tisdag 16 december 2008

Keramikalster

Lite "gula" kvällsbilder på det jag gjort på min keramikkurs. Det var underbart roligt och jag ska fortsätta även efter årsskiftet. Det blev två blomkrukor, två tummade skålar, en vitlöksrivare, fyra drejade skålar, en högre vas, ett grytunderlägg och en skärbräda och familjens initialer.

Vitlöksrivaren, bokstäverna och mina fyra drejade skålar. (Jag "vågade" till kanten lite på den som blev sned och försökte illusionera bort det genom att trixa lite med den. Jag vet inte direkt om jag lyckades, men den funkar i alla fall att ha mandel i till glöggen...hihi)

Bokstäverna ska jag hänga i ståltråd på gamla järnspikar i hallen när vi byggt den. Bokstäverna symboliserar ägaren till just den klädspiken! :-)

Karottunderlägget blev ganska rejält faktiskt, jag trodde det skulle bli skört. Jag ångrar att jag inte gjorde en enkel cirkulär kant på den.

Skärbrädan ska bara vara som dekoration, inte som användning.


De två lite "ruffa" krukorna har jag kavlat. Jag använde en favoritkruka som mall till den.

De två skålarna under är tummade. Jag har tryckt ett emblem på alla saker som förenar dem, det är det som är den lilla "fläcken" på den tummade skålen med bredare kant. Det gick inte alls att få den på bild.

Nedtill till höger ser ni en skymt av vitlöksrivaren. Jag är tveksam till om den verkligen kommer fylla en funktion, men med ett grovt lädersnöre upptill får väl den tjäna som dekoration i köket den med.
Allt är glaserat i "blank vit". Mina kurskamrater log och frågade:
"Du tycker om vitt va?"

Jag tycker om alla färger, men jag tröttnar på alla färger utom vitt. Det är väl den enkla sanningen. Men...ni skulle sett de som bronserat sina saker. Det VATTNADES riktigt i munnen. Så otroligt exklusivt det såg ut!
Hoppas ni kunde skönja något i det gula korniga mörkret.

Nu ska vi forsätta limma golvet i köket...rasten är slut för den här gången. Jag vågar lova lite på "G"-bilder av köket till helgen. Då ska golvet vara lagt och, om inte grå- och vitrutigt, åtminstone vitmålat. :-)

Ha en underbar fortsatt tisdagskväll!

Kram Bea

33 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Vad härligt! Jag vill också gå kermikkurs, jag är verkligen jättesugen. Tyvärr har jag varit sjukskriven ett tag och mår fortfarande inte så bra. Men när jag mår bättre så står keramikkurs på listan över saker jag vill göra.

Kanske ska jag köpa hem lite hobbylera och greja med hemma lite tills jag mår bättre...
Lycka till med golvet och arbeta inte ihjäl er nu.
Kram/Veronica

Anonym sa...

Vila underbart vackara saker du skapat.

Här sys det julklappar för fullt, men inte bara det utan en del scrapbooking blir det också.

I morgon får vi äntligen tillgång till huset och då börjar vi klia huvudet för hur vi ska renovera. Har redan börjat fundera på hur pysselrummet ska se ut. :-)

Önskar dig en fortsatt trevlig tisdagskväll.

Lotta sa...

Hej, en till som önskar gå keramikkurs, men studier, arbete, hem och barn tar all tid, men snart...:)Jättefina saker du gjort.
hälsn. Lotta

Anonym sa...

Åh, vilka härliga och fina saker du har skapat! Du är verkligen händig och "fixig" av dig.
Jag önskar att jag tog mig mer tid till sådant jag med...

KakanH sa...

Dom är ju jättevackra dina keramikgrejor. *dregel* ;)
Vad duktig du är som vill och orkar hålla på.
Kram

Charlotta sa...

Jättefina saker du skapat. Och skönt med lite snökänsla när man läser din blogg. Här norr om Stockholm är det inte minsta flinga.

Lallis - liv och leverne sa...

Jag sägar bara wow! Du är duktig:)
kram Lallis

Eddan sa...

Men du vad fina grejorna blev. Du måste ha fallenhet för det där - fast å andra sidan verkar ju allt du tar i bli "guld". Du är jätteduktig tycker jag :-)!

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilka fina saker du har gjort. lera som är så härligt att jobba med.Vilka vackra julkort du har scanat in.
Ha det gott:)

Annika sa...

Åh vad jag blir avis på att gå kurs i keramik... det är ju sååå kul att hålla på med... å vilka vackra saker sen som tillverkats.... du är ju sååå duktig.... dina saker är jättefina.... Kram Annika

Lilla huset på prärien sa...

Åh så fint! Så avis jag blir! Skulle också väldigt gärna gå en kurs i keramik, det måste vara som att gräva i trädgården... rofyllt?

En som längtar efter keramik också!

Kram Jenny

Malin - I min trädgård sa...

Oj vad duktig du var! När mina grejer är glaserade ska jag visa upp vad jag lyckades åstadkomma under ca 1 1/2 timme enda gången jag ahr drejat. Det var så underbart kul!

Kram M

Zizzi sa...

Vilka underbara saker du har gjort! De ser riktigt proffsiga ut tycker jag!
Kram cissi

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Jaha när börjar försäljningen av dina keramikalster ?? Jag behöver nytt nu till köket ;-)
Men vilka massa fina saker du har gjort !! KOmmer du att fortsätta ?
Min man är en eller var en himla duktig drejare i sin ungdom , men det är svårt att ha det som hobby hemma , tyvärr :-(
Hur går det med köket då ?
Här har vi både golv och köksluckor nu , ikväll ska det kaklas . Måla tak och panel sparar vi till efter jul . Men det värsta är att köksfläkten kommer v. 3 , hu så sur jag är , det blir ju så himla osigt och grillkioskaktigt hemma .Kram/Lotta

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så mycket fint du gjort!

Det är verkligen så skoj att jobba med keramik. Förstår verkligen att du ska fortsätta. Själv hoppas jag på att drejkursen jag anmälde mig till i höstas, och som ställdes in, blir av till våren istället! Men frågan är om jag lyckas lika bra som du?

Ha en fin onsdag!

Anonym sa...

Så fina keramiksaker du gjort, skulle aldrig klara av att göra så fina skålar.

Anonym sa...

Vilka fina saker du gjort. Jag blir sugen på att gå en keramikkurs på direkten!

StrandviksVillan sa...

Men så MYCKET du hann göra på kursen!!
Allting var lika vackert, bra gjort!
Kram A-C

Anonym sa...

Så mycket fint du gjort. Man blir allt lite sugen på gå en keramik kurs.

Färjtorp sa...

Rackarns så MYCKET du har gjort!!! Så kul och så fint alltihop.
Det jag gillar är att de ser lite rustika ut faktiskt.
Jag har gått en keramikkurs en gång för längesen, men hmmm inte blev det sådär fina saker...

Kram Johanna

Anonym sa...

Åh, så skoj att få se allt du gjort! Så duktig du är! Visst är det skoj med keramik!? Vit-blank är min favorit också :)

Kram Terese

FrökenC sa...

Vilka jättefina saker du har gjort. Du är ju duktig!! Jag har själv gått keramikkurs i några år, men pga mitt jobb så har det varit svårt senare år... tyvärr.. det är ju hur kul som helst!!

Idag har jag lagt ditt paket på lådan! Hoppas du har det innan jul nu och att sakerna inte har gått sönder, har försökt paketera det ordentligt!!

Kram Carolina

chokladblomma sa...

Vilka jättefina saker du gjort!
Ha det gott!
Kram

Mamma C sa...

Vad mycket fint du gjort på keramikkuren. Mycket fina krukor.

Kram Mamma C

Anonym sa...

Åh, vad fina grejer. Igen undrar man hur du bär dig åt för att hinna med allt, superwoman!

Anonym sa...

Guuu så fina saker du gjort!!!

Lilla Eken sa...

Vad mycket fint du har fått gjort, måste vara kul att få hem allt. Gillar de där runda, goa skålarna. Tänk att få dricka morgonfilen ur en sån...

Har glömt att svara på din fråga om "stansning". Vet inte om du och jag menar samma sak med stansning, för mig är det att frigöra "motivet" ur pappret. Och det har jag gjort genom att klippa med sax. Ritade alltså mallen för hand och klippte ut den.
Var det svar på din fråga tro?
Ha ett fint veckoslut och lycka till med köket!
(Vårt ligger nere helt för närvarande - men vi tar nya tag under julledigheten.) (Hoppas jag!)
Kram o hej/I.

Smultronstället sa...

Helt underbara grjjer du har gjort, väldigt imponerande :-)
Så mycket du hunnit med :-)

ska bli kul att se hur köket blir..

Ha det gott
Kram M

alegni sa...

men hjälp, så fina saker du gjort! tänk att folk har sånt handlag!!
kram
ingela

Veronica sa...

Ååååå!
Så otroligt duktig du är! vi har en keramiker här där jag bor och on gör liknande skålar ( som den som blev lite sné) och hon säljer som sjutton av dom. Jag höll på med keramik för många år sedan och det var SÅ himla roligt! Hmmm, måste nog kolla upp om det går några kurser här i krokarna. Blev nu väldigt sugen på att dreja igen...........

Kram Veronica

Lyktor och Tyg sa...

Så fina saker, kom in på en keramik kurs i höstas men kunde inte börja för det var en kurs på jobbet samma kväll som var obligatorisk, men få se en annan gång. Nu blir jag så sugen igen.

kram Kristina

Smultronstället sa...

Japp då e de klappat å klart:-)
men jag behöver ju adressen åxå,hihi.

Kram M

Anonym sa...

Åh, vilken produktion! Snygga grejer. En sån där vitlöksrivare är riktigt smart. Har sett dem på olika marknader men varit för snål för att köpa en själv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...