tisdag 30 december 2008

Ett första klassens bloggande

Jag vet inte hur ofta ni brukar åka med "1 klass" när ni åker tåg?
Jag brukar aldrig göra det.

Nu sitter jag på tåget, i just en 1klass vagn. Jag är på väg mot min mormor begravning.
Biljetten bokade jag tidigt och det skilde inte mycket tur- och retur på att ta hela resan i första klass. Maken sade:
"Det är ju nyår...unna dig det!"

Sååå...det gör jag.

Jag har alltid varit lite nyfiken på hur det varit i den där mörkbelagda avdelningen.
Nu vet jag.

På Regionaltåget var det samma slitna fåtöljer och armstöd som i övriga tåget (fast grå istället för blå). Det enda som skilde avdelningarna åt var att det var skumbelyst och att det var mjukt papper att torka händerna på på toaletten istället för strävt.

På X2000 skiljer det lite mer. Här kan man förse sig med frukt och te. (Gissa om jag har mumsat frukt...hihi). Samma grå säten, samma funktioner i stolarna som på de övriga. Däremot så ingår själva hörlurarna till radion ifall man vill det och varje plats har ett eluttag som man kan koppla in sin dator gratis på. (Vilket jag då har gjort som ni ju förstår).

Betalar man extra (förstås) så kan man få frukost serverat eller trerätters middag. På hemvägen har jag betalat för just det eftersom jag ska sitta och skumpa runt i många timmar inte så lång tid innan tolvslaget på nyårsaftonen. Lite lyx måste jag ju unna mig också.

Jag vet inte vad jag hade föreställt mig för medpassagerare, men jag tycker det oftast har varit mörkklädda businessmän som suttit i mörkret. Idag sitter här mittemot mig en pojke i sjuttonårsåldern och läser en Fantasybok. Bredvid mig sitter ett äldre, sofistikerat Stockholmspar som läser högt för varandra ur Kultursidorna ur DN (som ingår för övrigt i resan). Två män sitter sidan vid varsin dator här bredvid i avslappnad "collagetröje och jeans"stil. Några stolar bakom mig sitter typ "Blondinbella 2" och surfar på dyra skomärken (fluktade jag in när jag gick förbi efter en vända till till frukten). :-)



Värt pengarna i mellanskillnad tycker jag inte riktigt det är kanske, men ganska trevligt som omväxling. För er som alltid har möjlighet att resa 1klass privat så kan jag säga att jag nog ändå är lite avundsjuk...fast bara liiite! :-D

Nu ska jag surfa runt på era bloggar. Jag har tagit med mig datorn enkom för att få möjlighet att surfa "ikapp" lite under timmarna här på tåget. :-)

Kram Bea

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en riktigt trevlig resa även och anledningen är sorgsen.

Klart du ska tillfälle att kolla alla underbara bloggar men missa inte alla mellandagsreor på nätet, har själv shoppat loss på russinet, likasom och snirkla.

Kram Elin

Willewira sa...

Hej Bea!

Ledsen att det är av en sådan anledning som din mormors begravning som du får åka tåg... annars kan det vara riktigt skönt att få sitta i lugn och ro ett tag och bara åka med.
Och lite lyxig är det ju med 1:a klass... bara att kunna sitta och surfa i lugn och ro är inte dumt.

Ofta kostar det mer än det smakar så det blir ju reguljärtågen man väljer till vardags... så passa på och njut!

Önskar dig allt gott inför begravningen - att det blir en fin stund till avsked.
Vill också önska dig och familjen ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Kramar
Willewira

Veronica Tingvall sa...

Hoppas att du får en skön resa och att begravningen blir fin.

Vi hade biljetter till 1a klass x2000 i somras (bara sista biten 20 min mellan norrköping och Linköping) men så blev det något fel med tåget så det åkte aldrig iväg. Men vi satt där inne och väntade. Jag åt massa frukt och drack flera koppar te. Vi hade åkt från Falun så det var skönt med extra bekväma säten och lite tilltugg. Så efter typ 40min fick vi ta bussen istället :-) Så kan det gå...

Kram och gott nytt år/Veronica

Lallis - liv och leverne sa...

Jag åkte opckså första klass sist för några veckor sedan när ajg åkte tåg . En stor och skön skillnad tyckte jag.
Och som du säger, det är inte som man tror.
Det är inte bara buisnessmän som åker där.
Även "vem som".
Ledsen att din mormor har gått bort, vännen.
Tänker på dig.
Kram Lallis

Lilla huset på prärien sa...

Kära Bea - jag unnar dig verkligen att åka där i 1:a klass! Njut av stunden och frukten och jag hoppas begravningen är fin. För det finns ju faktiskt fina begravningar tycker jag. Beklagar sorgen samtidigt.

Stor kram till dig! Önskar dig ett riktigt härligt 2009!

Kram Jenny

Stina sa...

Lilla gumman du...ta det lugnt nu och ha det så bra.
Bamsekram Stina

Hem och Harmoni Marie sa...

Hoppas resan går bra och att även resten gör det även om det är en jobbig o tråkig anledning till resan.

Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!
Kram Marie

Annika sa...

Det var ju alldeles ypperligt tillfälle att blogga... :) hoppas nu att allt går bra o jag tänker på dig.... inte kul med jordfästningar....

Gôtt Nytt 2009 Kram Annika

Mamma C sa...

Jag har alltid sagt ifrån att åka 1:a klass när man åker i jobbet. Men ska nog säga jag tack nästa gång. Tråkigt att dim mormor gått bort.
Kramis Mamma C

nea i det gula huset sa...

Det lät som en helt ok resa trots den tråkiga anledningen! Lite "lyx" är ju aldrig fel!

Angående dina vinfläckar har jag oxå hört att just vitt vin är bra. Men det ska nog hällas på direkt på när fläcken är färsk!
Gänget på rix pratade om det och hade varit på ngn fest där rödvin spillts och någon hade direkt hällt ut vitvin och fläcken var borta från den vita soffan!

Hoppas du får bort dina fläckar!

//Nea

Sublim design och Blossom kitchen sa...

tråkigt med din mormor...

Men jag vill iallafall önska dig ett gott nytt år, 2009!
kram/s

Veronica sa...

Surfa lungt, hoppas det blir en fin begravning. (Beklagar sorgen!)

Ha ett GOTT NYTT ÅR!!

STOR KRAM Veronica

Smultronstället sa...

Hej
Klart du gör rätt i att unna dig lite lyx då det är en så tråkig anledning.
Du har kanske varit in till Broarne förut..annars kan jag rekommendera det, gissar att vi e lite lika på det planet,hihi.

Sköt om dig
Nyårs kramar M

Charlotta sa...

Vill skicka en extra hälsning så här på slutet av året. Jag fortsätter att läsa din blogg idogt och börjar bli väldigt nyfiken på att se mer av köket. Trist med rödvinsfläckarna i vardagsrummet dock. Fick svärmor strike???

Hoppas du njuter av det sköna lugnet på tåget.

kram och gott slut!

Anonym sa...

Jag kan säga att den som var bäst på at bowla var Bea tätt följd av svärmor, svärfar och sist mannen i huset....undertecknad.

Hmmm tror att det beror på oron av att dränkt TV, Dator, DVD, Hemmabioutrustning, Högtalare osv.


....Nej det beror nog på att min kära hustru är duktig på att bowla.

Puss på dig Gumman.

Anonym sa...

Hihi! Vad roligt att få "åka" med på din resa!

Himmelbit/Njut en smula sa...

Klart du skulle åka 1klass - du har en klok man :-D. Tråkig anledning bara! Inte roligt när ens nära och kära går bort :-(.

Stort tack för din komplimang om mina tomtar - jag blir så glad :-D. Hoppas att du inte blev sjuk sen (du skrev att du inte kände dig riktigt bra).

Du frågade om vårt kök men jag tror att du har blandat ihop mig med någon annan. Kan bara inte komma på vem du kan tänka på *funderar*. Var det Fluffiga kanske?! (Vi har inga fönster just i själva köksdelen).

Hoppas att du får en bra dag imorgon (under omständigheterna)!
GOTT NYTT ÅR!
Kramar

Anonym sa...

Kikar in och önskar dig och din familj ett riktigt mysigt nyår och ett GOTT NYTT ÅR!!!

Kram!

Min Skattkammare sa...

Vilket äventyr! ;o)
Men vem är "Blondinbella 2"? Och vem är i så fall nr: 1??? fniss
Önskar dig ett härligt Gott Nytt År!!
Tack för de fina vimplarna, det är flera som förtjust kommenterat dem här hemma!
Kramr till dig!
Kicki

kaos i ett vitt hus sa...

vilket mysigt inlägg!
beklagar sorgen med din mormor.
gott nytt år på dig!
kram, ninna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...