söndag 26 september 2010

Varning för bilderna på min dotters rum...



Nej...min nyblivna femåring är inte så här stökig.
Tvärtom. Hon vill ha ordning och reda och vill inte släppa in någon i sitt rum i rädsla över att det ska bli "stökigt".

Det är jag och maken som är skyldiga till röran, i full färd att göra en hemlig

"extreme-room-makeover" i hennes rum.

Under stort hemlighetsmakeri lämnade vi barnen hos farmor och farfar igår för övernattning.
Vi styrde kosan mot IKEA.


På bilden ser ni hur det såg ut sent igårkväll. (Expedithyllan hade hon inte innan, utan en liten pyttehylla för sina saker...den hann maken sätta ihop inför fotograferingen. Jag håller för fullt på att organisera upp hennes saker i de olika förvaringslådorna.



Så här såg det ut imorse. Hyfsat klara. Sista touchen kommer dottern få lägga själv, det är ju HENNES rum.

Den här vyen har hon nu från sin säng över sin "Expedit" (995:-)
"Branäs" lådorna från IKEA (99:-) är det toppenkvalitet på. (Sonen har samma hylla och lådor i sitt rum och de har inte tappat något i utseende på två år). De rymmer "dockor", "dockkläder", "musikinstrumet", "större plock".
Tidsskriftssamlare (35:-/2 st) är toppen för udda tidningar och just nu har de rea på de vita cd-lådorna (29:- för 2 stycken). Perfekt för hennes pyssel. En för pärlpyssel, en för papperspyssel i form av olika häftiga pennor, klistermärken och annat, en för udda fjädrar-flirtkulor¨-silkespapper-, och en för vävramen och alla små garnnystan.

"Trofast" (395:-) rymmer perfekt olika lådor som är lätta att ta ut och, framför allt, att sätta tillbaka. :-)
Den översta rymmer hennes pysselböcker, sedan diverse pennor, mönstersaxar, lim och mönsterpapper, stämplar etc, sedan köksattrialjer när det bjuds på dockkalas, en låda för Barbies och deras tillbehör och längst ner en stoor låda för olika gosedjur.


Klädstången "Mulig" är också toppen. Den kostar 39:- och kan bli 60-90 cm lång. Här hänger vi en mängd galgar med hennes utklädningskläder. Hon är en riktig "artist" som älskar att klä ut sig. Den hängande förvaringen "Skubb" (39:-) fungerar perfekt för matchande peruker, små ringar, tiaror, pirathattar, maskeradsmink, tandsvärta och handsväskor.



En översiktsbild från hennes säng. Tallrikshyllan hade hon sedan tidigare och hon har själv arrangerat sina diplom och utmärkelser och fotografier där, så det ville jag inte röra.

Ett fotografiskt kollage på katter som medföljde reklamen från Posten har hon varsamt klippt ut och satt upp där. "Den gråa katten är min favorit". Grafittavlan med bilen och matematiska uträkningar har hon "lånat" på obestämd tid av sin bror. "Kulramen har så fina färger och jag räknar kulorna när jag ska sova". Ett fotografi på henne själv som treåring. "Jag kommer ihåg den tröjan mamma" och en dalahäst hon själv valde ut i en inredningsbutik har hon också låtit pryda hyllan.
Om hon vill ändra om där får hon göra det själv. Hon vet själv vilka ting som betyder mest för henne och då spelar det ingen roll om det blir "rörigt" i mina ögon (eller kanske i era) :-)

I fönstret har hon hängt de änglavingar jag sydde till henne som liten bebis. De fick hänga kvar.

"Sssssccchhhh....väck inte Lillan."
Docksängen är också från IKEA, men hon har själv, som treåring, fattat penseln och målat den vit. Sängkläderna har hon inte kunnat bestämma än, men hon är inne på rött och vitt....eller rosa och vitt...eller kanske blått och vitt.... ;-) Tills hon bestämt sig för vad hon och jag ska sy så får det vara de här sängkläderna. Jag gillar faktiskt det rutiga tyget. Det grönmönstrade påslakanet medföljde som original dockvagnen...

...alltså...den här dockvagnen.

Den har hon haft bredvid sin säng sedan hon var bebis. Hon har böcker i den och självklart ska hon få fortsätta ha det i den. Jag älskar trycket, särskilt idag, när det knappt inte går att få något annat än "Disneytryck" på alla saker. En detaljbild på en annan, MYCKET KÄR, detalj - den egna cd-spelaren. Inför sin femårsdag för två veckor sedan önskade hon sig två saker - en egen cd-spelare där hon kan spela "Manboy", Perelli, Lena Ph, Alexander Rybak och Malena Ernman "när jag vill".
INGA leksaker önskade hon sig. Hon ville ha en stor spegel. (På gång)

"Så jag kan titta på mig själv när jag sjunger i mikrofonen". Hennes sexårige bror gav henne ändå den här. "Hon älskar ju katter. Och hennes tidigare spargris har gått sönder". Han betalade den här katten för egna pengar från Lagerhaus. Behöver jag skriva att hon älskar den? :-)
I bakgrunden ser ni en till present - en discokula till vår discodiva. Den är motordriven och snurrar i takt till musiken.

Maken köpte, som varit "hobby-DJ", henne en rejäl rampljusutrustning.

(Billigt på Claes Ohlson). Den är inte vit. Den är inte estestisk, men den blinkar med olika ljus i takt till musiken när hon sätter på stereon. Hon sjunger tydligt och tonfast in i mikrofonen, samtidigt som hon badar i blinkande ljus och färger. Hon känner sig som en stjärna.

Hon ÄR en stjärna.

Nu återstår att se vad hon ska säga när hon kommer hem.
För er måste jag nog erkänna att jag är lite nervös.
:-)

Kram Bea

4 kommentarer:

Nilla sa...

Man ååh jag vill veta NU vad hon sa när hon fick se sitt nya rum!

Fantastiskt kul att se och läsa. Som alltid andas dina inlägg såå mycket kärlek och respekt för barnen. Att ge dem så mkt man kan men samtidigt ge dem utrymme och förtroende att växa och utvecklas som individer.

Återkommer snart! :)

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilken underbar mysig överraskning! Du måste så klart berätta vad hon tyckte... jag hade blivit superglad om jag var hon.

Ha det gott, kram Marie

Anonym sa...

Åh, vilket rum! Jag blir sugen på att flytta in där själv :)

Metronyx sa...

Vilken underbar idé Bea, jag ska nog faktiskt sno den tror jag : ) Min snart åtta-åring har suckandes mumlat en längre tid att hennes rum inte är överens med hennne. Hmm, barnavakt och en make-over.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...