fredag 6 november 2009

Ljuvliga smaker

Jag är en sådan som tidigare i mitt trettiofemåriga liv sagt:
"Nej, tack" till kaffe. "Jag tar gärna lite saft eller te om ni har"

Well, I'm a late bloomer och har precis upptäckt hur gott det är med kaffe på morgonen och när jag kommer hem efter långa arbetsdagar.
Jag utforskar kaffets underbara aromer och testade det här receptet fast uteslöt isbitarna och använde VARMT kaffe istället för kallt och tog mindre grädde, drygt en halv deciliter.
1½ dl kaffe
2 ½ msk farinsocker
½ tsk kanel
½ dl vispad grädde
Kör alla ingredienser i matberedaren och värm försiktigt på spisen igen.
Tillsätt gärna lite rom. Jag tog 1 ½ matsked.
Värmande och GOTT!
Det här är också ett favoritrecept.
Kardemummakaffe
2 ½ dl kaffe
½ dl mjölk
½ tsk grovmalen kardemumma
Blanda kardemumman med kaffet och brygg som vanligt.
Värm mjölken på spisen under tiden och vispa till skum ungefär vid 65 grader.
Häll upp kaffet, skeda över skummet.
Toppa med lite kardemumma och socker upptill.


6 kommentarer:

Mojebarn sa...

Visst är det gott med kaffe! Och de här recepten gör ju inte saken sämre.

Jag är klar med mitt första utmaningsprojekt:-).

/Mojebarn

Skatan sa...

Hej!

Här är en till late rackare. Men jag är tyvärr djupt traditionsenligt. Svart och hett och ingenting annat gäller här ;)

Trevlig helg madame!

Anna

Smilla sa...

Här är en som är äldre än dig och som inte dricker kaffe....tycker inte det är gott. Men nu va det nog hmmm 23 år sedan jag prova sist...Fast ibland önskar jag att jag tyckte om det, såna här recept ser goda ut.
Ha en trevlig fredag!

Bollebygdsbo sa...

Låter ju gott!
kanske borde prova något av recepten, troligen det första. ;)

Call design sa...

Det kunde lika gärna vara jag du skriver om, har iår också funnit att kaffe faktiskt är gott. Har ialalår varit en the drickare som aldrig skulle börja dricka kaffe. men nu är jag där och jag njuter av varje klunk. Mums vad gott med bra kaffe!

r e b e c k a sa...

det läter jättegott, det där med rom måste jag absolut prova! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...