måndag 17 mars 2008

Uppe på ett skåp gömmer sig...

...lite oputsade silverting. Hihi..fast de är vackra ändå tycker jag.
Jag är trött på att sitta och gno och gnida med "Häxan" och kollade runt efter alternativa rengöringsmetoder. Jag fick upp den här sidan från Umeå Univsersitet.
Det verkar som om man kan använda både ketcup och tandkräm som fullgoda alternativ till "Häxan"??? Det måste provas. :-) Det måste ju onekligen vara mer miljövänligt.
Undras om jag har aluminiumkastruller kvar och om vi har bikarbonat i skafferiet?

Det här får bli barnens och mitt morgonpyssel - att testa olika metoder att göra rent silver. Om tandkräm går att använda så kan ju faktiskt barnen sitta med också. Det kan nog vara roligt för dem.

Ha en underbar måndag!

Kram Bea
Tillägg - utvärderingen av provputsningen:
Vackert på något sätt, men ändå finare när det riktigt blänker. (Mer än så här av dotterns ansikte har ni nog inte sett tidigare. )
Den vackra smörkylaren har fått lite gulare skiftningar på kupan.

Dottern testar med tandkrämen. En klick på själva silvret...



...och så på med putsduken. Tandkrämen är grön och luktar gott tycker hon. Barnvänligt för små händer dessutom.



Sonen går på med ketchupen. Det gjorde han mer än gärna kan jag säga! :-) Dottern var lite avundsjuk att hon "bara" fick tandkrämen, hon ville också smaska på med "beppup". Hon erbjöd sig att hämta senapen istället i kylskåpet...hihi.

Och så breda ut det. Det var viktigt tyckte han.


Och så på med trasan. Det blev mest...ehh...ketchupigt...inte så värstans rent.

Och här är slutresultatet. Jag är tveksam till ketchupen faktiskt, men tandkrämen fungerade ok, i alla fall när små söta barnhänder är med och hjälper till.

(Fast...pssst...bäst av dessa metoder var ändå "Häxan" som jag avslutade med efter att tandkräm och ketchup var borttorkat. Tyvärr hade jag inte bikarbonat hemma, men jag hoppas att den tekniken ska fungera bäst. Det är så svårt att få rent på alla små blomsterdetaljer med enbart en trasa.)

Pssst....detta kan väl inte räknas som "barnarbete", utan mer som "pedagogisk uppfostran på experimentell grund"

Nu ska jag och barnen baka hallonmuffins. Det är ju så nyttigt med bär till mellanmål. :-)

The children and I are trying out polishingtechnics together. Ketchup, toothpaste or regular polishingpaste?

16 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag har också hört talas om de metoderna men har aldrig testat.
Du kan väl berätta om resultatet sen?
Ha en bra dag!
kram.

Mamma C sa...

Jag brukar tvätta mina silverkedjor med tandkräm, och det fungerar helt ok.
Ha en bra dag.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Ketchup har man ju hört talas om :)

Vad fin skål! Den är ju faktiskt ganska charmig så där med :)

MiaMaria sa...

Man får tacka för tipsen!

Ha´det så gott!
Miamaria

lottens vita och gröna sa...

så gulliga ni måst sett ut, en med tandkräm på nävarna och en med ketchup, haha!jag putsar aldrig...kanske ska göra det och se att det blir skillnad! kram lotten

Designdrömmar sa...

Vad roligt med din lilla test:-)

De fina vimplarna jag beställde av dig pryder nu min dotters rum. De är verkligen jättefina. Tusen tack!Bilder finns om du vill titta på resultatet(www.designdrommar.blogspot.com)


Hälsningar från en nöjd Åsa

Vardagstugg sa...

har också sett någon på tv putsa med ketchup.. sen dess är det inte lika gott längre ;-)
Ni såg ju ut att ha väldigt trevligt under ert lilla experiment iaf :-)
trevlig vecka! Annelie

Jenny sa...

Jag brukar lägga ett lager aluminiumfolie i botten på diskhon och sedan fylla på med kokande vatten och en påse bikarbonat. Efter att silverföremålen legat i en stund brukar jag krafsa lite med en mjuk tandborste i de skrymslen och vrån som ska bli rena och blanka. Funkar perfekt verkligen!
Lycka till!

Katarina sa...

Go morron Bea, vilka underbara bilder, fniss* inte är det barnarbete heller. ler* eller ...?
Så passande med Häxan nu till påsk o allt, visst känner man sig nöjd när man suttit o putsat:)
Hallonmuffins mmmmmm va gott :)
HA en toppenvecka !!
Kram Katta

Dorthe ♥ sa...

Önskar dig en underbar påsk!!!

Kram
Dorthe

Vanilladreams and humblebees sa...

Vad duktiga ni är... putsar silver och fejar!!! Jag har inte rört en putstrasa någon gång i mitt liv... mitt silver är svart men jag gillar det som tur är!

Men jo... jag har faktiskt putsat lite silver med tandkräm... silver halsban, ringar och örhängen... dom vill jag inte ha svarta!

Glad påsk!

---<-@
Kramar från Jenny

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hallonmuffins mums...!!!

Roligt att barnen är med å fixar å donar.Det har nog inga barn dött av..tror de gör alldeles för lite i dagens hem.....iallafall här.

Läckert silver du har.

Kram Pernilla

Elzie sa...

Ketchup brukar gå bra, beror kanske på vad man förväntar sig *s*?
Hoppas ni får en riktigt GLAD PÅSK!!
Kram Elzie

Jessika sa...

Roligt med bararbetet! Jag vet inte om jag skulle våga ge mina barn samma uppgift, ketchup överallt misstänker jag.

Jag har ett tips på Kromglans som heter AUTOSOL som du kan köpa på macken. "Grabbarna" använder det till sina fina bilar och putsar krom med det.

Min man brukar putsa upp armbandsuret och ringen med Autosol och det blir jätte fint. De
är nog inte så miljövänligt som dina alternativ, men testa så får du se vilken fin puts det blir.

De säljs i tub.

MVH Jessika på bloggen Gula Villan

Jessika sa...

Ja, barnarbete skulle jag skriva. Vet inte om det blev något Freudiansk felsägning över ordet "bararbete" :).

Änglahem sa...

Inte är det barnarbete inte!! Barnarbete*hihi* du det behövs nog 17 så mycket mer för att kallas det! Tror bara det är nyttigt för barnen att får hjälpa till, så ur pedagogiskt perspektiv så tror iaf jag att du är helt rätt ute!! Passa på så länge dom vill, helt plötsligt så försvinner den ivern att "äpa mamma" (=hjälpa mamma

Ketchup??? tror inte det, tandkrämen kan jag tro på mer isf.

Ha en skön tisdagkväll!
Kram
Ulrika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...