söndag 30 mars 2008

Purl Frog

My 3-yearsold and I made this frog when his babysister was taking her afternoon-nap. He saw this pattern when I browsed the Purl Bee blog. He quickly decided on which fabric to use. We printed the pattern and he helped me cut it out and pin it to the fabric. He then assisted when sewing in, sitting on my lap and steering the frog through the sewingmachine, gently, gently, stitch by stitch.
With a tablespoon he poured rice into the gap of the frog. (Imagine...rice ALL over the kitchentable, chairs and floor of course... :-) His babysister woke up and she thoughtfully let him take two pearls for the frogs eyes from her bracelet made in preschool. Bless her.
Today it's her turn to make her own little frog. She has choosen a white fabric with red dots.
" 'cause, I love dots!!!"
Sooo...a white frog with red dots there is! :-)

17 kommentarer:

Mamma C sa...

Åhh, så söt den var, nu väntar vi med spänning på att se den andra ta form.
Kram mamma c

Ett hus i vitt sa...

Åh vad underbart att pyssla tillsammans så där! Och den prickiga blir även den kul att se.Jag har hittat nätbutiken som har "My little car"-skylten! www.anskurskammare.se under fliken barnkammare. Den ser ut att finnas kvar! Kram, Anette

Ett hus i vitt sa...

Oj jag skrev fel i webadressen, inget r: www.anskuskammare.se ska det vara!

Ann-Catrin sa...

Oj oj så söt den är... du är verkligen duktig och flitig du... så söta sjaletter till barnen..jag blir så avundsjuk och imponerad hur du hinner allt!!
Kramar A-C

Änglahem sa...

Nämen....vad söt den är!!! Vad duktig sonen är som hjälper mamma att sy! Vad månde det bliva av denna duktiga pojk?!

Kramar
Ulrika

stina sa...

Vilken gullig groda!!! Kul att pyssla med barnen,,,,,mina har vuxit ifrån den tiden! Kram Stina

Mitt skabbiga chica hus sa...

Hallå där!

Ang dopgrisen: Jag använda vanlig vit blank sprayfärg. Som sagt, funkar till allt! Spraya inte för mycket på en gång bara då börjar det rinna. hellre 2 lager. Grisen köpte jag på Inspireration som finns över hela landet. (249:-)
http://www.inspirationsbutiken.se

Kramis Mia

Mitt skabbiga chica hus sa...

Fabriksgjort;o) Du är snäll du!

Jag använde en vanlig tunn permanent overheadpenna som även funkar på glas och porslin. Sen skrev jag ut texten i ett typsnitt som jag gillade på datorn och hade det bredvid och kollade på. Gratis typsnitt hittar du på 1001fonts.com

Det hade ju kunnat gå åt helskotta men som tur var gjorde det inte det;o)

Kram

faster atta sa...

Så söt!!! Det är något speciellt med grodor... ti-hi... I verkliga livet då de är levande så tycker jag INTE om dom, men så fort de hoppar ut från symaskinen så smälter jag.... Er var verkligen underbar, ska ta och kika in på den sidan!

MiaMaria sa...

Men sicken söt groda!

HA´det så gott!
Miamaria

lottens vita och gröna sa...

oh vilken froggis! den är underbart söt! kram lotten

johanna sa...

Hej
Men sååå söt , en sån skulle min lilla kille gilla=)

Ang mitt golv så var mitt säljande argument billigare att måla än lägga nytt =) o det gick hem!!
Kraaaam

atmosphere sa...

Du är ju superduktig! Gillar speciellt sjalen och bandanan.
Hur hinner du med allt???
Ha en fin vecka!
Kram,
Ingrid

Jes/Vita villa vila sa...

Sååå söt! Det där måste väl ändå bli en prins om man kysser den så söt som den var ;)



Kram/Jes

H A N N A S - F O R M sa...

DU ÄR SÅ DUKTIG och gör så roliga saker med dina barn...vad arbetar du med? Hoppas att andra än vi får njuta av dina konstverk.

Fick så dåligt samvete när jag köpte vimplar från tradera häromdagen...ville ju beställa från dig..jag la ett bud och trodde aldrig att jag skulle få dom för det...Hoppas att du inte blev sårad för det!

KRAM Bea!

Hanna

Lilla Blanka sa...

Hej Bea!
Har missat ett par inlägg här (sedan 1a 2b ungerfär ;))
Söt groda!!
Och de där gammaldags sjaletterna är ju såå fina, får fundera på en sån..återkommer ;)
Himla smart idé det där med schemat..! Tack för tipset. :)

Stor natti natti kram!!!
Mia

Maria sa...

Mycket kan man göra med tyg och fantasi. Du är verkligen mycket duktig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...