måndag 8 december 2008

Jantevanten


Mina julstrutar kommer ev. vara med i ett julreportage nästa år. De kommer fotograferas nu på onsdag. Mer vågar jag inte skriva om det just nu, men jag tycker det är jättekul förstås. :-)


Jag syr också till marknader just nu, tar upp beställningar både privat och till offentliga sektorer och överväger hur jag ska göra med försäljning till några webbutiker. Det känns konstigt och lite "utomkroppsligt". Jag gör det, jag reflekterar över att jag gör det, men ändå så FÖRSTÅR jag det inte. Skulle någon vilja ha det lilla jag gör...typ. Förstår ni hur jag menar?


Dags att göra mig av med Jantelagen i mig...tänk om den kunde försvinna lika lätt som en...

VANTE


Åhhh, du gamle bittre Jante.
Kan du inte försvinna som en vante...

...plums från fickan ner i årets första snö,

eller i julstressens längsta Bankomatkö.

Åhhh, du gamle bittre Jante,

kan du inte glömmas bort som en vante

på bussen - och hittas av ett barn,

som drar revor i ditt nötta garn.


...och som tänker "Åhhh...vilken fin reva....jag måste vara vara världsbäst...på att LEVA!"



.....


Jupp...så får det bli.
Och jag ska börja NU, direkt...genom att åka till keramiken och göra SKITFINA saker, glasera SUPERBRA och göra TOPPENLÄCKRA skapelser.

:-D

(Läs alltså inte, "åka till keramiken och kämpa vidare med den förskräckligt dåligt pålagda glaseringen, plocka ihop spillrorna av skärbrädan som det gått flisor ur och försöka sätta tillbaka lite blad på kronan som lossnat) :-D

Kram Bea




Tovad graninspiration från "En gry og Sif". Visst är de underbara!? Jag älskar ju hus, så jag ska prova på att tova något liknande imorgon på tovningskursen.


20 kommentarer:

♥Linda♥ sa...

Ja, den där Jantelagen är så himla trist! Så svårt att vara stolt över något man gjort och ta till sig positiv kritik. Hoppas våra barn blir bättre på det än vår och tidigare generationer. Följer din blogg typ varje dag och inspireras av allt du åstakommer. Du är verkligen duktig! (ta till dig det!!!)
Kram/ Linda

Viola sa...

Härligt Bea, ta död på Jante, du är bäst, kram

Anonym sa...

Jag förstå precis hur du menar. Jag blir jätteförvånad när folk vill köpa mina saker, speciellt de saker jag själv tagit fram mönstret till. Bollarna jag syr är det ju mest äldrboenden som köper. Hade tänkt mig på en julmaknad i år, men jag hann inte sy något då jag fick min gigantiska beställning på bollar. Lämnar det till nästa år.

Vad roligt att det går så bra för dig.

Kram

S o F sa...

Du är helt enkelt - bra!!

Kram!

Lilla huset på prärien sa...

Åh Bea du är verkligen värd allt berömmet! Du är ju hur duktig som helst med symaskinen och allt annat du tar dig för! Det är roligt att folk uppskattar dina fina saker tycker jag :)

Kram Jenny

Mamma C sa...

Klart att du ska ha beröm för allt fint som du syr. Ta till dig bara och njut. Du är ju en stjärna på maskinen.
Kram mamma C

anna of sweden sa...

Vad kul att du hittade till mig!
Så hittade jag till dig också.

Tusen tack för din fina kommentar!
Idag har varit en sådan dag när en snäll
kommentar värmer alldeles extra.

På återhörande!

anna of sweden sa...

... och så glömde jag ju att säga:
Heja dig! Bort med mister Jante!

Annika sa...

Visst blir man snopen när nån vill ha det man gör men du gör ju såååå fina saker så JAG blir inte ett dugg förvånad..... härligt att få förfrågningar om att sälja här o där..... jobba på o lämna Jante bakom dig... Kram Annika

Anonym sa...

Vart kommer namnet ifrån? Dina barns likheter? Jag förstår inte... :)

Kajsa sa...

Rädd att låte gnällig. Men som den grafiker jag är så blir det så himla jobbigt att läsa den centrerade texten. Du skriver verkligen bra, men just den centrerade texten alltså... Gör den vänsterställd? :)

Anonym sa...

Hej

Ta kol på jante, den är inget kul!
Däremot är din blogg VÄLDIGT trevlig, lägger till den på bloggkoll så att jag kan fortsätta läsa!

Ha en bra dag.

Åsa

Ett hem på landet sa...

Men jag förstår...DU ÄR JÄTTEDUKTIG PÅ ATT SY OCH SKAPA!!!

Stjärnan kom med posten igår. Den ÄR verkligen jättemysig. STOOORT TACK!!! Jag blev verkligen jätteglad!
KRAM KRAM

m family goes västerut sa...

Sätt upp en krok på väggen där du hänger upp Mr Jante varje gång du börjar skapa! Skrev ett inlägg om det en gång, men hittar det inte nu...

Kram!

Anonym sa...

jag känner lite som du. Vågar knappt ge bort saker som jag gjort, för tänk om de inte tycker om det??
Du rimmade skiiiitbra!:)

IKT i min vardag sa...

Ja, ta gärna kol på den där fjanten Jante ;) Jag har försökt att jaga bort honom, men han kan vara lite enveten ;)
Du är ju en superhejare på pyssel!!!

Kram

chokladblomma sa...

Klart du ska sälja! Du gör så himla fina saker!
Jantelag? Vad är det?!? Skit i den vet ja'!
Ha det gott!
Kram

Anonym sa...

Dina grejer är hur fina som helst. Kör hårt! Man får faktiskt tycka att man är bra :-)

StrandviksVillan sa...

Förstår absolut vad du menar... Blev väldigt häpen själv över att folk ville köpa mina saker på basaren.
Fast du ska absolut kasta dina tankar lååångt bort för du gör jättefina saker!!
Lycka till med försäljningen!

Jeanette Hornbeck sa...

Hej Bea, jantelagen är ute. Så det så.
Det är ute att stressa också...så lova att du latar dig i jul och äter praliner mellan varven.

Kram Jea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...