onsdag 31 december 2008

Nyårslöften och ett Nytt Gott År!

Tack för er fina omtanke! Det var en MYCKET omtumlande dag igår och även idag.
Det är tur att jag har några timmars tyst tågresa framför mig så jag kan reda ut alla tankar och känslor efter begravningen och mötet med alla släktingar.
Sorg är något oerhört tungt att möta och känna. Det väcker en oro i oss alla, att vi inte är oövervinneliga, att vi inte kommer undkomma livet levande, någon av oss.

Det gäller helt enkelt att göra det bästa av livet. *klyschvarning*

Nyårsafton innebär ju ett skifte, en möjlighet att ta ett nytt avstamp i livet.
Varje år försöker jag ge ett litet löfte till mig själv, något som är lätt att följa, men som mer innebär att få in en ny "vana" istället för en stor förändring.

I år kommer jag utforma det lite annorlunda.

EN SAK JAG SKA LÄRA MIG
- Sticka
Jag kan räta och aviga, men jag vill lära mig mer mönsterstickning och sticka saker jag kan tova.

EN PLATS JAG SKA BESÖKA
- Vimmerby
Jag har lovat barnen och längtar efter att själv få njuta av exempelvis "Lotta på Bråkmakargatans" rum och "Bullerbyn". Det är lika mycket för min blivande femåring och min blivande fyraråring som jag vill dit.


ETT PROJEKT JAG SKA PÅBÖRJA
-Ett litet "hemligt" projekt
Jag vet inte ännu riktigt hur jag ska utforma det, men det har så klart med hantverk och pyssel att göra. SKA NI AVGE NÅGRA NYÅRSLÖFTEN?
HUR SER DE I SÅDANA FALL UT?
Jag sitter och skumpar på tåget nu på väg mot Stockholm. Min trerätters kommer strax efter Gävle. Jag börjar bli rejält hungrig nu. :-)

Ett "comfort"problem har uppstått på tåget igen, samma som på uppfärden. Det innebär att tåget inte "dämpas" i kurvorna och gör färden skumpig och extra gungning och kan nog vara rejält jobbigt för de som har lätt att bli åksjuka. Här omkring mig verkar de flesta må prima i alla fall. Skönt! :-)

Konduktören är så otroligt trevlig. Ett riktigt unikum som tittar alla i ögonen och pratar lite personligt med var och en. De är underbemannade idag också, de skulle ha varit tre, men nu är de bara två så vi får hoppas att det inte stöter på några fler komplikationer mer än det redan gjort för honom vad jag vet. Biljettläsaren är trasig, internetkoderna fungerar inte för de som köper koden direkt på tåget och någon "första klassare" klagar på att det inte fanns något vatten kvar. Då bet han ifrån lite...hihi.

Näe ni mina vänner, dags att avsluta med att skriva att det var roligt att läsa om era egna erfarenheter av tågresor.
Jag väntar in min middag...kurrelikurr.

Ha ett helt underbart nyårsfirande och jag önskar er alla ett
GOTT NYTT 2009!

Kram Bea

26 kommentarer:

WilleBus sa...

Gott nytt år till dig med! Jag hoppas att du kommer att fortsätta med din blogg nästa år, det är alltid roligt när men ser att den är uppdaterad. Mitt nyårslöfte är att jag ska njuta av varje dag, fast att jag tyvärr ska börja jobba efter föräldraledighet. Men en dag i veckan är jag ledig och den ska Wille & jag utnyttja till max. / Jennie

Mia sa...

Hoppas att trerättersmiddagen smakar bra och att du sen får en trevlig kväll.

Gott nytt år!
Kram Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Härlig läsning:)
Gott nytt År!
kram Lallis

Titti underkalas-eken sa...

Gott Nytt År!! Tack för året som varit! Din blogg har varit en sådan otrolig inspirationskälla, och jag vill också passa på att önska dej all lycka på det nya året!! PÅ din blogg börjar det alltid vibrera i kreativitetsnerven, när man läser och ser allt fin du gör!
Mitt nyårslöfte och nyårsutmaning för dem som vill hänga på är: Njut mer i vardagen!!
Kram Titti

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Hej Bea!

Vad fina vimplarna var! (dom grönasom jag vann på auktionen)!

Undrar om man kan köpa på metervara av tex den prickiga gröna? Det skulle vara fint med något mer av samma tyg i sonens rum.

Gott nytt år! Kram Sanna

Mamma C sa...

Jag avger inga löften på nyår att man ska göra ditten och datten. Jag kommer ta dagarna som dom kommer 2009 och hoppas på att det blir ett superduper år. Önskar dig nu en riktig bra resa hem och ett riktigt Gott Nytt År.
Kram Mamma C

Gårdsromantik sa...

Klart du skall sticka!

Gott Nytt År!

Vi hörs nästa år!
Kram Maud

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken fin läsning. Nä, jag lovar ingenting mer en att inte stressa.
Kan tala om att det är roligt och skönt att kunna sticka.
Vill Önska dig och det dina ett riktigt Gott Nytt År!
Kram Marie
Hoppas tre rätters middagen var god!

Anonym sa...

Hej Bea, sjönt att det gick bra på din resa; jag var själv för några veckor sedan på min farmors begravning och det är tungt allting även man vet att det var dags.

Ditt projekt med att lära sig sticka låter spännande.
Jag önskar dig ett gott nytt år.
Hälsningar / ela

stina sa...

GOTT NYTT ÅR!
Ska bli kul att se dina projekt för nästa år!!
Kram Stina

Anonym sa...

Att sticka är livet!
Eller...

Visst är det underbart när man träffar serviceinriktade människor. Tyvärr reagerar man nästan med förvåning när inte personal är lite likgiltig och suckande.
Gott Nytt Projektår!

Västbacken sa...

Vimmerby är underbart. Vi har varit där flera gånger och jag och barnen blir aldrig less.
Köp kan vara nödvändiga på olika sätt ;)
Gott nytt!
Lotta

yvonne sa...

Hejsan,
kika in på min blogg där du har en utmärkelse att hämta om du vill ha den.
Gott Nytt År

Lilla Blanka sa...

Hej goa Bea!

Vill börja med att skicka en bamsekram, läste just inlägget om din mormor..sorg är oerhört tungt..hoppas det lättar snart.

Sedan vill jag tacka för all härlig inspiration och mysig läsning din blogg har erbjudit under 2008.

Kram och Gott nytt år!
Mia

Veronica Tingvall sa...

Gott nytt år!
Ditt nyårslöfte om stickning låter härligt och det är ju egentligen inte alls svårt. Allt man behöver kunna är ju aviga och räta lite till... Jag är ingen expert men kanske kan jag hjälpa till om du får något problem, det är bara att fråga.

Vimmerby är fantastiskt eller i alla fall Astrid Lindgrens värld. Jag var där i sommras med systersonen, sambon och lillasyster. Det var härligt. Jag blir aldeles tårögd och rörd av att gå runt där. Jag måste åka dit nästa år med tror jag.

Hoppas du har en fin resa och att maten var god.
Kram/Veronica

Hjärtat Mitt sa...

Vill önska dig ett Riktigt Gott Nytt År!
Hoppas att du kan klara av dina löften.

Varma nyårskramar Mari i Marieholm

Hanna sa...

Kikar in och önskar dig ett Gott Nytt År. Ser som många andra fram emot att få fortsätta följa dig och ditt pysslande. Kul nyårslöften. Jag fegar och avger inga (offentligt)
Kram Hanna

StrandviksVillan sa...

Hoppas det inte var alltför tungt på begravningen, hellre en vacker ceremoni...
Vill önska dig en riktigt god fortsättning på det nya året och tacka för all inspiration och fina inlägg under senaste år. Du fick ju mig att börja sy igen :)
Kramar från A-C

Engelska Villan sa...

Hej Bea!
Tack för att du tittade in hos mig. Och vilka fina saker du gör! Der kliar i fingrarna när man läser din blogg, jag blir sugen på att syyyy och sticka!! Men nu är vi inte hemma utan i fjällen, så det får vänta. Jag har inga saker med mig.
Jag önskar dig ett gott nytt 2009 och lycka till med stickningen!
Kram Anna

Mitt lilla liv! sa...

Hej Bea..
Tack för ditt inlägg på min sida.. Dessa grannar är nog precis som jag "översociala"!!! Men det är skönt att veta att känner man sig ensam så är det bara att ta en the kopp & promenera ut på gården & vipps så kommer det någon!! Tvättstugan blev ett kvällsfik som den brukar.. men det är inte alltid, allt är så här rosenrött, det är ju ens nära & kära som får veta att man mår dåligt eller är förbaskad på något & då brukar de få veta att de lever.. *ASG*
hoppas du får ett super år 2009 ser fram imot att du lär dig sticka efter mönster de skickar jag en beställning ha ha
många kramar Bettan

Boktokig Eva Boström sa...

Gott nytt år! Några nyårslöften blir det inte här!!! Det har jag slutat med för länge sedan! Jag lyckas aldrig hålla löfterna!!!

Hanna & Hugo sa...

Å vadroligt att lära sig sticka önskar jag kunde, kanske ska hoppa på dit löfte & lära mig det innan årets slut, hm 365 dagar det borde ju räcka... =)
Önskar dig ett Gott Nytt 2009
Kramar Maria

Villa Hemma sa...

Tack detsamma!

Bra nyårstankar :-D

kram

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Gott Nytt År på dig med. Det verkar vara mycket på G under det kommande året...
Sorg, det är inte kul. Jag har en begravning att vänta mig om 2 veckor och jag gruvar mig rejält. En vän till mig, 37 år gammal och under trista omständigheter...Man ska absolut ta vara på sin tid...(om man bara gjorde det oxå)
Ha det gott.kram

Anonym sa...

Vilka fantastiskt bra "löften/önskningar"!
Nä, jag avger inga löften alls. Det är så mycket nytt och fantastiskt som händer på ett år som man inte kan förutse. Årsskiftet 07/08 hade jag inte en aaaaning om att jag skulle börja blogga och vara med på olika bloggutmaningar:)

Hoppas att du fick ett fint avslut på nyårsafton!
Kramar!!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Hej Kompis !
Läste med sorg om din mormor , usch va "sorgsligt" som min lilla Vira säger :-(
Min mormor gick bort i somras och jag saknar henne så fruktansvärt att de inte finns ngn hejd på det ibland .
Önskar att det går bra för dej och de dina !!
Vad härligt med en tågresa( trots anledning) , det är ju inte så ofta .
Vi har tankar på att dra iväg med våra barn på en tågluff i sommar , men de är så spretiga i åldrarna så de e delade meningar om vitsen med en sån resa .
Vilket underbart nyårslöfte ! Jag kan faktiskt sticka både de du kan och mönster , men inte tova . Mitt nyårslöfte kanske ska bli att sy ihop allt jag stickat , om du bara visste ......
Jag stickade en underbar vit lång tröja med flätor och mouscher m.m till mitt bröllop ... men den ligger fortfarande omonterad , med mycket annat :-(
Ha en fin början på året nu , trots din sorg !!
Kramar/Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...