söndag 28 december 2008

Hur får man bäst bort rödvin?

Ja, det frågade jag mig ju efter att ha fått rödvin på samtliga vita soffor, dukar, överdrag och tapet. Skulle min julklapp "Rajt", bita på fläckarna bäst utifrån vad reklamen lovade?
Eller skulle kanske husmorstipsen "potatismjöl" eller "salt" bita bättre?
Dags för ett test.

1. Ett gammalt lakan klipptes i olika stora delar för att identifiera vad som gjorts med vilken fläck. Sedan droppade jag en matsked med rött vin på varje tygbit. Då såg det ut så här.

2. Dags för behandlingen. På den första gjorde jag ingenting. På den andra potatismjöl (för redning...hade inget annat, men uppsugningsförmågan är densamma). På den tredje strödde jag rikligt med salt. På den fjärde sprayade jag "Rajt".
3. Tvättdags. Jag lät tygbitarna ligga en stund och tvättade dem sedan i 60 graders vittvätt med blekmedel, förtvätt och eftertvätt.

Resultatet blev så här.

Ni ser att fläckarna är kvar på samtliga? Möjligtvis att det är något mindre tydlig fläck på den med saltet, men det är en knappt märkbar skillnad.

Fläckarna var kvar på samtliga till min stora besvikelse. På "Rajt"flaskan så stod det visserligen att "för svårare fläckar - upprepa behandlingen" och det är möjligt att det hade behövts göras för att få ett helt rent intryck.

Nåja, jag får väl sätta min tillit till galltvål, olivtvål och hederligt gammalt sodavatten. Jag har även hört att det faktiskt fungerar bra att hälla VITT vin på rödvinsfläckar, men det får någon annan testa.
Jag tog några bilder från den här kökshörnan också, men de får ni se imorgon.

Nu ska jag sätta mig och ringa några seeena samtal, sedan ska jag sätta mig i nya köket *favoritstället* och bläddra igenom några gamla "Matmagasinet". Gissa om jag är sugen på att laga mat nu när det är så snyggt omkring mig!? :-D

Ha en underbar söndagkväll!

Kram Bea

21 kommentarer:

WilleBus sa...

Vi har fått ett glas rödvin rakt i våran vita soffa. Eftersom vi inte har egen tvättmaskin fick tyget snällt vänta någon dag innan tvättstugan var ledig = 0 åtgärd. När det var dags för tvätt la jag fläcken i blöt med vanish pulver, en rosa burk, och tvättade sedan på 60 grader med mera pulver + vanligt tvättmedel. Jag trodde inte det var sant när jag tog ut det men överdraget var vitt! Dock vitare än resterande soffa så jag fick tvätta resten också, men det kändes som en bagatell ;) Lycka Till!!!

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Jag fnissar för jag tycker du är så rolig som gör detta härliga inlägg!!! MEN jag tycker sås ynd om dig samtidgt - som fått rödvin lite varstans i ditt fina hem... Önskar jag hade något universalmedel att tipsa om men tyvärr.... Klorintvätt kanske?

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2009 - med eller utan fläckar :)

Kram Jes ♥

Rester till middag sa...

Vilket hemmatest du har gjort!
Salt har alltid funkat här, så jag håller mig till det.

Widénskan sa...

Yes diskmedel fungerar att dränka fläckarna i och sedan i tvättmaskinen :-))

Eddan sa...

Åh vad trist med rödvinsfläckar! Önskar också att jag hade något dundermedel att tipsa dig om men tyvärr inte :(!

Nu väntar vi med spänning på att få se ert nya kök. Vad skönt för er att det äntligen är färdigt!

Kramar från Anette

Stina sa...

Det där var ett mysigt inlägg. Du har lagt ner tid på det. Intressant faktiskt att det finns lite metoder att välja bland. ...trots att inte alla alltid fungerar som man vill. Kram Stina

m family goes västerut sa...

Gott Nytt År, ha det såå fint!

Mitt lilla liv! sa...

Hej Bea! Dels vill jag tacka för att jag får läsa din blogg som jag tittar in på flera gånger i veckan & blir uppmuntrad samt får lite roliga ide'er. Angående rödvinsfläckar rekomenderar jag Vanish som föregående talare.. den finns i pulver samt spray.. Jag har drivit bilvård i ett antal år & provat det mesta på marknaden men funnit Vanish som något universalmedel då det går bort både rödvin & blåbärsfläckar.. Har precis idagarna tvättat våran vita vardagsrumsmatta som någon vänlig själ spillt vin(röd) på.. använde sprayen & lät verkai ca 30 min & sköljde sedan rikligt med jummet vatten.. Har du kemikalier på tyg så måste allt kemikalie bort!! Lycka till med din tvättning.. kram Bettan i K-stad

Grodmamman sa...

"Beas bäst i test!" Du är rolig du!=)
Lider med dig angående vinfläckarna annars. Jag hade blivit alldeles förtvivlad. Hoppas att du får bort dem.
Ska bli kul att se ert nya kök senare.
Kram

Mariana sa...

Hej !
Måste bara få tipsa om yes handdisk(den "gamla" gröna).
Har använt den i 15 år på allt möjligt! Dränk in fläckarna direkt du har några och släng i tvättkorgen tills du ska tvätta nästa gång, det funkar inte att direkt stoppa i maskinen, jag har provat...
Jag har med framgång fått bort banan, blod, gräs m.m.
Nån enstaka gång har någon färgad sak blivit blekare men de är så få så de räknar jag inte, med tanke på hur många saker jag räddat!
God fortsättning och tack för en underhållande blogg.

Anonym sa...

Hej!

Du har en sak att hämta hos mig!

Mamma C sa...

Så synd att inget direkt fungerade. Så du har dina fläckar kvar. Har tyvärr inget gammalt knep att komma med förutom klorin som man inte ska använda för miljön.
Kram Mamma C

stina sa...

Vad trist!!! Tråkigt för dig men för första gången på länge är jag glad att jag inte har haft råd att köpa vita fina soffor ....just nu är jag glad åt mina gröna skinnsoffor (fast bara lite,,,)
Ta det försiktigt med rödvinet på nyårsafton!!
Gott Nytt År!!
Kram stina

Mia sa...

Underhållande och lärorikt test du har gjort, synd bara att du inte fått bort fläckarna helt. Jag har tyvärr inget bättre att komma med heller men vanish verkar ju vara en höjdare.

Hoppas att fläckarna går att göra någonting åt i alla fall även då det gått lite tid.

Ha en mysig kväll!
Kram Mia

Hjärtat Mitt sa...

Tack för att du delar med dig av ditt test. Trist att inget av dem fungerade :(

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Vilken underbart vetenskaplig undersökning! Synd att du inte hittade det perfekta botemedlemot mot rödvinsfläckar....

Anonym sa...

Min mamma gör en blandning av Yes diskmedel & citronsyra, gegga, lägger på det & låter det ligga. Sen tvättar hon, funkar tydligen även på gamla fläckar. Sen finns det en spray, på Ö&B bland annat. som heter väck fläck eller nåt likanade, en vit flaska med grön kork, som är kanon.

Anonym sa...

Tack för en suveränt vinprov! Har alltid undrat.

Anonym sa...

Tack för en suveränt vinprov! Har alltid undrat.

Anonym sa...

Tack för en suveränt vinprov! Har alltid undrat.

Nilla sa...

Jag fick en ny vit tröja (som bara kunde tvättas i 40 grader) nerstänkt av rödvin på en julfest för ett par år sedan. Några dagar senare tvättade jag den med Vanish spray på och inte ett spår av fläckarna syntes! Vet nog inget som inte Vanish har tvättat bort!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...