måndag 3 januari 2011

Mitt eget dockskåp

När jag var liten älskade jag att se "Dockskåpet" på TV. Handlingen utspelade sig i ett dockskåp och huvudpersonerna var de dockor som bodde där.

Jag har alltid tyckt om den tanken - att lätt kunna möblera om och fixa, och sedan bli så liten så att jag kan gå runt i min egen lilla dockskåpsvärld.
Just den här hörnan är min "dockskåpshörna". På hyllorna har jag det jag använder allra mest och är det tomt på någon plats beror det på att det används eller är i diskmaskinen. :-)
Nästan varje dag möblerar jag om här.
Precis som när jag möblerade om i dockskåpet efter varje skoldag, kommer jag hem och plockar med sakerna på hyllan, nästan omedvetet. Kaffeburken på ett nytt ställe, naggen på ett annat, kannorna ställs på nya ställen efter användning, skålarna likaså.
Barnsligt.
Onödigt.

Och fullkomligt JAG!

Kram Bea
Edit:
Vad roligt att det finns fler av er där ute som känner till barnprogrammet jag menar.
Jag har googlat lite och kommit fram till att den hette "Ballongen spricker".
Jisses...när jag ser den så här 30 år senare så tycker jag faktisk den är obehaglig. Jag minns att jag blev rädd för fågeln då och jag blir det nu också.

Och tänk...ett intro som saaakta zooomar in på några dockhus...i typ en och en halv minut.
Skulle barnen idag ha tålamod att "vänta in" den?

Kommer ni ihåg denna? Vad tyckte ni om den?


6 kommentarer:

Hanna sa...

Jag gillar också att möblera om och älskade att göra det i dockskåpet när jag var liten, men även i mitt rum. Jag och min kompis bar jämt möbler och mamma sa alltid, jag vet inte till vilket hörn jag skall gå för att säga godnatt.
Kram
Hanna

Susanne [Snusans inredningsblogg] sa...

Men åh, var det de programmet som började med att man såg ett dockskåp med stjärnhimmel(?) ovanför och så zomades det in och så var dockorna levande? Det var mitt favvoprogram! Har försökt leta efter det...

Svar: Självklart får du använda bilden med vimplarna! Dom blev verkligen jättefina i hans rum. :)

Kram!

Anonym sa...

ÅH!!!!! Äntligen någon fler som kommer ihåg det programmet. Var också min favoritprogram men ingen annan verkar ha tittat på det - förrän nu...

Jag skulle också vilja få tag i det och har kollat svt:s arkiv och youtube, men inte hittat något.

/Maria

Susanne [Snusans inredningsblogg] sa...

Ja! Där är det ju! Jag minns att jag tyckte det var lite läskigt och nu förstår jag varför. Kan inte förstå att jag tyckte det var så otroligt bra men det gjorde helt klart starkt intryck på mig eftersom jag har kommit ihåg det i alla år.
Vad kul att du hittade klippet och att det är fler som minns! :)
Kram!

Anonym sa...

Fantastiskt, tack Bea!!! :-D

Jag kommer också ihåg ett program med (action) dockor som skulle överleva i djungeln efter en flygkrasch - nåt du också minns?

/Maria

bitte71 sa...

Jag kommer ihåg denna serie nu när jag ser den, men det var inget jag mindes förrän nu. Jag kanske har förträngt det, för jag tycker det här var rätt obehagligt, liksom även "Vilse i Pannkakan" med Staffan Westerberg (där jag var väldigt rädd för Storpotäten) :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...