir det lottdragning i min täääävling, spännande.

Kram Bea

4 kommentarer:

Olelsi/Nettan sa...

Vilka sötisar....!!
Snart ska jag hoppa i säng....kanske tittar jag in senare inatt.

God natt!!

Kram Olelsi/ Nettan i Hälsingland.

Malin - I min trädgård sa...

Vilka fina! Själva köpte vi sonens första tomtekläder idag. Men det blev den vanliga enkla varianten. Men han kommer nog vara den sötaste tomten som vi någonsin sett ;-).

Ha det bra!

Kram M

Adriana Ximenes sa...

Beautiful!!!
Kisses

Sussi sa...

Tror Kalikå var först med lussekronan i tyg... I alla fall var det den första jag såg - för länge sedan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...