fredag 31 oktober 2008

Sjaletter till julbaket

Lagom till julbaket vill man kunna svepa en sjalett med ett personligt monogram runt barnens hår. Det finns roligare saker än att försöka få bort mjöl från ömtålig barnhårbotten UTAN att använda vatten så det blir ett endaste klister...hihi....

Just nu är det högtryck på sjalettbeställningarna vilket jag tycker är så otroligt roligt.
Alla sjaletter får olika uttryck och utseenden beroende på monogram och övriga utföranden.
(Jag har sytt sjaletter med julbockar på, pepparkaksgumma, domherrar, flätade julhjärtan, "God Jul" och svarta katter på bland annat)

Jag syr dem i 60x60 cm så de passar även ömma husmödrars huvuden. :-)


Det är fredag i dag sägs det ju.

Jag och maken och barnen är lediga tillsammans.
Underbart!

I eftermiddag ska jag göra något MYCKET efterlängtat...jag ska gå och klippa mig och barnen. De ska få klippa sig först. Dottern i en söt liten page med lugg som blir så fin på henne eftersom hon har ganska tjockt hår och ett hår som det liksom är lite form i nedtill i topparna.
Sonen ska få klippa sig klädsamt kort med maskin.

Jag klipper honom hemma emellanåt, men Ann-Britt gör det förstås ännu bättre så då och då får han gå dit för att liksom få till "formen" igen som jag sedan kan klippa efter.

Då de har klippt sig blir barnen hämtade av maken och det är min tur.
Välbehövligt!
Efterlängtat!

Och jag ska vara riktigt drastisk. Från att ha haft axellångt hår länge med olika uppklippningar och med lugg ska jag klippa kort, få upp lite volym, färga håret mörkare och lägga in slingor och prova vändningar på håret som jag aldrig gjort tidigare. Hoppas jag inte kommer ångra mig efteråt....hua...men i fantasin blir det supersnyggt!

Och hoppas att maken kommer inte kommer låsa dörren för mig när han ser mig komma hem. :-P
Ha en underbar fredag!

Kram Bea
Pssst....i morgon börjar "Använd det du har" - november. Passa på att pyssla undan inköpta tyghögar och pyssel vetja. Ni behöver ju inte alls tänka att ni ska göra saker till andra att ge ut på bloggen, utan bara utmana er själva att slutföra projekt ni ändå tänkt göra...som att sy de där kuddarna, stolsdynorna, den där julduken eller scrappa klart de där sidorna, virka den där halsduken eller brodera klart julstrumpan eller fålla den där gardinen...eller...eller...ni har säkert många finurliga tankar på projekt som ni inte tagit avstamp i än.
Häng med vetja!
Hittills är vi ett femtontal pysseltjejer som ska utmana oss själva att äntligen ta tag i de projekt vi haft lite dåligt samvete för.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh va roligt att så många hakat på, det vore kul att veta vilka de andra är så man kan följa dem med.

Själv ska jag fixa mig ett bad och sedan i lugn och ro sätta mig och pyssla medan maken går på fest. Jag orkar inte med ett gäng fulla typer när jag haft en stressig och strulig dag. Det är ju så mycket med företaget och jag har inte så mycket koll, tur jag ska på info på skatteverket om några veckor.

Sanna sa...

Jag läste ditt "ångestskri" på Vita Hem och jag vill bara säga: "Håll ut, du är inte ensam!"

Och framförallt, ett hus ska aldrig bli färdigt. Vad ska man göra sen då? Nä, vi som aldrig blir färdiga har det roligare, så enkelt är det.

*kram*

Ha en helskön helg, det är du värd!

Marina sa...

Söta sjaletter!

Det där med klippning är en dyr historia men det är SÅ skönt att sitta där o bli ompysslad. Mitt hår är lite för långt nu tycker jag. Jag vill ha långt men inte riktigt såhär långt. KAnske dags att ringa för en tid?

S o F sa...

Lycka till med hårförändringen, i min fantasi blir det toppen!

Trevlig Helg!

Anonym sa...

Åhhhh, jag vill ha en ny symaskin!!
Det går ju så ofantligt sakta att sy allt för hand (och då blir inget gjort istället).

Det skulle vara kul att kunna följa alla som är med i "använd det du har" utmaningen. Det skulle nog inspirera mera:)

Vad kul att du ska fixa till håret! Det skulle jag också behöva.

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Hej!!
Vill börja med att säga tack från djupet av mitt hjärta för dina fina ord på min blogg. Blir så glad och lite stolt över att få så fina ord om mitt sätt att uppfostra barnen. KRAM!

Helgens aktiviteter låter roliga, och jag har mycket som skall pysslas färdigt, dock i form av julklappar, men kanske jag anmäler mig till novemberutmaningen!

Ha en toppenhelg, kram Caroline!

Galleri MochB sa...

Har nog en hel del högar jag också som borde bli färdiga...:O) Har en tendens att samla på mej en massa material som bara blir liggande... i väntan på det rätta tillfället som aldrig verkar infinna sej. Låter som en toppendag för er! Ha en skön helg också!

www.minochmammas.blogspot.com sa...

Hopppas ni blev tjusiga i håret hela gänget!
Moa bär sin sjalett emd stolthet, hon plockar själv fram den ur lådan när vi ska baka:-) Tack än en gång!
Kram

Sara Mårtensson sa...

Hejsan!

Vilka söta sjaletter och vad modig du är som klipper dig kort? Får vi se ett foto sen? ;-)

Jag ska prova sy en kudde men det är inte säkert det blir nått man kan visa upp på en blogg.. men vi får se. Man får ju så mycket inspriation av alla er som syr så mycket så man måste ju prova.

Kram Sara

Rebecka sa...

Jag brukar alltid använda antingen sjalett eller keps när jag har på mig förkläde. Antar på något sätt att det blivit en kvarleva från när jag jobbade på McDonalds.
Jag använder till och med sjalett/keps på mitt nuvarande jobb, som frisör.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...