onsdag 9 januari 2008

"Birdies"funktion och servettbrytningar.

De flesta av er gissade på "smörknivshållare", några på duktyngder och sedan var det lite olika spridda förslag. Jag visste inte heller när jag höll i dem, utan tyckte mest de var rackarns söta där de stod bredvid smörkylaren. Jag föll för dem helt när jag fick höra att ...



...deras kluvna stjärtfjädrar är till för att hålla placeringskort vid middagsbjudningarna
(Jag tänker att man även kan fästa vikta servetter mellan fjädrarna också)
Oerhört charmigt va? Kan ni se dem bredvid vita vikta linneservetter ihop med näpna kvistar av rosmarin och lavendel tillsammans med en ensemble av sekelskiftsglas, smörkylare, smörtaxar (som jag faktiskt också har, någon av er hade ju det också) och vita stora terriner och nyputsat matsilver. En dröm, eller hur?

Och det ÄR en dröm...så långt ifrån "spaghetti och köttfärssås"vardagen och "kladdiga ketchupfingrar på vita duken" man kan komma. :-D

Fast nu har jag ju ändå kommit ett steg närmare att leva i min dröm. De här ska stå framme och de passar perfekt att använda även när det bara är vi hemma eftersom vi är två flickor och två pojkar i vår familj, precis som fågelparen. :-) Jag ser fram emot att låta barnen plita ner egna placeringskort med stor koncentration och sedan fästa dem mellan fågelfjädrarna. "Pappa ska sitta här, jag här...och..."

När jag var med barnen till biblioteket efter dagis idag så kunde jag inte låta bli att låna en bok som heter "Det vackra bordet" skriven av Andrea Spencer.

Såna här lärde jag mig vika genom boken. Och franska liljor...och "Operahuset" och många fler. Lyxigt och skoj att kunna ju. :-)








Det fanns förstås tips på olika servetter och hur man syr dem.

Känner inte ni som jag nu, oavsett hur många ni har, att...ni nog behöver nååågra fler? :-D

Här ska sys servetter minsann....efter att jag virkat resväska till Mailegkaninen och nallebjörnar, sytt förvaringspåsar, stolsöverdrag och målat dörrarna, monterat tallrikshyllorna och stickat ballerinatossor...och...och....typ vunnit på lotto så jag kan ha råd att vara ledig för att göra allt det jag drömmer om att göra. Ni vet säkert hur det är. Hihi...

Vilket träd var det tiden växte på nu då? Pengaträdet kan vi väl konstatera varit en bluff. Annars hade nog Plantagen sett till att profitera på det för länge sedan. ;-)

Trött nu...ska lägga mig före 22.00 idag. Dottern har sovit oerhört oroligt de senaste tre dygnen och det börjar tära ordentligt. Jag är till och med tröttare än när barnen var spädbarn och behövde mat på natten för då var det EN gång och sedan sov de, strunt samma att man satt upp en halvtimma mitt i natten då. Det här småhattandet med att få sova en halvtimma här och en där gör ju att man går bananas till slut. Sööömn....fast...innan dess ska jag se om jag kan klura ut ett visst virkmönster på den där virkade reseväskan till dockorna jag talade om. Återkommer med den.
Ha en underbar onsdagskväll!

Kram Bea

7 kommentarer:

Änglahem sa...

Jaa, alltid lär man sig någonting nytt varje dag. Hörde ju till de som trodde på smörkni.....De är ju bara så söta!

Tidträd....varför har ingen kommit på det tidigare?! Pengaträdet är ju som du säger en bluff*buuh*, fast jag har en granne som har en pengatryckare gömd någonstans. Vi har bara inte lyckats klura ut var än...lite tråkigt. Hade gärna behövt både den och tidsträd!!!

Sov nu Gott du flitiga Bea!

Kram
Ulrika

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Det var som rackarns , placeringskorts hållare , ja där ser man :-)
Skulle behövt den där servettvikarboken på nyårsafton när jag stod med mina linneservetter och ett stort frågetecken mitt ovanför huvudet , fick inte till någonting , de fick ligga platta mellan tallrikarna ;-D
Min lilla trassla stör mej oxå mer på natten nu ,än när hon var baby , hon ska krångla in sina händer i mina pyamasärmar , inte att hon håller dem stilla där sedan utan det är själva inkrånglandet som är grejen . Suck !
Hoppas att du sussar sött nu ! Tassar tyst ut .
Kram !

Lantliga drömmar sa...

Aah, det är ju klart att man ska bordsplaceringskorten i fåglarna... Nu när jag tänker efter så har ju min föräldrar liknande, dock inte lika stora och fina som dina!

Fina bilder i den boken, den borde jag nog kolla om finns vid biblioteket här!

Ha en skön dag!

Vitt är vackert sa...

Vilken otroligt inspirerande blogg! Har inte hunnit kolla igenom hela än men jag kommer återkomma!!

Kram Ellinor

Sanna sa...

Smörrosor, vit linneduk och biskopsmössor...Drömma kan vi ju göra! :-D

Jag känner mig också sliten, barn och studier tar på orken. Men någon gång blir ju färdiga och jäklars vad vi kan beundra oss själva då!

*KRAM*

Anonym sa...

vilken kul blogg hittade den av en slump, här kommer jag hänga!!!
mvh helena

KARIN sa...

min blogg :) http://blommigfalukorv.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...