söndag 21 december 2008

Julstök

Det finns nog en anledning till att julstök heter just julSTÖK! Hur kommer det sig att det blir STÖKIGARE när man städar och fixar och pysslar än om man inte gör det?
Barnen och jag har minutiöst städat deras rum idag. Dragit möbler, torkat lister, skurat golven och tvättat fönstren, bytt sängkläder och piskat mattorna. Puh! Och därefter var det lekhörnans tur att få sig en genomgång på nedervåningen.
Nu har de fått välja ut vilka saker de vill ha kvar och vilka de:
- vill ge till de yngre barnen på dagis
- ge till "Röda korset"
- kasta
eller
- lägga upp på vinden

Allt under mitt överseende förstås, men jag tycker det är viktigt att de lär sig hantera saker rätt och särskilt att de får möjlighet att dela med sig till de som inte har så mycket.
"Den här Nicke Nyfiken, den behöver jag inte längre...jag leker aldrig med den, kan jag inte ge den till något litet barn på en annan avdelning eller till barnsjukhuset?"
Vi vill att de ska tänka lite så, det är så lätt att saker bara flödar in - utan att något någonsin flödar ut tillbaka.

Jag har tänkt att fortsätta julpyssla i mellandagarna faktiskt! På så sätt förlänger jag julen, jag märkte det förra året när vi var magsjuka dagarna före- och under jul och jag kände mig lite snuvad på konfekten så att säga. Då pysslade jag lite i väntan på att vi skulle bli friska och det kändes så SKÖNT för då hade man ju faktiskt TID!

Förra året blev det några virkade stjärnor till granen, skridskor och lite annat.
I år har jag tänkt göra flätade hjärtan i filt bland annat. Jag ska använda samma mönster som jag hade till hjärtanen i förra inlägget.

Jag har fortfarande MYCKET kvar att göra inför julen. Gosch! Är alla ni helt klara tro?

Funderar Bea som julstökar vidare

10 kommentarer:

Anonym sa...

Idag gjorde jag en lista med allt som skulle göras. Det sista av klapparna skull inhandlas och vi gick till än den ena än de nandra butiken, men hittade inte det vi skulle. Nu började min julstress! Klockan var 16 och jag hade ännu inte börjat med städningen...HJÄLP!
Jag insåg att det fanns saker på listan som jag inte MÅSTE göra eftersom vi åker bort under julhelgen. Allt behöver inte vara perfekt när vi ändå inte är hemma:) Stryka kan jag göra nästa vecka!

Mia sa...

Jag har alltid haft en massa måsten inför jul men i år bestämde jag mig för att låta bli. Jag gör det jag känner för och försöker njuta av den långa ledigheten istället. Inga måsten här inte... vem har glädje av det om det är en massa måsten? :)

Pyssel är mysigt så det klart jag kommer att göra det när andan faller på.

Ha en mysig jul!
Kram Mia

Sanna sa...

Färdig? Jag har knappt börjat! :o Men det blir jul ändå. :)

Jag ämnar fördriva tiden på julafton ihop med familjen i köket - koka skinka, fixa lite julgodis och baka några pepparkakor. Och bara njuta av att vara hemma!

Mamma C sa...

Färdig, ja det tycker jag att jag känner mig nu. Efter allt julstohej som man utsätter sig för. Jag ska inte göra något mer än en varsin julgrupp till dom som kommer till oss på julafton. Visst ja, jag ska till systemet, hämta fiskbrickorna till på tisdag, städa upp i tvättstugan och näää jag var visst inte klar jag heller.
Ha det bra de sista dagarna innan den stora dagen D
Kram Mamma C

Gårdsromantik sa...

Det är lungt!

Jag har knappt börjat - men i år bor vi på 2 ställen så jag är liksom lite villrådig...var skall granen stå och hinner vi bli klara på nya stället till Julafton - det är bara där tv:n funkar. Så man ställer till det.

Köpte du den där maffiga snöbollskronan?

Den var allt bra läcker.

Kram Maud

Veronica Tingvall sa...

Jag är inte färdig och ändå har vi inga barn att ta hand om samtidigt. Jag handlade nästan alla klappar på nätet. Det blev bara två stycken att handla på stan men de är ännu inte inhandlade. Dessutom är ju all mat kvar att fixa med. Jag vill gärna hinna pyssla en massa oxå men det är ju lite jobbigt när det blir stökigt när man har städat så fint...

Jag vill ju heller inte missa att mysa och ta det lugnt så det försöker jag ändå att göra.

Ha det jättebra och stressa inte ihjäl dig :-)
Kram/Veronica

OttoPippi sa...

Vi har typ allting kvar...

Eddan sa...

Imorgon ska jag ta i med "hårdhandskarna" härhemma och julstäda. Barnen ska få gå igenom sina saker och rensa ur också annars kommer det inte att rymmas några julklappar i deras rum!
Tänker inte göra någon "vända upp och ner på huset"-städning men lite noggrannare än en vanlig veckostädning blir det nog.

Må så gott! Kram från Anette

Madicken sa...

Hi hi, det där med att "ju mer man städar och stökar desto stökigare blir det" känner jag igen! Men jag har det lite annorlunda kanske...tyvärr är mina barn så pass små ännu att de inte förstår att mamma precis hade damsugit innan man drar i granen så den barrar.. eller går in med stövlana på det nytvättade golvet... eller lägger chokladfingrar i den nystädade soffan! Det blir nog klart lättare med tiden och perfektionisten i mig har fått gå i ide ett tag. ;O) Det är mycket som jag skulle vilja ha gjort till jul som jag bara får lägga ned helt enkelt...

... men jag gillade din idé med att fortsätta att pyssla efter jul...det ska jag minsann göra i år!

Jag håller helt med dig att barnen ska vara med och städa och faktiskt ge bort saker lite då och då till dem som är bättre behövande. Det kommer jag nog också att bli noga med framöver! Jag själv är nog ganska duktig på det där med att skänka bort sådant som bara står år från år!

Jättefina hjärtan, både de i förra inlägget och den här i filt!

Kramis!

Kerstin sa...

Ooonej! Jag är under inga omständigheter, på långa vägar klar! Men vad tusan, vad gör det? Jag tycker det var en bra idé att fortsätta lite efter jul, då känns ju tiden oändlig!!

God jul kära Bea, jag tycker om dig!

Kram Kerstin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...