torsdag 31 juli 2008

Bokutmaning


Jag har fått en utmaning av "Little Oaktree". Jag har varit en riktig bokmal hela mitt liv, men nu under småbarnsåren har jag haft enorm stiltje på läsfronten. Men...nu på semestern har jag hunnit läsa "ikapp" lite.

Here we go:

1.Vilken bok läste du senast?
"Mig äger ingen" av Åsa Linderborg. Mitt liv har varit så lika, men ändå både bättre och mer otäckt på olika sätt. (Dock inget alkohol alls med i bilden)

2. Vilken bok skall du börja på härnäst?Det blir nog antingen någon bok av Karin Fossum eller Anna Jansson. Har inte riktigt bestämt mig. :-) Har en mer lättillgänglig Marian Keyes liggandes också. Ole Dole Doff... :-)

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?Jag har flest böcker skrivna av kvinnor. Jag tycker om att läsa om kvinnor och känna igen mig. Män skriver sällan om kvinnor.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?Ja, det gör jag, fast jag försöker att låta bli att vara så "stressad". Men...jag känner att det är "Så många bra böcker, så lite tid"

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv.?Nu när tiden inte riktigt räcker till längre så läser jag oftast de böcker jag hört mycket gott om och som jag blivit nyfiken på. Sedan går jag absolut efter favoritförfattare också.

6. När blir en bok för lång?När jag inte känner att jag kan göra någon anknytning till den alls.

7. Läser du lika gärna på engelska som svenska?Inte nu längre. En gång i tiden läste jag till och med litteratur på tyska. Det är skrämmande med tanke på att jag inte ens kom ihåg vad "lök" hette på tyska när jag skulle beställa på McDonalds i Stralsund förra veckan. Gulp!

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?Just "Mig äger ingen" eftersom jag vill att mina närmaste ska förstå själva nerven i min uppväxt. Men...när jag förstått att många tycker den är "otäck för den där pappan bara drack" etc. så har jag inte rekommenderat den längre. Jag kände att ingen som inte varit med om det kan förstå hur hon inte skrivit om hur HEMSK hennes uppväxt var, utan hur RIK den varit.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?Absolut! Tyvärr så lämnar jag nog ifrån mig fler böcker olästa än lästa. Måste skärpa mig, jag måste ge författarna en större chans.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?Faktaböcker. Främst om sömnad och hantverk, men även pedagogik och psykologi och trädgård.


Jag kommer bara på en bokmal som jag vill skicka utmaningen vidare till....den goa Nublu. (Jag tycker du har så kloka tankar om de böcker du läser så det skulle vara intressant att se vad du svarar på följande frågor. :-)


Kram Bea

2 kommentarer:

syko kajsa sa...

Tack för din glada kommentar på min blog! Jag började just läsa Karin Fossums första bok, verkar bra! Jag läser också väldigt lite sedan barnen kom, men kommer jag igång så finns det inget stopp. Pöjde igenom 650+ sidor av Elizabeth George på en vecka i juni, ååh vad mysigt det var!

Anonym sa...

Vad roligt att läsa dina svar. Jag tror att det är ganska normalt att även den mest inbitna bokmal tar några lugna år med småbarn i huset. :-) Fast å andra sidan blir det ju nya läsäventyr med de små. Det blir som att lära sig läsa på nytt själv nästan, och så härligt att se vilka berättelser som barnen fastnar för.
Jag tyckte det var så mysigt att läsa om din dotters fascination för den rosa krukgruppen. Är säker på att hon kommer att minnas den hela livet.

Jasså, du gillar också stjärnpelargoner? Jag blev lite irriterad över att plantskolan inte kunde tala om namnen på dem, men de fick följa med hem iallafall. Köpte en ljusröd också. Och övervintringen ja.. alltid samma problem varje vinter. De får ju inte plats någonstans! Förra året hade vi turen att ha ett rum i stugan utan värme, det höll sig på mellan 2-8 grader hela vintern och jag har aldrig lyckats så bra med övervintringen tidigare. Så i våras blev det massor med skott av pelargoner som planterades ut i alla krukor på uteplatsen.
Hälsningar från lilla eken

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...