måndag 26 januari 2009

Strukturvecka 5 - Fram med lyxen i vardagen

Nu ska jag skriva något vi alla VET...nämligen "Livet är för kort för att njutas fullt ut varje dag!"

Ändå kanske ni, precis som jag, sparar på finporslinet, viker tygservetter enbart till bjudningar och aktar den vita duken från att spillas av brunsås och lingonsylt till vardags?

Nåväl! Den här veckan är LYXVECKAN!
Vi äter på finporslinet, plockar fram silverbesticken och de vita stärkta dukarna. Barnen och jag bryter servetter och serverar kylt vatten med lime i till vardagsmaten. Lite extra i vårt extra underbara liv. Varför snåla på lyxen?

Barnen får skriva sina och våra namn på placeringskort och ställa ut på tallrikarna utifrån hur de vill att vi ska sitta för stunden.

Vi tar fram de mest stolta kandelabrarna och äter efterrätt varje dag...även om det bara består i lite uppskuren frukt med hackad mandel och en klick grädde.
Vi skålar i kristallglasen till tonerna av Händel och äter lääänge.

På söndag ska vi äta en trerätters middag från vår älskade mat "Gourmetmat på 60 minuter"
Vi fyra!
Tillsammans!

Jag bär mina finkläder till jobbet tillsammans med finsmyckena. Jag bär mina högaste klackar och unnar mig en liten parfymdusch av min dyraste parfym efter jobbet.

Jag dricker vin på de kvällar jag vill...eller kanske en liten likör?
Jag badar...länge...och njuter av tystnaden och mörkret.

Jag hoppar över städningen och bara ägnar mig och mig...och min älskade familj...den här veckan.

Vardagslyx!
Livslyx!

Lev livet mina vänner.

Ha en underbar lyxig vecka!


18 kommentarer:

FrökenC sa...

Härligt!! Rätta takterna verkligen!! Man behöver lite lyx i vardagen också!!!

Noamaja sa...

Ha, ha, kontraster mellan inläggen här, härligt! Det låter underbart med era middagar den här veckan! Tror också att det är kul och lärorikt för barnen. Min kusin hade "grisdagar" med sina barn när de var yngre. (Hon är uppvuxen med trerätters...;-)) De hade en dag då barnen fick äta som de ville, med händerna, spilla och drälla osv. det kan ni ju prova nästa vecka:-D

Ha det fint!
Kram, A

Mia sa...

Vilken härlig vecka ni kommer att få. Kan tänka mig att det känns så skönt nu efter allt rensande.

Du har ju helt rätt, varför sparar man på det fina istället för att njuta av det varje dag?? Knepiga är vi människor ibland... :)

Kram Mia

Angelica sa...

Underbart!

Livet ska njutas varje dag... Man får en lite annorlunda uppfattning i Spanien. Här är det alltid massor med god mat och man äter med sin familj! Alltid ett glas vin till maten och efterätt.

Ha en trevlig dag!

Kram

AngelicaE

Veronica Tingvall sa...

Vad härligt det låter. Det är ni verkligen värda efter allt rensande.

Kram/V

Gulligan sa...

Underbart!!! jag blir alltid så inspirerad av dig!!

chokladblomma sa...

Hi, hi! Det låter som en underbar vecka!!
Skulle kanske ta efter lite?
Ha det bra!
Kram

Vardags-mirakel sa...

Du är så härlig! Unna dig att må som en drottning det är du värd! Ha en bra dag, kram Eva.

Esbe sa...

Eller som man också skulle kunna säga: Saker ska användas!

Låter som att ni kommer att ha en grymt bra vecka! Det gäller att vardagslyxa så mycket som möjligt - utan att få det att bli allt för trivialt.

Nettan sa...

Men jisses vilken vecka ni kommer ha ~ klart man ska unna sig LYX !
Imorgon är en annan dag & man vet aldrig om man får använda sig av silverbesticken igen ;0).

Kram Nettan

Erika sa...

Vardagslyx, så lite gör så mycket!

millandante sa...

Jag blir så glad!!!
Glad för dina fina ord inne hos mig!
Glad för din ljusa prickiga blogg och för att du har bloglovin!
Glad för detta underbara inlägg!
Tack!
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Det är en vitaminkick att komma in till dig:)
Kram Lallis

mylovelygrandma sa...

Låter ju helt perfekt! för visst är man värd lite lyx! Jag förstod aldrig när mamma pratade om att man skulle spara sina nyinköpta kläder till ett särskilt tillfälle. Man vill ju glädjas NU! Nu till en fråga. hur lyckades du få två kolummer i din blogg? (bilder på vänster sida) jag har letat som en galning efter hur man ska göra detta men lyckas inte hitta ett svar. Lycka till med lyxiga veckan! /josefin

Anonym sa...

Lovely!! Det låter fantastiskt just nu när trötthetn tar över..
Fest varje dag!
Jag avundas dig lite!!

Grodmamman sa...

Härligt det låter!
Kram

En helt vanlig människa... sa...

Men så fantastiskt härligt det låter... Nyårsafton hela veckan så att säga!
Ska omedelbart planera in min egen lyxvecka...

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

You go girl!!!!!

Hääärligt!!!!

Kram en mycket inspirerad Caroline ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...