måndag 19 januari 2009

Rensa i röran 2

Nu har jag VERKLIGEN kommit igång med röjningen. Eller VI skulle jag säga.

På lunchen idag for jag till Cheapy och köpte flyttlådor då maken inte hittade några igår.
Jag köpte fem stycken lite mindre lådor för böcker som är så lätt att packa för tungt annars samt fem stycken större för mer skrymmande saker.

Maken var hemma med dottern som är sjuk. (Hosta, rinnande ögon och näsa, feber)
När jag steg innanför dörren så höll jag på att tappa andan totalt.
Min man (som även går under benämningen "ekorren" av mig) hade travat upp böcker i hela fåtöljen.
"De här ska säljas"
Sedan gjorde han en svepande rörelse över två rader med böcker.
"De här ska jag ha kvar"
Och sedan en svepande rörelse över två hyllor med böcker till:
"De här ska jag läsa och sedan sälja"
Jag gick igenom böckerna jag med och även material i arbetsrummet.
I vardagsrummet står nu:
- två pappkassar med brännbart
- en hög med saker som ska kastas på tippen
- två stycken stora lådor med saker som ska skänkas
- fyra små lådor med böcker som ska säljas
- en liten låda med DVD-filmer som maken just nu lägger ut på Tradera
- en stor låda med saker som ska upp på vinden
- en pappkasse med saker som jag ska ta med till jobbet
- en liten kasse med böcker om krukväxter som svärmor ska få
- tre stycken böcker om vin som jag ska skänka till värdinnan för vinprovningen
Wow! Och vi har bara börjat!

BARA BÖRJAT!!!

Galet...men så otroligt skönt.
Jag känner mig friare för varje sak som jag osentimentalt lägger åt sidan.

Bara det som jag ÄLSKAR och ANVÄNDER ska få plats i mitt liv från och med nu.

Nu ska vi låna en digitalkamera temporärt och fotografera samtliga böcker och filmer och pysselsaker som ska iväg på första vändan.

Jag rekommenderar verkligen detta!
VERKLIGEN!

Fast det ser ut som om helvetet släppt lös här hemma. Eller...en annan tolkning stod fyraåringen för:
"Mamma....jag vill ta de här sakerna och flytta. Fast först ska vi göra klart helt i köket och sedan i hallen....men sedan ska vi flytta. Till ett annat land. Kanske till Tyskland. Jag ska lämna kvar leksaker då som andra barn ska leka med. De får vara kvar i kartonger för jag behöver inte alla mina leksaker när jag har er"

Till och med min fyraåring har fattat vad det går ut på.
Mindre ting, mer tid för kärlek!



Kärlek har jag även fått i form av så otroligt omtänksamma awards.
Tyvärr har jag verkligen ingen koll på vilka som redan förärats dessa så jag låter dem komma tillbaka till er. Ni är alla kreativa och duktiga - besök dem gärna.


Ljuva liv och Ulliga gulliga saker
Nu ska jag ta en röjningspaus och klippa maken. Oftast går han till frisören och blir så fin så fin, men han har fått sådant fint beröm över sin frisyr de gånger jag klippt honom att jag tror att det faktiskt fungerar att låta klippa honom då och då.

Vi sparar pengar (och de lär väl komma väl till pass då Tradera tar ut ruskiga avgifter för auktionerna...huuuhhh)
Ha en underbar morgondag!


18 kommentarer:

Anna-Paulina sa...

Men shit. Beundrar er som tar tag i röran. Sjäälv möter jag ett bombnedslag varje gång jag går ner i källaren och har fått röja en väg fram till tvättstugan. Hamster som man är.Till våren tänker jag ta tag i det och ha en gårdsloppis. = )Lycka till i röjningen.Förresten så var det väldigt fint sagt av 4a åringen = ). Dom är kloka dom!
Kram

Noamaja sa...

Härliga fyraåring som förstår vad som är viktigt! Grattis till er röjning. Jag följer den med spänning eftersom jag genomgår samma sak;-) Alla våra fina boxar börjar fyllas med det vi skall ha kvar och sopsäckarna med junket, dvs, det mesta. Jag har precis suttit och sorterat spikar och skruvar. Och Lagt ner verktygen i nya verktygslådan och vilken tillfredsställelse. Det är f-inmej som en religion det här! Nu, sova!

Ha det fint!

A

jejja79 sa...

Vi verkar vara många, vi som känner att 2009 kommer att bli ordningens år =)Själv har jag frigjort en yta på 20kvm här hemma som har användts som förråd men som nu kommer att fungera som "hobby"rum =)Här har det slängts, sålts, packats och rensats till förbannelse.... Nu är det bara resten kvar, vilket är typ överallt där jag ställde skiten som jag tog ut från förrådet =)

Lotta sa...

Hej,
Förstår din entusiasm och lycka över att frigöra ordning och på så vis få harmoni...önskar jag hade tid, ork och förmåga, men det kommer kanske en dag när jag får fart...redskapen har jag ju;)
Kör så det ryker:)
Kram

Efwa sa...

Visst är det fantastiskt härligt att rensa. Boken "Rensa i röran" gav mig också kraft att rensa för några år sedan och sedan dess har jag inte alls samma krav att spara allt. Ska bli spännande att följa din rensning.
/Efwa

Erika sa...

Jag rensade faktiskt när jag flyttade i hop med min sambo. Tog inte med mig mycket överhuvudtaget men jag måste fortfarande slänga det ör det står på en vind o samlar damm. Ska jag sälja på Tradera, loppis eller bara skänka borta. Har inte bestämt mig än.

Veronica Tingvall sa...

Oh jag blir så inspirerad... Jag rensade ut två sopsäckar med en massa pärmar och gamla papper och lite ljusstakar och sånt. Jag vet att jag har en massa saker som jag har slängt ut i förrådet. Kanske ska jag gå ut och hämta det och rensa där också idag.

Ha en härlig dag
Kram/Veronica

MiaMaria sa...

Hej!

Nu var det ett tag sen sist Bea....

Oj, vad ni är flitiga...behövs verkligen lite röjningar emmelanåt.....

HA´en bra tisdag!
MiaMaria

Skatan sa...

Så kul att du gillade boken :)

Den sätter som sagt sprutt på energin...det värsta är att min mamma har börjat läsa den och ta ställning till sina saker...som hon vill ge bort till oss som själva försöker rensa! Backfire... ;-)

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, det är verkligen härligt!!:)
Och grattis till dina utmärkelser.
Kram Lallis

Anonym sa...

Hej!
Boken Rensa i röran har varit en av mina favoriter genom åren och den får en att få en skjuts i rätt riktning känner jag. Känner igen mig i det du skriver om att man får en form av lugn/frid när man har kommit igång och "röja", låt det vara rörigt ni vet ju att allt eftersom blir ordningen total. Måste också kommentera om ditt inlägg vad gäller E-nr. Visst blir man mörkrädd det är inte klokt vad vi stoppar i oss läskiga saker och vad som än värre är att detta tillåts i vår mat. Leverpastejen är ett svårt dilemma har också en 4åring som är galen i detta men nu fick jag ju ett bra tips av dig på ett alternativ. Vi har kommit så långt att vi köper kött, korv hos en slaktare (OBS det blir inte fasligt mycket dyrare som alla tror, det är klart värt det!) Har även börjat baka mera själv. Jättebra att du tog upp detta för det är sååå viktigt. Förresten den fina vimpeln som jag vann från Tradera i höstas är så fin där den hänger i 5åringens rum, många kommenterar den. Ha det bra och lycka till med rensningen.
//Anne

Anonym sa...

Vad jag blir inspirerad!! Vi har hur mycket som helst som vi skulle behöva gå igenom. Är övertygad om att säkert hälften av allt skulle kunna antingen slängas/säljas eller skänkas bort!!?? Får ta itu med det så fort jag blir bra från mitt ischias/diskbråck-problem...
Tack för inspirationen!!
Kramen, Maria

Unknown sa...

Jag är så imponerad av dig/er som tar tag i erat liv på detta sätt, eller kanske ännu mer tar kontrollen över erat liv istället för att låta sakerna göra det. Jag känner igen mig så väl , för när vi bodde i Spanien hade vi alla saker magasinerade i sverige och efter 6 månader kunde jag knappt komma ihåg vad vi hade i alla 60 flyttkartonger hemma, så viktiga var dom för mig...'Nu har vi saker i en container i Spanien och i ett garage i hamburg och jag kommer ihåg att det är massor av dvd'er och en juicepress, knasigt...
Kramar

Veronica sa...

Så härligt det låter1 Va glad jag blir ... Visst är det SKÖNT!!

Kram Veronica

Grodmamman sa...

Den där boken har jag också och läser den om och om igen. Varje gång blir det alltid något rensat.
Ni har ju varit jätte duktiga, det är väl den sentimentala biten som är svårast att komma förbi. När jag sydde nya gardiner till gillestugan så hittade jag några saker som var sambons och jag bara avskydde dem. Vi har aldrig diskuterat varför de är kvar, men nu åkte de ut och attans vad skönt det var!:)
Lycka till med er rensning!
Kram

Veronica sa...

Bloggtips!

http://fengshuiblogg.blogspot.com

Tror namnet säger allt va? ;o)

Kram Veronica

Anonym sa...

Vilken fantastisk energi du har!
Jag är så trött, så trött och har tillbringat kvällen snarkandes på soffan:)

Josephine sa...

Hej Bea! Du har inte lust att maila en liten lista på vilka titlar ni ska sälja? Jag är lite av en boktok som försöker komplettera min ständigt växande samling! Kramkram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...