fredag 19 december 2008

Lite kik på ett halvfärdigt kök

Ni har ju fått se lite av de saker jag gjort på keramikkursen. Nu har jag avslutat tovningskursen också för den här terminen. Det blev inte på långa vägar så mycket saker gjorda där som på keramikkursen, men en liten necessär blev det, fåret, en gran, en påbörjan på ett "pepparkakshus" och så den här hästen. Fyraåringen kom och lade sin nygjorda teckning bredvid när jag fotade. Jag älskar den. Jag älskar även hans inställning.
"Mamma, vad ska jag rita för något juligt?"
Vad jag än föreslår så blir han glad och säger:
"Ja, det kan jag göra!"

Inga hinder finns. Han är (ännu?) inte så blockerad av vad man KAN rita och vad man SKA rita och HUR det ska se ut etc. Härligt och lite smittsamt! :-)

Inget "Jag kan inte!" eller "Det är för svårt!" alltså.
Jag ska försöka ta efter den inställningen från sonen.

Och ni ser även golvet som den ligger på. Det VITMÅLADE golvet...hihi....

Här ser ni lite mer av den. Jag står vid vitrinskåpet och fotar mot blivande matdelen. Här ser ni vad jag menar med att panelen blev för "grå" även fast den har samma vita kulör som köksluckorna. Den ska målas i vitare nyans och den omålade delen ska också få sin beskärda del av färg förstås. Fönsterfodren är inte målade heller. Ni ser att dimrarna i taket är monterade och ni kanske skymtar knappraden från Eljo Renova på väggen. De går till fyra olika sektioner som man kan dimra och justera därifrån. Så otroligt fint och varmt ljus blir det.

Vi ska inte ha några element, men ha beredskap för att kunna lägga in i framtiden. Golvsocklar blir lite högre i "allmoge"stil.


Här håller vi på att bygga. Bakom där stod kyl och frys från förra köket. Panelen ska lägga kunna skruvas bort eftersom vi inte helt kan stänga in den elcentral som vi satt in där inne. (Det ska bli garderob där sedan som man kommer åt via sovrummet, men vi har inte tänkt ta upp väggen från det rummet än)

Uppe i taket ser ni en av fyra högtalare till ljudanläggningen som jag skrivit lite om tidigare.

Tapeten blir den grå med vita blommedaljonger från Laura Askley. Jag är nervös för att jag kanske kommer ångra mig.



Här står jag med ryggen åt väggen ni såg på förra bilden. Ni ser att det saknas golvsocklar, tandad list ovanför skåpen och att dörrfodret ska målas och panelen runtomkring. Ni ser också hur rackarns DAMMIGT det är när ni tittar framför vitrinskåpet. Puh!

Till vänster ser ni lite av köksdelen, men den är full med verktyg nu så jag avvaktar lite med att fota tills vi plockat undan. Det är inte så stor vits att visa bilder annars om ni ändå inte kan se något ju! :-D

Men...där är det inte så mycket jobb kvar, mer än att ge panelen och fönsterfodren några slängar med färgpenseln. :-)
Nu sitter vi och äter alla måltider i vardagsrummet. Det är verktyg och material i hall och vardagsrum och arbetsrum. Och vi har storjul hemma hos oss på onsdag och torsdag.

Hur ska detta gå? Håll tummarna för oss att vi ska kunna jobba undan ganska snabbt här med de sista detaljerna!

Nu ska jag ge barnen lite mellis och sedan ska vi fortsätta röja lite här.

Ha en underbar fredag!

Kram Bea

14 kommentarer:

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej vännen!

kikar in å vill ge dig en önskan om en underbar fridfull julhelg!

♥ GOD JUL ♥
Juliga kramar
Nilla

ps...köket blir kanon!..ds

Anonym sa...

Va snyggt det blir! Hade inte tänkt göra något åt köket, men blir så inspirarad att i alla fall måla panelen och literna vita. Det är så mycket snyggare än furu. Får se hur det blir. Måste ju få nycklarna först i alla fall. :-)

Lallis - liv och leverne sa...

Det blir alla tiders och kanonsnyggt!:)
Kram Lallis

Lilla huset på prärien sa...

Det är verkligen jättefint Bea! Och ännu finare kommer det bli med snygga foder och möblerna på plats såklart.

Ha en riktigt skön helg!

Kram Jenny

P.S. Utlottning hos mig... för keramikälskare ;) D.S.

chokladblomma sa...

Oj, oj, oj vad fint det blir!
Jag hejar självklart på er så att ni hinner!
Kram

Veronica sa...

Det kommer bli kanonsnyggt! Jag tror det kommer bli bra tills ni ska fira jul. Om inte allt är helt färdigt, vad gör väl det?? Huvudsaken är att era gäster trivs och att ni har det bra tillsammans!!!

Kram Veronica

Kerstin sa...

Ok, jag håller tummarna!! Det blir nog jätte-jättefint!

Ha en mysig helg och glöm inte att kramas!!

/ Kerstin

Kerstin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Smultronstället sa...

Oj vad fint det blir :-)
Allt verkar ju gå som en dans så det är nog inga problem att fira jul hos er. Risken e väl bara att ni kommer att vara helt slut själva, man vill ju alltid fixa lite extra när man märker att det blir lite utrymme.
Har skickat paketet idag...hoppas du får det innan jul bara..

Ha det gott
Kram M

Mamma C sa...

Du ska ha en fin helg och vad fint ni kommer att få när allt är klart.
Kram mamma C

Madicken sa...

Ohhh, vad det kommer att bli fint! Älskar ju sådana här kök, men det förstår du kanske för jag har ju något liknande! ;O) Håller tummarna för att ni ska hinna färdigt i tid!

Vilka fina keramiksaker du visade i det förra inlägget! Vad duktig du är! I början på 90-talet så gick jag en konsthantverkslinje på en folkhögskola... där fick man prova allt inom keramik, textil och bild! Det var SÅÅÅÅÅ kul! Vill väldigt gärna gå den igen nu när man är lite äldre och vet sin stil! Rekommenderar det varmt!

Kramis!

P.s Tävling hos mig! D,s

stina sa...

Hejsan!
Wow vad snyggt erat kök blir ....
Vad mycket fin keramik du har gjort !
Kram stina

alegni sa...

köket kommer att bli alldeles underbart o jag är så sjuttons avis!
kram
ingela

Boktokig Eva Boström sa...

Vilket fint kök ni får!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...