lördag 29 september 2012

Marsvinen - vår sötaste inredningsdetalj

Nej, inte är de särskilt vita inte, men otroligt söta. :-D

Har ni hört marsvin prata med varandra?
Det är helt fantastiskt, för att inte tala om att de hittar på ett helt NYTT språk för att kommunicera med
oss människor. Ni ska höra vår nedersta lilla buse uttrycka sig när han anar att det är mat på gång, då ropar han och kvittrar och är så lycklig så att han skuttar runt precis som kalvarna gör på sitt första grönbete.
Spånet ryker, han kastar med kroppen och kvittrar som en fågel. 

Här under ser du vår "äldste". Vår fina "Raggmunk" av rasen SELF, med färgteckningen "Buff" som föddes i februari förra året.
Han är våran lilla "gourmet" han. Han springer inte gärna, har en fallenhet för söta grönsaker såsom morot, palsternacka och banan Vankas det gurka så springer han snabbt. Han har kommit tvåa i en löptävling och fått fint pris i avelsklassen. Vår fina, goa lilla herre. Det är han som bestämmer i buren. 
Han är stolt pappa till tre små ungar, två hanar och en hona.


 Här har vi vår lilleman "Hurricane". Han föddes i slutet av maj i år och är den som du får klappa och gosa med utan diskussioner. Hans älsklingsrätt är vitkål och det kan han göra nästan vad som helst för. 
Han sprätter, springer och älskar att sitta i nyinlagt hö. Han är en abessinier med färgteckningen "Golden agouti/golden/white". 

Vi köpte den från en uppfödare i Hållnäs utanför Uppsala.
Hon är en rutinerad uppfödare med god hand om djuren och med tydliga registreringsbevis så att det inte blir  inavel bland kullarna.
Om ni vill kika in till henne så följer ni bara länken här

Jag vet att några av er läsare har marsvin hemma, därför ville jag dela med mig av bilder på våra småttingar.
(Ni vet väl om att marsvin är toppen som husdjur för barn. De är otroligt snälla, bits aldrig och tål "tuffare" behandling. De kurrar när de blir klappade och är mycket tillgivna sina ägare. De utvecklar ett språk till dig och vill gärna vara med när det händer något och är gosigt sällskap i soffan om kvällarna). 

Har du något husdjur?

Jag önskar er alla en riktigt fin lördagskväll.
Här vankas det thailändsk middag.



7 kommentarer:

Creative Pink sa...

Gud vilka sötisar, jag hade hamster när jag var barn, den var också charmig, men marsvinen ser mer komiska ut =)

Inger sa...

Söta saker du har, har ingen erfarenhet av marsvin. Själv har jag en kattjej, burma och norsk skogskatt, som liknar whiskaskatten i reklamen. Den mest tillgivna, sociala katt jag upplevt. Sovkompis varje natt, kommer när vi ropar eller när hon hör min cykel eller när någon bil svänger in hos oss.

kram Inger

Jo sa...

Väldigt söta! :) jag har u två missekatter, men det är ju ingen nyhet... ;)

Klockarbarn sa...

Ja vi har ju fiskar och två söta marsvin. Den ena är inte lika tam som den andra och dessutom är han en liten tjockis. Det har skiljt i storlek ända sen vi fick dom när de var små. De bor i vardagsrummet med oss och får vara med där det händer. De är så sköna när de svarar på mina nysningar och när skrivaren hoppar igång. Då svarar de med ett kurr.

KakanH sa...

Så mysigt det låter med marsvin.
Att jag har min Emil (-förgrymmade hund) är nog inte någon nyhet för dig. ;) annars är det en massa små grå ludna möss som jag försöker bli av med men ingen verkar vara sugen på att över ta dem..... :P

Linnéa sa...

Åh nu blev jag sugen på att ha marsvin igen. Hade det som barn och de är ju underbara kompisar. Fast med två katter och en hund så får marsvin vänta tills barnen blir lite större och själva kan ta hand om dem.

Linnéa sa...

Åh nu blev jag sugen på att ha marsvin igen. Hade det som barn och de är ju underbara kompisar. Fast med två katter och en hund så får marsvin vänta tills barnen blir lite större och själva kan ta hand om dem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...