söndag 13 juli 2008

"Brrrrrrrrrrrrr....."

"Mamma...ska du syyyy?" frågar barnen nyfiket nu på morgonen.
"Ja, det ska jag, gullungar"
"Vad ska du sy nu?" "Mina docksängskläder?" "Bokstäver till miiiig?"
Barnen är minst lika mycket engagerade i det jag gör och de är de första att utvärdera mina kuddar. Allting blir så fiiiint enligt dem, så det är tacksamt att sy något nytt här hemma. Sedan halvslåss de nästan om det nysydda.
Senaste sydda kuddarna. Jag fjantade till det med en ros från bröllopsdagsbuketten jag fick av maken. Den gör nog varken från eller till, men förtjänar att förevigas lite mer tycker jag ändå. Titta hur fint de har hållt sig för övrigt.
Det rosablommiga tyget och det gröna prickiga fungerar bra ihop. Jag letade efter tre stycken lite större knappar att fästa omlottöppningen med, men hade inga hemma. Och Bea...otålig...affärer stängda...helg....orkade inte vänta utan sydde ihop den ändå.

Den här kudden är lite speciell. Den är gjord till min älskade svärmor. Hon ställer upp i vått och torrt på oss och barnen. Det här lakanet fick jag av henne att sy lite saker av. Jag har använt det jag kan av lakanet, men ville använda mig av hennes vackert sydda monogram. Har ni sett vilka underbara små stjälkstygn hon sytt. Ett riktigt litet konstverk.

Min svärmor är en ganska återhållsam kvinna när det gäller känslor, men hon blev riktigt glad över kudden. Jag har sagt till henne att det inte finns en chans i världen att jag någonsin ska kunna återgälda allt det hon gör för oss, men att jag ska försöka förvalta hennes godhet till oss genom att försöka återgälda den vidare för min egen skull till nästa generation, när mina barns familjer behöver hjälp och att hon ska veta att jag finns där vid hennes sida när hon är riktigt, riktigt gammal och inte orkar göra saker själv.

Nu ska jag sy lite till och sedan ska jag måla. Påbörjade ett "litet projekt" igår när jag var ensam hemma med dottern. Efter att hon målat docksängen så gick vi upp med färg och penslar på ovanvåningen. Jag målade fönsterbrädan i sovrummet, fönsterfodret, dörrfodret in till sovrummet, dörrfodret in till badrummet och badrumsskåpet. Puh! Vad vitt och fint det blev, men nu ska det ju bara målas en gång till och sedan minst en gång till efter det.

Kram Bea



Pssst....ikväll gäller det! :-)

12 kommentarer:

Stina sa...

Ja du är då så duktig du alltså.

Nä, jag tar det ganska lugnt jag.
Fast jag vet inte...via bloggen ser det nog värre ut än vad det är. Men lugnt kanske beror på personen...vad det innebär alltså.

Jag vill bli frisk jag! Ja vill...


Kramis duktiga Bea!:-)

Susanne sa...

Så fint du syr! Som en riktig symaskinsanalfabet så är jag helt förstummad! Jag missar nog en hel del inser jag när jag har min symaskinskräck. Syslöjd var inte min grej i skolan kan man säga.
Ska bli spännande ikväll!
Må så gott!

Maria sa...

Oj,oj...jag blir alltid lika imponerad av din energi och kreativitet när jag kikar in på din sida :-) Underbara kuddar du syr och va snällt att ge en till din svärmor som Tack *ler*

Mamma C sa...

Vad duktig du är. Här har det inte hänt så värst mycket. Vi har varit hos svärmor som har kommit hem igen från lasarettet. Hon har fått cancer. Man blir lite loj helt enkelt. Men snart har jag semester, bara en vecka kvar.
Kram mamma c

Anonym sa...

hej
vad fint med kudden och monogrammet,
vad gulligt med flickan som sjöng när hon målade,,saknar den där barntiden. Mina barn är 27 och 25 år nu, inga barnbarn ännu.

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilka vackra kuddar! Härlig färgkombination på den med blommor och grönt...
Den skulle passa perfekt hemma hos mig :)

Ha en superskön söndag!
Kram Marie
PS.Mitt planteringsbord är också köpt på Coop (495:- i våras)... Målning och lite knoppar gjorde det mer personligt.. :)

KakanH sa...

Vad snällt av dig med kudden till svärmor. Och vad fint det var det du sa till henne. Du är värd din vikt i guld och mer där till Bea.
Ha en skön söndag.
Kram

Marie sa...

Jättefina kuddar! Vackert romantiska! :)
Önskar att jag också kunde sy så fina saker som du gör.

Hoppas att du har en skön och trevlig söndag!

Anonym sa...

Vilka underbara kuddar. Gillade den med monogramet som din svärmor broderat. Nu vet jag vad jag ska göra med sånna lakan när de inte går att använda längre. =)

Susanne sa...

nu är det kväll va? ;-)
Kram

Hem och Lycka sa...

Du syr så otroligt fint och är så duktig *impad* kram vännen!

Malin sa...

Hej!
Du är så duktig! Kuddarna blev superfina! Litte längre fram ska jag beställa vimplar av dig till lillans rum =)
Ha en bra dag!
Kram Malin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...