torsdag 8 januari 2009

Virkad babyfilt

Hej - "Bea utan digitalkamera" här igen...nu länsar jag mitt bildgalleri på datorn för att dela med mig till er istället. :-)

Det är ju inte ovanligt att man boar när man väntar barn. Det gjorde jag också.
Mycket sytt blev det självklart, men också en del virkat.

Det här mönstret på en babyfilt fick jag skickat via mail till mig av en väninna. Den passade perfekt i barnvagnen och var toppen ovanpå ett svalt lakan i vagnen på våren och hösten.

(Klicka på mönsterbeskrivningen så blir den läsbar)


Det är ledig fredag idag. Jag, maken och barnen är hemma allihop och har en mysdag.
Maken har varit ledig och hemma med barnen hela veckan och det är så härligt att se dem tillsammans.




I förrgår bakade han och barnen matbröd nästan hela dagen. Hela köksbänkarna var fyllda när jag kom hem och det luktade som på ett bageri. Underbar doft att komma hem till. :-)
Han gjorde även "Leilas pizzadeg" och smällde ihop några olika pizzor. Jag tycker bäst om hans pizzor utav alla i hela världen och tillsammans med Leilas pizzabottnar blev det himmelskt.




Vi passade också på att plocka undan samtliga julsaker när jag kommit hem från jobbet. Lika härligt som det är att plocka fram alla julsaker, lika härligt är det att plocka undan dem! :-)

Igår drog han barnen i pulka i två kilometer till närmaste matbutik för att köpa lite pärlsocker till ett stort gäng nybakade bullar som han sedan också gjorde tillsammans med barnen. Ljuvligt!
Han SMS:ade mig en massa ingredienser på mobilen som jag skulle köpa hem och det blev en annorlunda fajitasupplevelse på kvällen med kokos, nötter och lime.

Jag var tyvärr inte så mycket till sällskap på kvällen igår. Han nattade barnen och under tiden så somnade jag på soffan. Zzzznark vad trött jag var efter första dagen med 21 pigga elever. Man märker hur tröttsamt det kan vara när man liksom "varvat ner" så lång tid. När jag väl fått upp andan lite så blir jag inte lika trött på kvällarna.

Jag blev lite besviken på mig själv eftersom jag tinat lite räkor som vi skulle ha ihop med det vita vinet. Vi har de senaste kvällarna tänt triljoner ljus, hällt upp varsitt glas vin och njutit av ett eller två avsnitt av "Bortom alla vindar" som han köpt till mig som DVD-box. Jag hade hoppats att vi hade kunnat se klart det sista avsnitten igår och hade ju som sagt förberett så fint. Hmmm....men är man trött så är man. Jag fick sovmorgon i morse i alla fall av min goa make och nu känner jag mig piggare. Barnen pusslar och maken bakar igen...den här gången någon "chokladäppelkaka". Mums! :-)

Ha en riktig toppenfredag!



19 kommentarer:

Skatan sa...

Hej...trist med kameran!

Har jag drömt eller frågade du mig om boken var värd att köpas? Mitt svar är: absolut. Den ger en kickstart ohc bara det kan ju vara värt några gultior : ) Jag köpte den i pocketformat eftersom den har varit slut länge i kartonage och andra alternativ. HOppas nu att det var DU som ställde frågan :)

Kram och trevlig helg!

/Anna

Smått och gott hos Lina sa...

Så fin filt! Den beskrivningen ska jag spara.

Kram

StrandviksVillan sa...

Vilken karl du har!! Man får gratulera :)
Min karl bakar inte, MEN - han har diskat två gånger den här veckan, vilket annars händer mycket sällan, och han diskade helt och hållet för att glädja mig då jag kom hem från jobbet <3
Sen gör han förstås mycket annat, som att snickra och måla på min beställning ;)
Ha en fin helg! Kram A-C

Lallis - liv och leverne sa...

Den filten är ju bara så fin:)
Och ha nu en fin helg.
Kram Lallis

Nettan sa...

Men vilken man du har, bakar & dessutom tar hand om barnen ...& det SAMTIDIGT !!
Han måste ha varit kvinna i sitt förra liv...*fniss*.

Vilken dröm att komma hem till doften av nybakt...*mumma*, skulle då aldrig hända här.. ;0).

Önskar dig/er en mysig helg, kanske ett glass vitt & ett avsnitt av eran BOX...men somna inte..

Kram Nettan

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!!!

Vilket underbart täcke...nästan så man blir lite sugen ....på att virka...hiihihi..

ha en underbar helg!

Kram Nilla

chokladblomma sa...

Vilken driftig man du har! Min underbare sambo skulle aldrig baka, har iaf aldrig gjort under de 19 år vi varit tillsammans! Men man vet ju aldrig!
Ha en bra helg!
Kram

jonnakaos sa...

Åhh va härligt att komma hem till en sådan doft :)

kram

Erika sa...

Mmmm doften av hembakat är alldeles speciel. Förstår din besvikelse efter en så fin start på kvällen men det kommer fler och snart är ljuset här och då är det ännu lättare att vara vaken lite längre.

Grodmamman sa...

Vilken man du har!:) Här får jag vara lycklig om mannen lagar mat någon gång i veckan. Baka vet han inte ens vad det är!:)
Fin filt du visar också. Det mönstret sparar jag.
Kram

Anonym sa...

Jag förstår hur du känner dig! Ikväll har jag haft någr powernaps i reklampauserna under Lets Dance. Helt slut efter tre arbetsdagar:)

Trevlig helg!

Mamma C sa...

Woow, vilken karl du har som bakar. Laga mat sträcker det sig till som min gubbe gör i köket. Men det är inte fyskam det. Typiskt när man tänkt ha det lite mysigt så kommer John Blund och hälsar på. Tur at det var DVD och inte en film på Tv:n för då finns det ju kvar. Ha en bra helg.
Kram mamma C

En liten smula sa...

Hej! Du har en inspirerande blogg, jag tittar in här med jämna mellanrum och alltid finns något intressant!

Så trevligt att komma hem och mötas av en doft av nybakat bröd, just det är jag inte direkt bortskämd med men så är det ju då så att jag förmodligen alltid hinner före och bakar dessutom (för) ofta ;)

Ha en trevlig helg
/Sara

Annika sa...

Mmmmm känner doften av nybakat ända hit..... vad härligt med en bakande karl i huset..... o jag vänta rmed spänning på vad det kommer att bli på stickorna..... det är ju så kul att sticka..... Kram Annika

Lallis - liv och leverne sa...

KOmmer bara in med en lördagskram och kollar till dig lite:)
/Lallis

Anonym sa...

Hej!
Snälla snälla rara du kan du berätta var du fått tag på Dinosaurieäggen och vem som tillverkar dem! Ska inleda ett dinosaurietema snart i skolan och skulle så gärna vilja ha ägg!! Snälla snälla snälla!!!!

Hittade några dinoägg på Barnens hus idag men det var inte sådana som du skrev om.

Hoppfulla hälsningar från Petra

Anonym sa...

Fin filt. Tack för mönstret! ^^

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken fin babyfilt, jag måste nog lära mig virka.
Åh lyckliga du som har en sådan mysig man, som är hemma med barnen och bakar och drar pulkor. Led med dig när du somnade när ni tänkte ha mysigt tillsammans, men är man trött så är man. Hoppas ni fick mysa igår kväll istället.
Kramar marie

Anonym sa...

Vilken toppensambo du har ! Nybakde bullar, pizza och bröd - ken det bli bättre ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...