onsdag 3 oktober 2012

Tutorial - krans av tyg

Kommer ni ihåg kransarna jag bloggade om?

 "De kan ju inte vara så svåra att få till", tänkte jag.
Och det är de verkligen inte.

Efter lite funderande gjorde jag så här:

 1. Skickade ut maken till det överröriga garaget för att hämta lite najtråd. 

2. Gjorde en ögla med en diameter av ungefär 30 cm med en liten "kroksnurr" upptill för senare justering.


3. Rev tygremsor som var ungefär 2 cm breda av lakansväv och klippte dem sedan 15 cm långa. (Eller snarare MAKEN klippte. Gulle honom)

4. Sedan började jag bara knyta fast tygremsorna med enkelknutar.
Från vänster ser ni hur enkelt det är.
Sedan har jag knutit ihop några på raken och sedan uppåt kransen så justerar jag dem lite i förhållande till varandra samtidigt som jag trycker ihop dem tätt, tätt. 


 5. En spetssnutt fick fungera som upphängningsband. Och här ser ni slutresultatet.



Totalt gick det nog åt inte mer än en halvmeter lakansväv.
Tidåtgången var MAX en timma.
Smidigt, billigt OCH snyggt.
Kan det bli bättre? ;-)

Hoppas ni har en riktigt fin onsdag!
(Fick precis SMS från maken och han håller på att tokfyndar en tvåsitssoffa från Eketorp för 350:-
på "Unga Liv". De vita överdragen har vi ju redan. Verkar som om det är en lyckodag). 

21 kommentarer:

Inger sa...

Vad duktig du är på att pyssla ... allt blir snyggt som du tar i. Själv har jag klent tålamod, fastän jag gärna vill ...

Inger

Fiff sa...

Det blev ju tjusigt!

Hem och Harmoni Marie sa...

Himla fin! Detta måste jag också prova.
Kram!

HEMLÄNGTAN sa...

Oj, så snyggt det blev!!! Detta kanske jag skulle testa ändå... trots mitt dåliga tålamod.

Hoppas att det gick bra med soffan och att även den här dagen blir riktigt bra!

Kram, Jenny

Handgjorda drömmar sa...

Supersnyggt!
Hamnar definitivt på min "att-göra-lista"
Ha en bra dag!

TIDSOPTIMISTEN sa...

Pysselproffs :) Det blev jättefint.....och jag har funderat och funderat vad jag har köpt den där silverkrukan du frågade om men det släpper liksom inte, trodde jag hade stenkoll på alt men ack så fel man kan ha - hoppas det dyker upp snart och då meddelar jag dig medsamma ;)

Kram Ullis

Queen of Kammebornia sa...

Så fint! Och smidigt och billigt på samma gång, hurra!

Mariette sa...

Det blev ju jättefint!
Kram Mariette

Maria sa...

Så snyggt det blev!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

SÅ fina de blev! Tack för tipset!
Kram
Marie

Hem och Lycka sa...

Oj vad fina, så smart! Och vilket tokfynd ni gjort med soffan!

Vilken underbar hälsning du gav mig sist, vilken komplimang, den kommer jag leva på länge! kram Mia

Malin på pastill.nu sa...

Jag brukar ha lite svårt för kransar, men den här gillar jag massor!!

Vitspets sa...

Åhh så fint duktiga du
Kram Karina

Maria - Wikers Liv sa...

Ah, det var så man gjorde ;)
Tack för tips!
Kram /Maria

Hanna sa...

så fin kransen blev.
tack för den fina kommentaren hos mig.
Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på nya veckan.
kram
Hanna

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så läcker! Verkar ju enkelt...får väl se om jag testar för att få redan på om det är det... :-)

Hoppas du har haft en fin helg!

Viola sa...

Superfina :) ha en fin vecka i det vackra höstvädret, kram

FruNeroLindström sa...

Den blev ju verkligen kanon, och enkelt ser det ju också ut.
Får nog ge mig fasen på att göra en någon dag.
Hoppas du får en fortsatt mysig måndag, Kram Malin

Malin - Stjärnflocka sa...

Så otroligt fin!!!
Det blir jag sugen att testa.
Kram Malin

Millan sa...

Så fin krans, blir sugen på att göra en själv...Om bara tiden fanns...
Kram Millan

Bluewhiskey sa...

Det där blev ett måste göra för mig! Enkelt är snyggt, snyggt har jag ont om. och vilken fruktansvärt bra idé till julklapp!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...