torsdag 30 oktober 2008

Fyndad servis

Vi satsar på att köket ska bli färdigt till jul eftersom vi ska fira storjulen hemma hos oss för första gången.

Spännande tycker vi, men vi behöver komplettera matservisen till juldukningen då vi konstaterat att vi behöver fler skålar och fat till diverse köttbullar, prinskorvar, skinka, "Janssons", kallskuret etc. etc. Barnen och jag har varit runt och letat vitt porslin på loppisar. Det är sanslöst vad man kan fynda och dessutom är det ett miljövänligare alternativ än att köpa nyproducerat.

Tallriken längst upp till höger är från 1925. 10 kronor betalade jag för den. Vi ska älska den tills skärvor skilja oss åt.

Den lilla kannan är från 1948 (10 kronor). Så mycket kostade även skålen nere till vänster, fatet under den och det stora fatet längst bak. Kannan betalade jag 30 kronor för. Fatet längst fram 5 kronor (expediten blev förvånad "Vilket KAP för ett sådant vackert antikt fat".)

Vi kommer vara fem stycken kaffedrickare till jul och då passar den här söta kaffeservisen perfekt. 55 kronor betalade jag för fem koppar och fem fat.

Jag älskar servisen och håller på för fullt att planera dukningen. Den ska gå mest i vitt med några inslag av silver och lite rött.
...

Jag måste tacka för alla tankar om min lilla hörnan. Jag vet PRECIS hur jag ska inreda den nu, jag fick sådan inspiration av er. Den gamla psalmboken från 1819 ska få flytta ut från sin plats i hallen tillsammans med Magna Carta kartonnagen som ska få hänga på väggen. Sedan ska maken få hämta ner den vackra ljusstaken jag ropade hem på auktionen. Tillsammans med några rustika blockljus, lite kraftigare linnetyg och en tygklädd stol med en franskinspirerad kudde på och något grönt på bordet så kan det nog bli riktigt fint.
Vet ni...imorgon ska jag hämta linneskåpet "in my dreams" till dotterns rum.
Snurrar man runt ett par varv på några loppisar så är det nog ofrånkomligt att man till slut ramlar över ett lite större möbelfynd.
Lite lyckost är jag allt! Hihi... :-)
Sköt om er OCH låt andra sköta om er!

Kram Bea

17 kommentarer:

Jeanette Hornbeck sa...

Utmaning hos mig

kramkram

Skatan sa...

Hej!

Jag instämmer i återvinningstanken :) Att köpa och sälja och inte köpa sprillans nytt känns faktiskt riktigt bra! Det finns alldeles för mycket vackert i återvinnningsbutikerna som jag gärna köper före Ikea eller någonting annat massproducerat och miljöbovsaktigt...

Ha en fin dag!

Kram!

PS - jag jobbar på ditt ta-vad-du-har-tema. Dock har jag gjort så stora saker att jag inte kan göra någonting motsvarande att lotta ut. Stolar till exempel och hyllor :) Nåväl, det ger sig nog...

Stämningsfullt sa...

Hej1
Åh vilka fynd du har gjort!! Det kommer att bli en jättefin juldukning :)
Kram!

Tidsmästarinnan sa...

tänk vad du hade fått betala om du gått till typ Duka och handlat motsvarande saker, och vad charmlösa saker du fått för mycket dyrare peng!
Heja Bea!
Loppis is the best :-)

Varm kram
Susanne

OttoPippi sa...

Vilken vacker servis :-) :-)

Anonym sa...

Vilka underbara kaffekoppar. Trist att man inte dricker kaffe, det finns ju hur mycket fina koppar som helst.

Anonym sa...

Man stryker på baksidan av tyget i fem minuter. Det är i alla fall vad jag fick ut av panduros beskrivning av Versa Craft stämpeldynorna. Sitter och skapar något kul av tomten just nu.=)

Jag tvättar tyger för fullt just nu. Mest för att kunna stämpla, men även för andra saker. ar dock grymt sugen på felr jultyger och vet inte riktigt hur jag ska klara det under nästa månad. =)

Anonym sa...

Vilka jättefina fynd :)
Kul att ni ska fira "stor"julen hemma hos er, kommer bli en fantastisk dukning vad det låter som :)

Ha det så bra.
kram!

Sanna sa...

Gah, vad jag blir avundsjuk på dina fynd! Vill också hinna gå på loppisar och ffa göra sådana kap som du gjort!

*kram*

Ps. Det gör inget om jag sitter med vid er julmiddag, va? ;) Ds.

Lallis - liv och leverne sa...

Jättefina fynd och vad jag gillar servisen:)
Kram Lallis

Sara Mårtensson sa...

Vilka fynd du gjort!! Här där jag bor är det mesta på loppis DYRT och inte alls lika fint som det du hittade..

Kram

Mamma C sa...

Så mycket fint du fyndat. kopparna blev jag jättekär i :-) Påminner om sådana som min farmor hade.
Kram mamma C

Anneli sa...

Vilka fynd du gjort... ;)
Kram/Annelie

Lilla Eken sa...

Jamen visst är det härligt att återanvända?! Sopberget minskar, utsläppen minskar men inte blir glädjen mindre när man kommer hem med sakerna, snarare tvärtom! Finfina fynd du gjort!
Ska bli roligt att se din dukning framöver. .-)
kram/I.

Anonym sa...

Tjäna mors...
Vill du bli utnämnd till veckans blogg?
Anmäl dig här:
http://underbartful.blogg.se/2008/october/veckans-blogg.html
Du kan även vinna ett par örhängen GRATIS här:
http://underbartful.blogg.se/2008/october/orhangen-lottas-ut.html

nea i det gula huset sa...

Vilka fina saker du har fyndat! Bra och som du sa..miljövänligt till en bra peng!

Din hörna kommer att bli fin och mysig. Hoppas du visar bilder snart!?

Så du har fyndat ett linneskåp..det skulle jag oxå vilja se. Behöver mer klädförvaring i dotterns rum och behöver all inspiration jag kan få!

Ha det gott!
/Nea

Anonym sa...

Åh vad fint! Vart har du fyndat dom nånstans? Är på jakt efter liknande nämligen....*ler*
/Susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...