tisdag 9 juni 2009

Systuga

Här är det systuga just nu.

Beställningarna rullar på och jag stormtrivs. Nu har jag ju en ANLEDNING (läs "ursäkt") att sitta framför symaskinen istället för att göra hushållsysslor på kvällen.
"Ja-a...näe...jag måste nog gå och JOBBA lite" suckar jag lite högljutt inför maken när det är dags att plocka undan middagsdisken på kvällen.

Och så sätter jag mig och bara kopplar av till ljudet av det taktfasta "dududududu"-andet och "kaplunk-kaplunk-kaplunk"-andet.

Och...vad meditativt det är att skära med en ny skarp sax genom vackra nya tyger som ögonen inte vant sig vid än.

Och prova nya härliga varianter på vimplar. Tänk, ingen blir den andra lik. Någon blir mer tuff, någon blir söt, någon blir mer kontintental, någon blir mer lusthus, någon blir mer barnkammare, någon blir mer hallmysig och så vidare.


Och...vilken fröjd det är att se dem i sina rätta miljöer, på de platser de är avsedda för.

Och...(det här är det sista "och"-et, jag lovar) så blir jag allt då lite stolt och tänker:
"Va? Var det så DÄR fin den blev" där den hänger framför en nyfödd liten krabats säng, i ett inglasat uthus eller över en hallspegel.
Stolt...och faktiskt...lite förvånad över att det är så effektfullt.

Jag borde ju ha lärt mig vid det här laget. Eller tröttnat.
Jag är väl lite konstig kanske, men just nu är jag helt BESATT av vimplar.

Nuuu...ska jag sätta mig och "kaplunka-kaplunka" lite igen.
(Det är min symaskin som låter så, det är egentligen inte ett hälsosamt ljud, men jag hoppas att det bara är lite ålderstecken och inte ett sjukdomstecken hos min kära Pfaff.)


Nej, så...avsluta nu med sig Bea.

Kram på er alla goa, söta tjejer där ute. Sköt om er.




Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloglovin

11 kommentarer:

Mimmi sa...

Så underbart härligt skrivet om att sitta bakom den älskade syamskinen ;-) Jag förstår verkligen känslan du vill förmedla. :-D

Veronica Tingvall sa...

Åh vad jag önskade att mina syupplevelser skulle vara lika harmoniska. Jag skulle så gärna vilja kunna sy... men det blir aldrig riktigt bra.
Kram/Veronica

Mojebarn sa...

Visst är det härligt att sitta bakom symaskinen. En ren Zen-upplevelse. Och när det så fint dessutom.....

Har du oljat maskinen på sistone?? Brist på olja kan ge kaplunk-ljud.

Skönt att du är på benen igen :-)

Kram från
Mojebarn

linnea-maria sa...

Vad härligt du beskriver ditt arbete. Jag är själv sytokig. Favoriten är att sy kläder, att jobba tredimensionellt. Jag har ju själv köpt en vimpelgirlang av dig och den hänger i pojkarnas fönster nu, där passar den jättefint.
Fortsätt att njuta av din kreativitet /linnea-maria

Marie//Tekla Maräng sa...

Så skönt att du är frisk igen.
Inte är det väl konstigt att du blir stolt och glad när du får se dina fina alster pryda på så många olika ställen.
Det är nog bara ett ålders tecken på din symaskin i att låta så.
Kram:)

Karin Krut sa...

Visst är det härligt att ha en liten liten ursäkt att slippa disken :) Vilka härliga tyger du har, man blir verkligen glad av dom :)
Ha en skön dag
Kram Karin

Annika sa...

Hihi .... känner igen mig... har en massa ursäkter för att få sy en stund.... eller sticka med för den del.... du gör så snygga saker.... härligt att höra att du är piggare... Kram ANnika

Graadskan sa...

Så sugen jag blir på att sy nu! Har länge tänkt sy ett gäng vimplar till dottern, men det har inte blivit av...
Tack för inspirationen!!

Härliga högar med tyger du har förresten. Önskar att mitt "tygkonto" tillät det... Ska dock ta emn sväng förbi Stoff & Stil i sommar och köpa på mig lite till!

Kram Camilla

mitt skärgårdsliv sa...

Det är roligt att sy, tiden har bara varit knapp här men vimplar har jag länge tänkt sy så får se när jag slår till :) Så gullig elefantpåse du har sytt!! Ha det bra!

Vardags-mirakel sa...

Så bra att du frisknat till, härligt med en smula besatthet av så vackra saker som du gör. Ha det bra, kram Eva

OlgaA sa...

Har nyligen sydd själv en girland med vimplar på!!! Visst är det kul! Synd om de som inte kan sy, tycker de missar väldigt mycket, väldigt. Skapa som man vill och tror att det bli bäst så..... Nöje, rent nöje kan jag påstå!!!=))))
Fin blogg du har! Kul, ska läsa den då och då!
Mvh mammatillungar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...