lördag 31 januari 2009

Feng Shui - mer än rensa i röran?

I min utrensning har jag läst Karen Kingstons "Rensa i röran". Själva "Feng Shui" aspekten tog jag milt på - jag ville ju bara få lite struktur i min vardag. Känna att jag hade kontroll.
Rensa ut dåliga samveten och få en nystart.

Ungefär så.

När jag läste boken förstod jag på Karen att det fanns vissa energier som kunde frigöras när man rensade. Jag tog milt på det. Skumläste kapitlet om "Bagua" (hur man kan finna reda på vilka delar i ens hem som ger framgång, vänner, pengar, kärlek etc.) och gick rakt på nitty gritty - stratgier och tänk för att bli AV med sakerna.

Men...jag funderar på om jag inte bör läsa det "finstilta" inom FS också.

Samma dag som maken började rensa ut som mest så ringde telefonen och han fick ett frestande erbjudande om en ny tjänst.

Någon dag därefter hörde en släkting av sig som jag inte hört av många år.

Och så idag, när jag skrapade några orörda Binglotter så var det vinst på fyra av sex stycken.
Vi prenumererar genom en liten fotbollstjej vi känner, men spelar aldrig på söndagarna.
Under alla de år vi prenumererat har vi vunnit ett fåtal gånger.
Och nu?
Vinst på fyra av sex lotter?

"Nååå?" provocerade jag maken. "Vad säger vi nu om att man får energi genom att frigöra energi?"
"Äsch" svarade maken osäkert. "Det är ju bara slumpen, den kan ju knappast påverkas av att jag städar ut mina gamla datortidningar"

Nej..kanske inte. Troligtvis inte. Eller har vi bevis för motsatsen? Eller....hmmm...ska kanske läsa på lite mer om Feng Shui ändå. Hihi...I'll let you know om jag blir "frälst" eller inte. :-D

I alla fall så körde jag iväg med ett par säckar till idag som vägde 65 kilo tillsammans, alltså typ min kroppsvikt i saker och papper.

Och ja-a...jag har mycket kvar att gå igenom. Vi har varit tillsammans så många år, sexton år och nästan inte slängt något under hela den tiden. Vi har inte haft rörigt, utan ganska organiserat. Med många finurliga hyllsystem, byråer och förvaringslådor så har det inte känts rörigt alls. Men...det blir ju många saker som lägger sig som ett dåligt samvete, som pockar på uppmärksamhet. Det är de sakerna som vi nu tar adjö av och välkomnar de saker som faktiskt tillför vårt liv något såsom det ser ut just nu.

Nu är vi nästan färdiga med arbetsrummet. Maken skruvade upp sina två bildskärmar på väggen idag och är så nöjd. Min ska också upp så jag får ännu mer syutrymme här på skrivbordet.

Nu har jag börjat sortera ut från tvättstugan bland saker vi använder och inte använder längre.
FRIHET!

Bara vi nu också får till det med kamera (ja, jag har skrivit det tidigare...hihi) så ska jag börja avyttra de flyttkartonger som står staplade på varandra i vardagsrummet.

Maken och jag ska spela några fler spel nu och dela på en flaska vin och skåla för vår nydanande struktur och frihet. :-)

Ha en underbar lördagkväll!


21 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Så härligt att rensa! Och jag har också den boken, den ger mig energi.
Jag läser vissa kapitel med jämna mellanrum och varje gång så får jag lust att rensa och för varje gång så får mer och mer saker åka till tippen. Så skönt!

Kram Marie

Lallis - liv och leverne sa...

jag älskar Karen Kingstons Rensa i Röran.
Och jag tror att man tar åt sig de bitar man liksom känner för . Just då. Men jag undrar också om det där med att energi frigörs när man rensar.
Ni har ju absolut fått lite tur-energi:) Härligt. Och kul.
Kram Lallis

Anonym sa...

Jag tror på det där med Feng Shui. Det är så skönt för välbefinnandet att rensa. Åkte i väg till Pingstkyrkans loppis med två papperspåsar idag och det var som att hela jag lättade lite.
Jag kan tipsa även om Birgitta Trybergs böcker om Feng Shui.

Synnøve. sa...

Maken och jag har varit tillsammans i 16 år med.
Inte gjort oss av med nått. Bara småsaker...
Nu börjar det bli fullt. Överallt...
Trots finurliga hyllsystem, sänglådor, stapelhyller i alla vrår osv....
Ska nog sjutton läsa den där boken tror jag...
Tack för tipset.
Kram Synne.

Anonym sa...

Jag läste nog det finstilta i boken och ritade upp en karta på hemmet. Men de gamla vanorna...var sakerna samlas på hög var svår att ändra på. Jag kan inte minnas att vi fick någon extra tur men det gick definitivt lättare att andas.

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt att rensa. Vilken tur ni har haft.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Mia sa...

Men oj vad du har hunnit blogga sedan jag kikade in för ett par dagar sedan. Jag blev själv så inspirerad av allt ert rensande att jag började med min garderob. Slängde en massa gamla kläder som jag inte kommit i på många många år. Känns skönt men jag får nog ta en runda till... finns nog med som ska slängas där. :)

Ha en riktigt skön söndag!
Kram Mia

Grodmamman sa...

Jag har också den boken och för mig har det också bara handlat om hur man blir av med saker. Hon skriver ju om många sådana händelser som du beskriver i samband med att man rensar. Så jag tror inte att det bara är en slump att det händer saker när man rensar hemma. Nu har ju ni rensat enormt mycket så det vore väl konstigt om det inte gav mer energi!:)
Kram

StrandviksVillan sa...

Det är verkligen att gratulera!! Helt otroligt!

Jag har tagit itu med kontoret och dagen efter började maken på och rensa där också. Såååå skönt med mer fria ytor och mindre skräp. Lång ifrån klart, men första steget är taget :)

Skaparstigen sa...

Åh, jag avundas er som verkligen tagit er tid och kommit igång med en sån rensning. Förstår att det känns himla bra.
Spännande med så många roliga sammanträffande också.

Efwa sa...

Visst kan det vara slumpen men om inte? Det är fantastiskt att rensa. Vi var iväg en vända till tippen igår och det frigör energi. 18-åriga sonen möblerade om i sitt rum, rensade ut och fick ett superfint "nytt" rum. Skönt när även ungdomarna ibland tar tag i sin röra.
Ska nog bläddra i min "Rensa i röran med Feng Shui" lite nu.
/Efwa

Anonym sa...

Va roligt att sånt inträffar. Blir sugen att läsa den där boken. Ha de bra!

Dino78 sa...

Bättre sent än aldrig heter det.
Jag blev så underbart GLAD av ditt inlägg i min blogg förut och jag har tänkt att jag ska skriva något lika fint till dig men så har det inte blivit. Jag kikar på din blogg och den är rolig att läsa, ser så fin och proffsig ut. Dessutom får man lite tips då och då.
Det här med Feng Shui...hehe, tror nästan boken skulle få ben och självmant springa ut genom dörren om jag kom hem med en sådan. Jag ösnkar jag kunde rensa lite i min röra...hela mitt liv är en enda stor röra. Dessvärre har man ju en karl som är lika rörig han. och en dotter som är en liten röra hon med.
Men jag har försökt...faktiskt så har jag det. Några 65 kg kom jag inte upp i förstås men ett par i alla fall.
Har egentligen lust att hiva ut allt som finns nästan men när ska man hitta tiden?
Tid är egentligen det enda jag har men jag har förmågan att;
1. Fastna vid internet; FL, läsa bloggar, spela Betapet och lyssna på massa musik på YouTube (för tillfället i stort sett bara Körberg och Sjöholm)
2. Titta på film, titta på film och titta på film. Ibland kollar jag på någon serie med.
3. läsa böcker.
4. Spela spel, pussla, leka, pyssla med Emily.
Men att rensa i all röra? Hmmm...fast ikväll var jag så duktig och tog hand om den där tvätthögen som legat i en månad.
Usch på mig. Jag är en slarver.
Får finna inspiration hos dig och din udnerbara blogg och kanske Feng Shui:a mig lite jag med...har några timmar innan jag börjar jobba imorgon!
Kram!

Annika sa...

Å du bara fortsäter att kasta du.... duktigt... här har vi ju bott 20 år grygt så det finns nog en hel del att göra sig av med... får se när tiden är mogen..... eller rättere sagt när jag är mogen att börja kasta o plocka bort...:) kRam Annika

Samtal från min trädgård sa...

Grattis till all lycka och tur. Här har vi också rensat och det känns mycket lättare.

m sa...

Jag blir också sugen på att sätta igång med att rensa när jag läser ditt inlägg. Brist på energi hindrar ofta, men själva rensandet frigör energi. Bara man kunde intala sig detta och sätta igång! Då hjälper det att få del av någon annans inspiration. Tror jag börjar nu faktiskt!

Tidsmästarinnan sa...

Nä nu SKA jag bara läsa den boken!
OCH rensa :-)

Fast jag läser nog också vissa kapitel lite lätt sådär tror jag. Eller?

Kram!
Susanne

Anonym sa...

Gå in och få inspiration i vår webbshop.

www.daisydapper.com

Hälsningar
Daisy dapper

Anonym sa...

Så skönt att kunna kasta bort eller till andra måste vara skönt. Är själv tyvärr en riktig samlare av allt ;) Skulle nog behöva "gå på kurs" hos dig ;) Eller åtminstone läsa boken.

Linda -Galleri Palla sa...

Ja du ser! Läs det finstilta och man vet inte vad som händer :)

Pysselsyster sa...

Något för dig kanske:

http://jennyshemochharmoni.blogg.se/

Må Gott!
(Klart det finns ett samband)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...