måndag 2 februari 2009

Strukturvecka 6 - Planera trädgården


Jag vet inte hur det är med er, men jag är alltid lite sent ute med tankarna på trädgården. Precis när jag kommit på att "Just ja, kanske jag skulle ta och köpa lite fröer" så är förkultiveringstiden över. När jag väl står där vid fröstället så är favoriterna borta.

När jag äntligen kommer på att det är dags att klippa vinbärsbuskarna, då visar det sig att jag skulle ha gjort det två månader tidigare.

Och hur var det egentligen med Aronian? Skulle den beskäras det första året?
Vilka blommor hade jag nu petat ner i hörnet där?
Och om jag nu INTE ska ha kvar de klenväxande hallonbuskarna mitt i gräsmattan - ska jag då ha gräsmatta istället? Eller kanske en ny liten rabatt? Eller ska jag lägga två pallkragar där - en åt varje barn där de fritt får plantera VAD de vill, utan att deras mamma är där och lägger näsan i blöt?


Och ska vi köpa staket? Eller anlägga häck? Eller lägga pengarna på en ny altan?

Många frågor blir det, men ofta ställer jag dem alldeles för sent.

Nu ska jag vara ute i god tid som sagt och FOKUSERA på trädgården. Den här veckan ska jag ta mig tiden att gå igenom frökatalogerna på nätet och de jag fått i brevlådan. Jag ska gå igenom mina anteckningar om trädgården och stryka det jag inte lyckats hålla vid liv och planera ut det jag skulle vilja förverkliga.

Jag ska försöka vara REALISTISK!


Vid lediga stunder läser jag nu "Lord Nelsons frökatalog". Jag gör anteckningar och stryker under, planerar och stryker igen (det kan vara nödvändigt då det blir lätt att överdriva och tro att jag skulle förkultivera typ tio sorter...hmmm...max en eller två är väl realistiskt när det gäller mig)


Impectas frökatalog är den bästa webbaserade tycker jag och verkar ha bra priser.
"Fröer" verkar också bra, men jag har inte provat på att beställa från dem.

Sedan är ett hett tips att söka på frösorter och små plantsticklingar på "Tradera". Jag har köpt många små rariteter där för nästan ingenting alls.

Ett tips är också att dela på större plantor och sälja själv. Jag brukar ruska av så mycket jord jag kan från plantan, lägga ner den i en plastpåse och sedan tejpa fast den på en kartongbit. Kartongbiten viker jag sedan som en öppen triangel med plantan inuti. Det skyddar superbra och det är ett bra sätt att få ner storleken på en del plantor som vuxit sig för stora eller som du inte längre vill ha. (Se där...där fick jag visst in lite "Rensa i röran" igen...hihi. Too bad att man inte kan sälja ogräs. :-)
...

Ikväll har jag tovat och jag har gjort färdigt min lilla necessär. Jag är ganska nöjd med resultatet. Jag håller också på med en liten kanin som börjar se rätt verklighetstrogen ut.
Tovning är så roligt. Jag anade inte HUR roligt innan jag började kursen.

Ha en underbar tisdagskväll.

14 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Ja så mysigt med små plantor! Ska försöka så något jag också. Det är bra att du har ordning på saker, så påminns jag om det när jag läser din blogg :-)

Du får säga sen när du valt vad du ska så.

Kram Lina

Lallis - liv och leverne sa...

Åh vad jag saknar att planera för trädgård nu när jag inte bor i hus längre. Det var blande det bästa jag visste på vintern. Men nä.. jag drömde mest och sedan var jag för det mesta ganska så sen i starten ändå på våren;)

Men det är kul.
Kram Lallis

StrandviksVillan sa...

Jag kanske också borde börja planera lite...?
Min svärmor odlar och säljer sommarblommor, så det brukar bli att hämta en del där. Jag har visat bilder från växthuset en gång, kvadrat efter kvadrat med härliga blommor... Hon beställde sina sticklingar och fröer redan i december!

Lotta sa...

Hej,
älskar blommor och att fixa, planera trädgård, men maken vill flytta och då känns det inte lika roligt längre...
Tomater ska jag iallafall så inomhus först och en sort till som jag kan ha i ytterkrukor. Har inte bestämt vilken sort än. Vill ha ljusrosa pelargonier och färgerna brukar bli rosa, vit, blå eller lila. Jag får inspiration i mina trädgårdsböcker och är medlem i www.odla.nu.
Lycka till med trädgårdsplaneringen.
Du vet väl att det finns böcker med Feng shui i trädgården ;)
Ha en bra dag.
kram Lotta

Anonym sa...

Du har nåt att hämta hos mig!

Willewira sa...

Tack för påminnelsen!! :)

Jag brukar också komma igång försent, typ mars/april, och vilja sätta frön. Naturligtvis de som ska förkultiveras i februari. HM!

Ska nog ta en stund för planering jag också... :)

Ha det gott!
Kram
Willewira

millandante sa...

Trädgårdsarbete ska jag inte prata om... men jag njuter gärna av andras gröna fingrar...
Blir så inspirerad av erat rensande. Ja vad ska man tro om Feng Shui... för mig har det också hänt saker... men det KAN ju vara tillfälligheter... Men att tro kan ju inte skada å andra sidan!
Ha det gott!

Anonym sa...

Planera trädgården borde jag också göra, men insåg snabbt att det inte är lönt då vi ska dränera om huset och då försvinner en del buskar och rabatter. Det ända som grämer mig är att våra plommonträd försvinner.

Mamma C sa...

Man är jämt ute sent med detta och tänker nästa år ska jag vara först i startgroparan. Tovning låter jättekul tycker jag. Verkar kunna göra det mesta.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Hej!

Kan man få se dina alster som du har gjort ? :)

chokladblomma sa...

Tänka sig... jag känner igen mig! Och jag tycker också att det är synd att man inte kan sälja ogräs... då hade jag tjänat pengar! Mitt absoluta hatobjekt i min rabatt är en växt som fanns där sedan gammalt... lungört. Ett riktigt ogräs!!! Och ful dessutom, tycker jag iaf!
Jag hoppas också på lite mer struktur i år. Skulle kanske använda sportlovet till planering?
Ha det gott! Och lycka till!
Kram

Flingan sa...

Lycka till med trädgårdsplaneringen!
Själv hade jag planerat min trädgård förra vintern, men det kom fönsterbyte och panelbyte emellan så trädgården får vänta tills sommaren 2010. Men den som väntar på ngt gott...
kram

Annika sa...

Visst är det härligt att sitta o drömma med kataloger fulla av vackra blommor... men men man får ju vara lite realistisk som du säger o inte satsa för stort...:) ska starta med att väcka pelargonerna denna vackan o sen får vi se..... fick Stof o Stil igår jag o har bläddrat o bläddrat o kommer att kolla igen ... det var ju såååå mycket fint... Kram Annika

Jenny sa...

Jag älskar också den här delen av året! Att drömma och planera. Själv är jag helt förälskad i de där nya "lådorna", som man kan odla pluggplantor i. Så smidig! tyvärr har jag inget växthus, och inte ett enda fönster i söderläge, och bara ett i västerläge (som tyvärr är vardagsrummet), så jag får ha rimliga ambitioner. Men när barnen växt upp lite ska jag köpa ett växthus. Och DÅ MINSANN!! Ha det så bra i drömvärlden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...