onsdag 28 januari 2009

En riktig tungviktare...


...ja-a...det blev det i helgen vid utrensningen. Vad skönt det känns att de flesta av er ändå gissade för lite...och inte för mycket. Tänk om det varit typ 15 kilo eller något som jag varit så rackarns stolt över. Då hade det ju varit pinsamt när ni ändå gissar över 100 kilo de allra flesta av er.

202 kilo överflödiga kilon var det som fick hitta ny plats på "Röda korset" och på återvinningsstationen.

Grattis Annika med bloggen Med utsikt över sjön.

Du diffade bara på sex kilo. Bra gissat! Skicka mig din adress så skickar jag din stjärna så snart jag bara kan.

Tack ALLA för att ni lade ner tid och tankemöda på att gissa!
Ni är så goa.

Och jag ska fortsätta röja...jag har bara börjat.
Det ligger just nu ett par kartonger på vardagsrumsgolvet med saker som ska slängas, sju kartonger med saker som ska säljas, flyttas eller skänkas står staplade längs väggen och många filmer har redan sålts på Tradera. Det känns TOPPEN!

(Så kanske återkommer jag med en liknande tävling nästa vecka...hihi)
...
Jag måste bara skriva några ord om min underbara dotter som verkligen tog den tovade nyckelpigan jag gjorde igår till sitt hjärta. Jag gav den till henne i morse och den fick följa med till dagis. Hon rusade rakt in till fröknarna och barnen med den i ett stadigt grepp och medan jag hängde upp hennes ytterkläder hörde jag följande konversation mellan min söta treååring och fröknarna:

- Vad har du där?
- Det är min nyckelpiga och min mamma har gjort den till mig.
- Har hon gjort den?
- Ja-a...utav ULL. Ull kommer från fåren, men fåren är inte röda och svarta. Ullen är kokt i färg. Mamma har PICKAT den.


Hon är så hörsam min lilla tjej. Jag är så stolt över henne.

När vi kom så var den nästan sönderkramad. Hon hade hållt den i en liten svettig hand nästan hela dagen och den lilla vita tussen till öga hade lossnat lite, så hon var med mig och pickade in tussen lite.

Tovningssuget fortsätter.

Jag har även plockat upp ett äldre projekt. Jag har tagit ull, kardat den, tovat den och fått en liten rektangel. Där har jag pickat in ljusrosa och äppelgröna ulltussar till formen av en rosa blomma med lancettliknande blad. Idag har jag pickat in lite vitt i mitten och sedan ska jag sy fast några små pärlor uppepå den. Jag sydde fast en ljusrosa liten dragkedja i den som jag funnit på en loppis för tre kronor. Nästa drag är att sy ihop den med langettstygn i sidorna med ett mohairgarn jag har över sedan dotterns kofta.

(Jag är ledsen att jag inte har några bilder att visa er, men jag hoppas på att kunna få fram några bilder snart.)

Vad necessären ska innehålla? "Kvinnosaker". "Tant rödsaker". "Sanitetsartiklar".
Ja-a...ni förstår nog grejen...hihi. Jag har nog en förhoppning om att det inte känns liiika deprimerande att möta "Tant Röd" om jag får lyxa till det med en fin liten handgjord necessär som används enkom till detta. Betydligt roligare att njuta av sitt hantverk än att prassla med plastförpackningar i alla fall. (Var det mer än ni ville veta?) ;-)

Nåväl! Den passade inte i storlek till några andra saker.

Nu ska jag försöka vara en "Duktig flicka" och gå och lägga mig i tid.
Jag är annars oftast uppe till efter midnatt - det är då jag finner min mesta kreativitet, men de här senaste dagarna har jag varit så trött så jag har somnat i soffan en liten stund på kvällen när barnen och jag tittat på barnprogram.
Slutbabblat!

Hoppas ni får en fantastisk torsdag!

20 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Så gulligt din dotter sa om nyckepigan. Klart att du ska vara stolt. Var det så mycket ni hade slängt. Helt otroligt hur mycket det kan bli. Att tova är ju så kul. Vi gör det med barnen i skolan lite då och då.

Kram Ullis

Mamma C sa...

Grattis till vinnaren och vad fina grejer du tovar.
Kram Mamma C

Titti underkalas-eken sa...

Grattis till Annika som vann!

Åh vad gulligt du beskriver din dotter och nyckelpigan! Sånt går ju rakt in i ett mammahjärta! Ha en fin kväll! /Kram Titti

Gårdsromantik sa...

Dit måste jag ju och fynda - den där kannan och lampskärmen var ju bara för läcker!

Kram Maud

Annika sa...

Vilken morronpresent!!!! jag vann!!!! siter här o försöker vakna så nu äääär jag pigg.... vad kul..... o vad duktiga ni varit att kasta o plocka bort.... Tackar o niger till den fina vinsten.... Kram Annika

ps... vilken söt dotter du har som kramade sin nyckelpiga hela dagen... hon gillade den verkligen....

Agata sa...

Vad duktiga ni är som lyckas rensa!

Jag tyckte jag var jätteduktig som för några veckor sedan rensade i alla min spararde inredningsmagasin. För inte måste man väl spara alla man någonsin köpt? Nej, jag tänkte väl det. Tre överfulla papperskassar åkte iväg till loppis, och då har jag ändå alldeles för många kvar. Men med lite mer frid i själen... ;-)

Erika sa...

Roligt att ni redan fått sålt lite av sakerna.

Visst är det skoj när man ser hur glada personer blir när de får något man gjort själv. Hoppas du får till det med kameran snart.

Handplockat sa...

Åh vad jag blir imponerad av alla kilon... jag borde åxå

Du har en Torsdags utmaning hos mej (torsdagarna i februari)- kika in och se om det är något för dig
kramen

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej hej!

oj så mycke fint du visar...härliga färger.

Kramiz Nilla

Marie//Tekla Maräng sa...

Förstår att du måste ha känt dig stolt över både dig själv och dottern angående det hon sa om nyckelpigan. Det är kärlek det.
Grattis till Annika som vann!
Hoppas att du själv får en härlig torsdag:D
Kram

Lilla huset på prärien sa...

202 kilo!! Wow Bea, vilken fröjd det måste vara att få bli av med så mycket! Så härligt :) Önskar att jag kunde ta mig en sådan rensning jag också. Men det finns dåligt tid till det känns det som. Idag har jag puttat och dragit och slitit bort en stor skänk på barnens rum och istället har jag puttat, slitit och dragit in ett annat stort skåp. Jajjemen, barnen tyckte att det var jätteSPÄNNANDE det jag höll på med!

Kram Jenny

millandante sa...

Vilken underbar konversation på dagis!
Ha det gott!

Stina sa...

Alltså...hur mycket kan du egentligen?
Du kan ju allt du gumman.
Så röjer du också som bara den.
Fast det är ju skönt när man får bort sådant som man inte behöver. Då kan man andas bättre.:-) Kram Stina

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Måste berätta om när min dotter förra julen, då var hon två, alltid hängde med mig på toaletten som barn gör, även mer opassande veckor... Hon lyckades se att det var rött på pappret och frågade om jag hade tomtebajs... Väldigt komiskt!

Låter så kul att tova!!

Noamaja sa...

Ha, ha, så himla roligt att ni vägde prylarna! Min man började klura hur det kunde bli rättvist när jag berättade om er... började prata om areor, massa och sådant, ha, ha, knasboll...

Härliga, härliga de små! En liten nyckelpiga och dess värde... Kanske hamnar i ett nytt perspektiv om du hämtar hem det som finns att hämta i min blogg;-)
Skall bli spännande om du vill anta utmaningen:-)

Kram, A

Synnøve. sa...

Hej Bea.
Kul att se dig igen.
Det är så länge sen jag var hos dig på besök. Men jag kilar in snart igen.
Kan tro den lilla nyckelpigan är fin.
Klart dottern blev glad för den. Den är ju mjuk att hålla i kan jag tänka mig.
Många är så kreativa på bloggarna så jag får dåligt samvete. Inte kan jag sticka och inte virka heller, jag broderar hehe...
Men nu ska jag lära mig sticka strumpor har en vännina bestämt. Får se hur det slutar haha....
Vet du att nu länkar jag dig. För annars så försvinner du igen.
Är det ok?

Ha nu en fin fredag.
Jag återkommer.
Kramen Synne.

Samtal från min trädgård sa...

Vilken tur hon har, din dotter, att få en egen nyckelpiga att krama! Ja, visst är det härligt att rensa, det kommer att bli mera här så småningom. Vi har bara gjort de flesta garderober och mitt kontor. Men det känns skönt. Tidigare sålde jag allt, men jag orkar inte riktigt det längre utan jag ger bort till dem som vill ha eller behöver, det känns också bra.

Jenny sa...

Hej!

Kul att du tittade förbi min blogg, så att jag hittade din. Vilket jätteprojekt! Imponerad;) Tycker också om vimlar, men mina barnrumsvimplar är modell färggladare. Får lägga in en bild på dem någon gång;)

Willewira sa...

Vad befriande att "banta" hemmet med så många kilo!!

Grattis till vinnaren!! :)

Ja, vi står också för en stor reningsperiod av huset... Och det lär bli mer än 202 kilo.
Nu skryter jag inte, utan jag skäms... tänk vad man samlar på sig!!

Jag provade på att tova för första gången innan jul. SUPERKUL!!
Tänkte jag skulle komma igång lite mer, för det är verkligen avkopplande.
Ser fram emot att se lite bilder på dina tovade ting du gjort. :)

Önskar dig en skön helg!
Kram
Willewira

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...