lördag 6 december 2008

Hur hinner jag med allt pysslande?

Jag får den frågan ganska ofta och igår, när jag låg och kurerade mig, hann jag fundera ganska mycket på den frågan. - Jag har en make som förstår mitt pysselbehov och uppmuntrar mitt skapande. Han ger mig den egentid jag behöver genom att göra saker tillsammans med barnen, antingen här hemma eller utanför hemmet.
- Jag gör barnen dekaktiga i aktiviteterna. Det är positivt för barnens kreativitet, finmotorik och fantasi att få pyssla mycket. Men...det möjliggör ju också att jag BÅDE kan få umgås med barnen OCH göra det jag älskar - pyssla. :-D
- Om jag har lagat maten så plockar maken undan i köket. Då pysslar jag och sätter mig här vid datorn/symaskinen istället för vid teven, som jag nästintill aldrig tittar på.
"Jag har inte tid att pyssla" säger en del av mina väninnor...och frågar i samma mening om jag såg på "Bones" eller refererar något från tidigare kvälls "CSI" eller "Du är vad du äter"....hihi Det handlar nog inte så mycket om att man inte har tid, som att man prioriterar olika helt enkelt.
- Jag är en nattuggla. Jag går sällan och lägger mig före tolvslaget. Det ger en hel del pysseltimmar efter att barnen somnat.

- Jag tänker ofta på det jag vill göra. Jag kan sitta i bilen på väg till jobbet och fantisera ihop något, exempelvis tekoppen. När jag sedan får tid så är den liksom redan färdig i mitt huvud och jag behöver inte fundera så mycket på utformningen.

- Jag pysslar när det ges tillfälle att pyssla. Därför ser man mig med en virkning i personalrummet, ett broderi i bilen eller ett idéblock i handväskan.
- Kreativitet föder kreativitet. Jag känner hur kreativiteten flödar till lite extra när jag väl har uppe farten. På måndagar har jag keramikkurs och i slutet av kvällen har jag liksom fått uppe andan, då kan jag fortsätta hemma i flera timmar till. Tovningskursen på tisdagar fungerar också som bränsle och även alla härliga bloggar, framförallt alla pyssliga amerikanskor som jag har som bloggfavoriter.
Jag blir som pysselmanisk periodvis...och periodvis har manin övergått i en "vilofas" och där inhämtar jag mest inspiration tills nästa "pysselmaniska" period kommer.
:-)
Nåväl....vet inte hur intressant det här var direkt för allmänheten, men jag tänkte bara försöka mig på en förklaring. Jag är verkligen ingen übermänniska, utan har bara turen att omges av förstående människor som ger mig möjlighet att leva ut min pysselpassion.

Om ni inte orkat läsa hela texten kanske in ändå kan njuta av bilden. Det är ytterligare en bild jag ramlat över på nätet och som jag lagt i min mapp för "inspiration inför jul". Tyvärr var det innan jag förstod att det kan vara klokt att namnge den utifrån var man hittat den, men det skulle kunna vara Martha Stewart?

Klädnypor med påklistrade små vantar. Sött så det förslår, eller hur? :-)
Jag skulle vilja göra ett helt knippe! :-)
Nu far maken iväg med barnen. Han ska hämta ut Laura Ashleytapeterna...(är det nu rätt val...gulp)...köpa golvfärgen till golvet som ska bli grå- och vitrutigt, lämna tillbaka låneböcker, lämna in en borrmaskin på reparation och köpa vinterskor till dottern...inte lite han har att göra med andra ord.)

Själv får jag tillfälle att jobba undan några fler av mina beställningar och samtidigt förbereda lite inför en marknadsförsäljning.

Vad ska ni göra idag? Också pyssla? Hur fungerar ni när det gäller pyssel och kreativitet?

Ha en underbar lördag!

Kram Bea

15 kommentarer:

Malin sa...

Vad härligt med en så förstående man =)
Kram Malin

LinSar sa...

Jag jobbar som uska inom hemsjukvården och mina alla timmar i bilen till mina vårdtagare kommer jag på ideer till det jag ska sy till barnen mm.Jag har en stor tös på 9 som älskar när hon får prova min sy marskin.Igår kväll sydde hon en nalle som hon ska ge bort i julklapp.Trevlig helg!

Anonym sa...

Här är det pyssel och skidskytte som gäller. Men mitt pysslande verkar ge mig skador idag. Klantighet, javisst, men det gör ont. Brände mig på underarmen när jag strök en hemlis. Hur jag lyckades med det kan jag inte förklara. :-) Ska försöka få klart en del saker idag, men jag blev hastigt utbjuden på konsert och de säger man ju inte nej till.

Grodmamman sa...

Tack för din förklaring för jag har också undrat hur sjutton du hinner med allting!=)
Det där med tv:n känner jag igen, men här pysslas det ibland med tv:n som sällskap!=)
Kram

Klarafina sa...

Hej!
Det ligger en award till dig i min blogg.

r e b e c k a sa...

Jag känner igen mig i din beskrivning (fast jag kombinerar tv-tittande och pyssling) och det är helt klart så att jag pysslar lite mindre nu när jag inte har mina svenska kreativa vänninnor i närheten och det trots att jag faktiskt har mer tid över nu. Bra svar på frågan måste jag säga!
Ha en skön helg! :)

Tinnar och torn sa...

Hejsan Bea! Tittar ofta in men lämnar sällan någon kommentar. Vill bara önska dej en trevlig fortsättning på din pyssliga advent ;o) Ser fram emot att se hur köket blir sen! Kram Petronella

Anonym sa...

Saker och ting går i perioder, smyckesperiod, stickperiod...lite scrappbokingkort, sömnad och textiltryck. Men mycket skapande gör jag ju redan på jobbet...
Idéer och tankar brukar oftast komma i DUSCHEN.

Nu är det nog så att bloggandet tar alldeles för mycket av min tid (kan absolut inte låta bli) men då är jag inne och rotar i kodmallar och försöker lära mig hur jag ska ändra utseendet på min blogg och det är ju också kreativt!

StrandviksVillan sa...

Vill skicka ett stort varmt TACK till dig för att du fick igång mig med att pyssla och sy! Du gav mig en spark där bak genom November-utmaningen och sen bara fortsatte jag!
Idag sålde jag häpnadsväckande över förväntan på julbasaren, verkligen kul (och lite extra slantar till julen).
Angående kuddarna du undrade över så var det dom jag visade i inlägget, eller egentligen bara fodralen, hade inte skaffat kuddar. Och inspirationen till dom fick jag förstås av dig, tex bilden här i höger kant av rutiga kuddarna.
Ha det jättebra! Jag gillar din blogg supermycket! Kramis Anki

Skaparstigen sa...

Så bra du har förklarat! Exakt allt stämmer på mig också, men de tv-program jag kollar, virkas det ju under tiden. Jag får också ofta höra att folk inte kan förstå hur jag hinner allt när jag har två små barn. Men som sagt, prioriterar man rätt, så fixar man ju det.

Mille Wulff sa...

...ja man ska ju verkligen inte glömma bort familjefaderns insats i det stora sammanhänget. Grattis!
En sån skulle jag verkligen behöva *suck* Va rädda om varandra!

Jossan sa...

Ooh, en ny rolig blogg att läsa! Gillar att hitta skojiga bloggar på svenska, då nästan alla mina favvisar är amerikanska.

Men vilken tur du har som har en sån förstående make. Jag hoppas jag hittar en sån någon dag med. ;)

Det var ett bra inlägg du skrev, även om inte alla har sån tur. Jag har inga problem, då jag bor själv. Den enda nackdelen är ju att man ibland kan behöva en spark i baken... ;)

Men som du säger, man måste prioritera. Och vissa grejor kan man ju göra samtidigt som andra. Brukar ofta titta på tv när jag virkar eller stickar, för det blir så tyst och lugnt annars. Och jag kan följa med hur bra som helst i handlingen, samtidigt som jag får något gjort.

Men för att få något gjort måste man ju även vilja. Och vilja mer än bara "jag önskar jag hade tid".

Ska kika vidare här hos dig lite grand nu. Välkommen till mig om du har tid och lust. :)

frisky frog sa...

Åh, vilken fin blogg du har! Hittade precis hit via Skaparstigen. Jag kunde ha skrivit detta inlägg själv, du har såååå rätt! Vill man så hinner man och ibland vill man mer och ibland mindre. Och så här innan jul känns det som om man vill extra mycket...

hea sa...

Mycket klokt skrivet av dig!
Jag kan bara instämma i att precis så är det! Det handlar aldrig om att "inte ha tid" - man får "ta sig tid" och prioritera!
Jag ser ett TV-program/vecka á 1 timme. Det räcker utmärkt för mitt TV-behov!

Gulligan sa...

Bra svarat!! Jag känner igen mig och som alltid så handlar det om prioritering!!! tack för en fin blogg!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...