söndag 18 januari 2009

Rensa i röran

Jag är utan kamera och symaskinen strejkar. Mina grundvalar skakar alltså i fogarna och tvingar mig att fördela min energi på andra områden.

Varje natt drömmer jag samma typ av dröm. Jag är på väg någonstans...i okänd terräng, med okända människor. Målet är känt för alla, utom mig själv. Jag bara måste tolka det som att förändringens vindar sveper inom mig.

(Som ni även kan se på bloggen här...hihi.
Den ska förbli prickig för den är bara så mycket "Bea" som många av er också har uttryckt.)

Kreativiteten tar sig andra uttryck, inte bara här på bloggen, utan även privat. Jag har beställt Karen Kingstons "Rensa i röran" och har i väntan på den skickat iväg maken att köpa 10-pack med flyttlådor för sortering. Vi har förändrats, våra behov och våra tankar.

Hemmet måste också följa med. Tingen runt omkring oss ska vara älskade, hela och användbara. De ska vara en del av OSS!

Igår kom vi hem seeent från olika lördagsäventyr, men ändå satt maken och jag och energiskt plockade upp sak för sak från skåpen i vardagsrummet och från hyllorna i arbetsrummet. Frågorna var densamma.
"Vilken känsla får du i kroppen av den här?"
Svaren var olika.

"Varm känsla. Jag fick den av mormor" kunde maken svara
eller så kunde svaret bli
"Först en varm känsla, men sedan snurrar mina tankar vidare till allt det tråkiga som hände med den personen efteråt och sedan kommer mitt dåliga samvete och lägger sig över den varma känslan"
eller
"Jag vet inte, jag får ingen känsla direkt alls"

Sedan pratade vi mycket om "projekt" av olika slag. Jag har en stor back med omålade träsaker som jag köpte på marknader för mer än tio år sedan då jag temporärt målade landskap på skurborstar, diskborstar och vinkorgar.
Jag kommer aldrig måla sådana igen.
BORT...och HIT med plats och rum för nya kreativa projekt istället.

Eller mina fina brevpapper jag har.
När jag skriver brev använder jag mig aldrig av dem.
Jag kommer heller inte att använda mig av dem i framtiden.
BORT till mina elever i skolan...och HIT med plats för mer nutida saker, såsom mina stämplar och mina vackra strutpapper.

Och böcker, böcker, böcker...som vi aldrig läser igen. Som ger oss dåligt samvete.
Alf Henriksson "Svensk historia" skrattar åt mig när den står där i hyllan, tjock som två tegelstenar. "Haha...läs mig om du ooooorkar" hånar den mig. Och jag har behållit den.
Men inte nu längre.
BORT ditt hånande åbäke...och HIT med plats för mina lådor med tyg istället.

Jag vill ha förändring och jag vill ha det NU!
Med stora bokstäver i tusch ska jag märka flyttlådorna med
KASTAS
SPARAS
VÄNNER/SKOLA/ANNAT
RÖDA KORSET
BAKLUCKELOPPIS
OSÄKER

Var är maken nu då...kom hem med lådorna nu då innan jag
SPRICKER!

Ha en underbar söndag!



35 kommentarer:

Sunells sa...

Alltid bra att rensa när det känns så!
Vi gjorde en storrensning i höstas och vad det kändes befriande att bli av med allt onödigt. Sålde en hel del på loppis och så skänkte vi bort resten.

Ha en bra söndag!
Kram Katariina

Erika sa...

Det var en ordentlig röjning, intressant att ni diskuterade era magkänslor för de olika sakerna. Jag har så svårt att göra mig av med saker som jag fått av personer som itne längre finns med oss. Sambon hade nog inte uppskattat att kommentera allt dock så jag är imponerad av din man.

Anonym sa...

Det låter om en bra plan. Vi måste nog göra något liknade, för det finns alldeles för mycket bråte som fyller hemmet. Bra med lite inspiration från andra, för det tar emot att komma igång med det.

Veronica sa...

hej Bea!

jag har varit med om samma resa som ni nu ska göra. Bli inte förvånade om det dyker upp en massa känslor under tiden. Jag grät och skrattade hysteriskt om vart annat när jag gick igenom de saker som varit en del av mitt liv. När du väl läst bolken kommer du bli helt fast i det här med Feng shui, jag lovar dig. Vissa saker känns lite larviga och tramsiga i början, men rackarns så rätt det är!! Jag tror att det bästa sättet att bli av med sina "lik i garderoben" är helt enkelt att bokstavligen göra sig av med dem och allt som väcker minnen om dem. Kärleksbrev från gamla ex och fula presenter man inte tycker om till exempel!

(Gör en Webbloppis vet'ja!)

Lycka till och STOR STÄD-KRAM!
Veronica

Må Gott sa...

Hejsan!
Den boken är helt underbar! Verkligen inspirerande och så VETTIG lixom! Ett bra tips därifrån är att fotografera gamla saker som man inte riktigt har plats för och som man är osäker på om man vill ha kvar, men ändå inte kan med att slänga eftersom det är förknippat med minnen. Samla sedan dessa foton i ett minnesalbum och SLÄNG (eller ge bort) - tar betydligt mindre plats och man kan titta på det när man vill utan dåligt samvete. :-)

Behöver bläddra lite i den själv (den är just nu en dammsamlare i bokhyllan) eftersom här behövs röjas rejält på vinden.

Må gott!
Anette

Lotta sa...

Hej,
den boken har jag också, men vill tipsa dig om en bok som jag tycker är snäppet bättre."Ordning och reda inifrån och ut" Morgenstern, Julie heter författaren. Slutet kan man hoppa över med tarmsköljning;)
För egen del köpte jag böcker, märkpennor, boxar och apparat som skriver ut ettiketter...hur det gick? Äh...inte så bra. Det räcker inte med att köpa böcker och andra saker..man måste kunna bestämma sig för ska jag ha det, slänge, skänka osv...mitt landade på vinden, och där gör det ingen glad...
Lycka till med rensa i röran.
Kram Lotta

Veronica sa...

Ok nu ska jag vara riktigt ärlig. Det blev en halv kontainer ungefär!! Det är SANT!! nu har jag en regelbunden utrensning under första semesterveckan varje år och det är UNDERBART skönt när det är gjort. Min man var med på ett hörn han med med om jag ska vara ärlig igen är det mest jag som har samlat på mig under åren. Både möbler, fönster och småprylar. Mn framför allt är jag SKONINGSLÖS när det gäller fula saker tex presenter jag får. käner jag direkt att det är en sak som jag ALDRIG skulle ta in i mitt hem i vanliga fall, sparas den faktiskt inte. Jag har självklart berättat det för alla och nu får jag saker som är köpta med kärlek och hjärta och de har en INRE skönhet och kan då få vara kvar. Det HÄR är ett tankesätt som maken fastnat för!!!

Det jag inte än kan släppa lägger jag i VET EJ lådan och ställer upp på vinden. Har jag inte saknat den under året fram till nästa utrensning, då vet jag att jag kan göra mig av med det utan problem!

Jag har kommit på att vissa saker som tex presenter eller saker från människor jag INTE tycker om eller som sårat mig djupt, känns bättre att kasta eller ge bort än att sälja, jag vill inte ha "deras" pengar. Jag kanske är knäpp!?!

Kram igen Veronica!

Titti underkalas-eken sa...

Ja den boken är så bra!! JAg köptre den för många år sedan och den ligger jämt på mitt nattduksbord och ofta, ofta läser jag ett kapitel här och ett kapitel där, vet ingen annan bok som kan "sparka igång" en som den! :D Din bloggbakgrund är verkligen "prick på"!!! Så mycket du! Jättefin!

Ja , jag hade tre kolumner förut, men till sist tyckte jag det blev för rörigt med all reklam och bilder och listor, och bloggen kom för långt bort från det ursprungliga, viktiga. Så genom att ha två kolumner igen hoppas jag få tillbaka (mitt) fokus på det väsentliga igen :)

Kram Titti

IKT i min vardag sa...

Det låter som en bok jag ska skriva upp på "Att köpa-listan". Det är skönt att rensa, men svårt att ta sig i kragen och sätta igång. Jag har inte alltför svårt att slänga saker, det har däremot maken. Vår vind är inte att leka med...

Gillar din nya blogglayout skarpt, var hittade du den bakgrunden?

Kram Linda

Esbe sa...

Det låter som ett bra rensningsbeslut. Lycka till!

Anonym sa...

Det är så skönt att rensa. Så där gör jag nu med alla saker som stått i huset sedan jag flyttade ihop med maken. Böcker i mängder åker. Det känns otroligt skönt. Nu har vi börjat planera vilka förvarings möjligheter vi vill ha i sy/pysselrummet osv. I morgon blir det nog att åka och kolla på nytt innertag till vardagsrummet och vet du jag fick en centraldamsugare i julklapp så nu slipper man att man har ett åbäke att dra runt på, samt mer plats i städskåpet för annat. =)

Sara Mårtensson sa...

Vad duktig du är Bea! Jag har rensat vid varje flytt men skulle behöva rensa ännu mera. Jag är rätt duktig på att bli sentimental över saker och behålla dem bara därför.. och sen har man en hög med saker man aldrig använder eller kommer att använda.. dumt!
Bättre att rensa..

Ha en fin kväll!

Kram Sara

Charlotta sa...

Hi hi! Nu är du inne på mitt specialområde - strukturfascist som jag är. Lycka till med rensningen. Det kommer gå bra. Du har redan rätta tänket, utan att ens ha läst boken. Jag rekommenderar en nystartad blogg http://fengshuiblogg.blogspot.com/

kram Charlotta

Lilla huset på prärien sa...

Ja, det måste göras ibland. Mina stora sorteringsstim har kommit de gångerna jag flyttat. Nu kom det sig att vi flyttade två gånger på två år och DÅ blev det bra rensat i min röra. Då åkte merparten av böckerna kan jag säga... insåg någonstans att jag aldrig kommer att läsa om de flesta av dem. Behöll vissa viktiga och kokböckerna resten fick ge vika. Skönt efteråt. Precis som du säger - slapp massor av dåligt samvete :)

Lycka till med din rensning!

Kram Jenny

Karina sa...

Vad trevligt att rensa ordentligt. Det borde göras hos mig också. Ha en bra vecka!

Anonym sa...

En jättebra bok. Har läst den flera gånger. Blir inspirerad och gör ett ryck emellanåt. Känns skönt när det lättar lite på trycket och dessutom kommer allt till sin rätt om det inte är så fullt överallt.

Vilken fin och intressant blogg du har. Kul att skriver om annat än bara inredning och vitt.

Inger

StrandviksVillan sa...

TAAAACK för det inlägget!!
Jag har en del lediga dagar framför mig de kommande veckorna och känner starkt att jag måste få nånting "ur mina tankar". Få bort gammalt skrot och skräp för att kunna ta itu med det jag egentligen vill...
Jag ska rapportera senare hur det går ;)
Ha en fin ny vecka! Kramis, A-C

chokladblomma sa...

Vad härligt det låter! Skulle vi också behöva göra ngn dag, eller vad säger jag? Några dagar får vi nog räkna med!
Jag håller förresten med! Prickigt verkar passa dig! Sidan är jättefin!
Ha det bra!
Kram

Mia sa...

Vad duktig du är, jag borde göra likadant men jag är ju hopplös på att göra mig av med saker...

Trevlig kväll!
Kram Mia

kaos i ett vitt hus sa...

åh, vad fin bloggen är! så vår-fräscht med prickigt!
kram, ninna

Noamaja sa...

Älskar allt det prickiga!;-) Jag fick nämnd bok i julklapp av min man och hittills har fyra stora sopsäckar plus en hel del annat åkt ut ur vårt hem och vi är inte färdiga ännu! Det är så oerhört befriande och det känns mer och mer som att jag kan ANDAS här hemma! Idag bar det av till Granit. 20% på stora boxar hade de. Nu skall det bara finnas saker vi tycker om och behöver och det som inte skall synas skall förvaras snyggt! Lycka till med ditt! Varma hälsningar, A

Eddan sa...

Vad härlig din blogg har blivit. Jättefint!

Åh vad jag är avundsjuk på er som har kommit i gång med utrensning. Vi säger gång på gång att vi måste hjälpas åt att rensa bort saker men har inte kommit till skott än. Jag brukar ha en svart sopsäck stående i förrådet samt en låda för saker som ska säljas på loppis, de fyller jag med jämna mellanrum. Dock skulle jag vilja att maken tar itu med sina "samlingar" också. Det skulle behövas att vi sätter oss ner tillsammans och peppar varandra. Nu sparar jag saker jag är osäker på men om han är med kanske han kan övertala mig att rensa bort sådant - och tvärt om ;-)!

Lycka till med den fortsatta rensningen!

Kramar från Anette

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja här ska det oxå rensas !!
Jag ska bara läsa ut min rensa i röran bok , men sen så ;-)
Kram/Lotta

Mimmi sa...

Så härligt, men samtidigt skrämmande det låter med en storrensning. Här hemma skulle vi behöva en också, dock har vi kommit så långt så att vi har gett oss nyårslöftet att dra ned på renoverandet för att få tid till att städa "surgömmor" såsom förråd och garage och förhoppningsvis vind. Kanske kan detta resultera i en rejäl rensning när vi kommer så långt. (Här hemma är det definitivt jag som är ekorren ;-) )

Caroline sa...

Den boken läser jag med jämna mellanrum för att få ny fart på rensandet.
Snyggt med den prickiga bakgrunden!

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Halloj!

jag blir sååå impad av din bakgrund! Var det jätte klurigt?

Jag la in en freebakground men det kändes inte riktigt super...vill också ha något eget.

Kramar Sanna

Unknown sa...

Jag är superimponerad av erat sätt att rensa och få ordning.
Tror du kan avbeställa den där boken och skriva en egen och sälja till oss andra:-)
Kram på dig gumman

Anonym sa...

Hej! Kom och var med i tävlingen hos mig! =) //Linda

Anonym sa...

Den viktiga E-nummer debatten fortsätter…

Välkommen!

Bollan sa...

Hej

Du har fått en award, kika in i min blogg vetja!

Kram

Annika sa...

Visst är det skönt att rensa lite... har själv plockat bort en hel del o mer ska det bli..... läste om din keramiktorka... ibland måste man bara ta en liten paus från att skapa för att hämta ny härlig inspiration.... den kommer..jag lovar...... hoppas du får igång symaskinen... kram Annika

helenesskolsida sa...

Boken "Rensa i röran" är jättebra! Man får lust att blåsa ut allt och det stämmer som hon skriver, man känner sig lättare efteråt ;-) En bok att spara och läsa om och om och om och om igen!

Kram/Heléne

Veronica sa...

Hur går det med rensandet?? Har ni gett upp eller går det framåt?
Kram Veronica

elena cn sa...

Tänk att förra julen hade jag säkert 10 svarta sopsäckar fyllda med skräp...och det märktes knappt i skåpen:) Jag hade också läst rensa i röran. Det var otroligt befriande att få slänga sådant som stått på den innersta plasen i den avlägsnaste hyllan, saker man sparat bara för att man fått de i gåva någon gång men som aldrig har varit jag.

Jeanette Hornbeck sa...

jag har också börjat, heja oss!

kram på dig

Jea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...