fredag 26 december 2008

"...och julen varar fram till påska..."

Nu är julen som bäst. Lugnet har lagt sig över hemmet, de hektiska julförberedelserna är ett minne blott och nu njuter jag av dekorationerna, den goda maten och sällskapet.
Vi hade jul i två omgångar här hemma så tomten kom två gånger till oss till barnens stora förtjusning. Tänk...tre och fyra år gamla och inte ett dugg rädda för tomten utan erbjuder honom att sätta sig ner, tar emot paketen och sedan kramar tomten innan det är dags för honom att gå.

Jag själv hade ju sådan respekt för tomten när jag var liten att jag höll på att kissa på mig varje jul...hihi...fast spännande var det ju minsann.

Det mest dramatiska som utspelade sig hände på julaftonskvällen.
Vi spelade lite Nintendo Wii. Bowling.
Jag var uppe hos barnen och nattade dem. Då hör jag helt plötsligt ett stort PANG nerifrån och sedan en skrämmande tystnad. Sedan ett tumult!

När jag kom ner i vardagsrummet var det som en brottsplats för ett mord som begåtts. Röda stänk av rött ÖVERALLT!

Svärmor hade bowlat och svept iväg med kontrollen mot vinglaset.
Det var vinstänk överallt.
Över den vita tvåsitssoffan. Över tresitssoffan. Över den vita pallen med fårskinnet. Över vita duken. På den vita mediabänken. Över de vita fotoframarna, över den vita kalligrafibrädan jag fått av Smultronstället, över ullplädarna och över hela den ljusa tapeten. Över mina vita linnefodral jag sytt till högtalarsystemet.

Ja-a...ni kan ju tänka er själva. Känslan. Hur det såg ut?

Vi började torka tapeten och slita loss överdragen. En omgång åkte in i tvättmaskinen. Två omgångar med överdrag lade vi i kallvatten i badkaret och sedan tvättade vi halva natten jag och maken. På morgonen var det torrt och när gästerna kom andra dagen så stod vi som bäst och strök överdragen. Svärmor hjälpte till med strykningen medan jag gjorde i ordning maten. Hon var ångerfull förstås, men jag känner det som att det är precis sånt här man får räkna med. Det skulle ju lika gärna ha kunnat vara jag som gjort det.

Vinfläckarna gick inte bort från någonting, inte från klädslarna och inte från tapeten eller tavlorna, men det finns viktigare saker i livet än att bekymra sig över vinfläckar.

Jag är nöjd med julen. Idag ska vi iväg och äta jullunch...det blir kalkon. Mums!

Jag måste ju bara få nämna två av de julklappar jag fick - ett riktigt fint och gediget TRÄTRÅG och så ett litet set med kristallglasskålar från 1800-talet. Gissa om jag blev glad? :-D

Och så en fantastisk "present" till. Köket är så gott som färdigt! Maken tapetserade den sista våden precis när de första gästerna kom på julafton!
Jag är så nöjd, så nöjd så nöjd och jag kan inte tro att den vackra vita skapelsen. SMYCKET...är mitt kök. Och funktionabelt var det verkligen. Vilket bra tillfälle att testa det på en julafton med så många gäster, så mycket mat. Det gick så smidigt och det var verkligen så rymligt så det aldrig kändes rörigt alls.

Ni ska få se på bilder på köket inom kort så fort kameran laddats.

En bibel skrivet här, men jag vill avsluta med att önska er alla
EN RIKTIGT GOD FORTSÄTTNING

Kram Bea

20 kommentarer:

Evelina sa...

Usch, vinfläckar... ingen kul... ett tips, prova med galltvål jag har fått väck vinfläckar med det..

Fortsatt trevlig jul,kram Evelina

Mamma C sa...

Inte kul när något sådant händer. Vi tvättade oxå tapet, tavla och golv dan före julafton. Men det var blodfläckar. Dottern hade klippt klorna på lille Orvar(jack russeln) och tagit för långt på en klo på baktassen. Det gick upp i ett kör när vår prinsessa och lilleman ville leka. Till slut fick vi bandagera tassen. Ha en riktig god fortsättning du med.

Anonym sa...

Stackare...vilket jobb ni fick.
Det är aldrig roligt när sånt händer..och speciellt inte rödvin.

Önskar dig en God fortsättning på julen./Maria-In my carport

Anonym sa...

Jag kunde inte låta bli att skratta. Det hände nämligen hos sambons syster också att hos dem att två glas åkte, men det var iaf inte rödvin utan öl som hamnade överallt och ett glas bubbelvatten som inte blev någon fara med. Tråkigt att ni inte fick bort vinet.

Vi lärde oss att man ska vara riktigt noga med att inte ha saker i närheten när man spelar Wii.

Gårdsromantik sa...

Åh vilken otur med den där Bowlingsvingen!

Nu kommer jag ihåg varför jag inte skall ha vita soffor! Är värsta drällfian själv.

Härligt med så modiga barn!

God fortsättning!

Kram Maud

Lilla Eken sa...

Ischan vilken otur och stackars, stackars svärmor. Kan föreställa mig precis hur ångerfull hon är! Men tänk vilken tur att det inte var något av barnen som råkade komma åt vinglaset; de hade mått ännu sämre!
Har försökt att måla över rödvinsfläckar på vitmålad vägg men det funkar inte, färgen går igenom efter ett tag. Så tur i oturen att ni har tapeter.
Ska bli kul att se "färdig" bilder på köket sen!
Hej, hej

Himmelbit/Njut en smula sa...

Hej Bea!

Vilken mysig jul ni verkar haft - bortsett från vinfläckar då.. Usch vad trist! Hoppas att ni lyckas få bort dem med tiden iallafall.

Vad roligt med köket! Kan tänka mig att det är riktigt fint! Ser fram emot bilder därifrån.

Här hemma går vi igenom ungefär det ni hade förra julen... Lille M fick magsjuka igår och ägnade hela dagen åt detta, från kl 07 till kl 23 (med uppehåll förstås ;-)). Idag är det lite bättre men vi har fått ställa in allt både igår och idag :-(. Vi skulle också åkt på kalkonmiddag idag.. Ja, ja, bara han blir frisk snart lille stackarn - det är huvudsaken.

Ha det riktigt bra!
Kramar

Veronica Tingvall sa...

Det låter som ni har haft det jättemysigt. Jag gillar verkligen nintendo wii. Vi köpte just det nya raving rabbids spelet. det kan jag verkligen rekomendera är en höjdpunkt på varje fest för stor som liten.

Tråkigt med rödvinet... Stackars svärmor, som gäst vill man ju inte att något sådant ska hända.

Ha en fortsatt trevlig och mysig jul. Kram/Veronica

Veronica sa...

Vin passar bäst i flaska glas eller mage, med det vet ni vid det här laget... trist som sjutton den där historien. Roligt med dina fina julklappar däremot!
Hoppas julen fortsätter i lite lugnare takt och att du håller svärmor från tv-spelen...

Kram Veronica

Willewira sa...

Aj aj aj... så det kan gå!
Nog kan det hända vem som helst så inte ska svärmor behöva ha dåligt samvete, men det är ju lättare sagt än gjort.

Försöke med kemtvätt... de har ju sin knep som kan lyckas.
Annars får du färga klädslarna röda till nästa jul... och ha vita kuddar och plädar. Men, det är ju inte samma sak.

Hur som helst är det viktigaste att vi får vara friska och att vi har varandra.

Önskar dig en god fortsättning på julen!

Stor kram
Willewira

Mia sa...

Farligt det där med Wii, det är ju så kul och man är så inne i spelet... tills något sådant händer. Samma har hänt oss men inte med lika förödande konsekvenser, bara coca cola som dessutom gick att få bort.

Tråkigt med rödvinet med ha en fortsatt skön jul ändå.

Kram Mia

Pysselsyster sa...

Hej Bea!

Men vad trist......
Kolla svärmors hemförsäkring, den bör täcka sånt!

Kram

Anonym sa...

God Jul Bea!

julkramar från mellabella

Y sa...

Du slipper kalla in Dexter för att spåra var de röda fläckarna kommer ifrån ;-)
JAg köpte vinfläckborttagande spray på hemtex och den funkade bra på tyg men lite sämre på papperstapet. Igår spelade vi wii och drack whiskey hos vänner och fick veta att tv-apparater numera tillverkas för att tåla wii-kontroller som kommer farande. Produktutveckling :-)

Ett skönare liv sa...

oj då .. så de kan gå.. men annars lät de ju trevligt :)

en riktigt god fortsättning önskar jag er

kram nadja

Anonym sa...

My God! Här har jag läst högt och vi har ojat oss allihopa riktigt ordentligt. Vilka vilda lekar!!
Men det vekar som du tog det bra i alla fall! Jag skulle nog först ha deppat ihop och sedan ursinnigt börjat städa.
Vad skönt att ni fick en frisk jul i år:)
Vi åt kalkonen idag. Mycket mumsigt!
God fortsättning på helgen!

OttoPippi sa...

God fortsättning kära du!

Annika sa...

Ja visst blir det jul fast man är stressad o inte tror det så där lite i förväg.... o mysigt verkar ni haft det.... vinfläckar var ju inte roligt men jag har tipset olivtvål.... verkar ta bort allt.... ska ta o fråga grannen också för hon brukar ha rödvin o kanska har hon spillt nån gång...:) God Fortsättning... Kram Annika

Kerstin sa...

Önskar dig en lika god fortsättning!

Vilket stort hjärta du har som tänker så om svärmors fadäs...beundransvärt! Du är snäll du!!

Kramar Kerstin

Smultronstället sa...

ojojoj så kan de gå när man har kul :-)
om du vill ha nåt mer tips så kan jag bara rekommendera Vanish om du inte har testat det,jag har det på allt funkar fiiint på rödvinsfläckar:-) tycker att sprayen e bäst...

Hoppas ni får en skön helg
Kram M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...