tisdag 17 februari 2009

Den kreativa pulsen...

...slår högt just nu, även fast ni kanske inte känner av det så tydligt på bloggen.

Vad gör man om man vill prova på overlock, sy medeltidskläder och tova...SAMTIDIGT?
Jo, då startar man förstås en vänförening såsom jag och några till gjort på tisdagar.

Vi har vår genom ABF-regi. Det innebär att vi får låna nycklar till en lokal där det finns symaskiner, arbetsbord och material. Vi betalar en reducerad avgift av en del av materialet, sedan står föreningen för övriga kostnader. Eftersom vi inte "kostar" någon studiecirkelledare så bistår de ekonomiskt på andra sätt istället.

Är du intresserad av något särskilt, som att tova som jag märkt att många av er är, så starta en vänförening vetja.
Vi lär oss genom varandras erfarenheter, misstag och genom låneböcker och kloka insikter och en MASSA massa skratt! :-D
Ikväll har jag fått prova på att sy på overlock för första gången. Vi har även klippt till mönster till medeltidskläder för våra barn från den här mönstersamlingen:
Till årets medeltidsdagar ska jag själv sy kläderna till familjen har jag tänkt...och så klart tova detaljer till. Jag har inte sytt så mycket kläder tidigare och aldrig på overlock så jag tror jag kommer lära mig MASSOR.
I övrigt så:
- tummar jag en liten gräddkanna på min keramikkurs
- har jag tagit hem min vita "krona" i keramik som jag nu ställt på vardagsrumsbordet, riktigt fin tycker jag
- tovat ull till en väska
- stickar jag den rosa halsduken från förra inlägget. Jag har LÄRT mig hur man gör omslag nu. Jag är så stolt över mig själv och det blir precis som på bilden. Jag har nästan stickat de 160 centimeter som krävs
- har jag rett ut det krångliga mönstret från den blågrå halsduken ett par inlägg ner. Jag frågade en mycket stickkunnig väninna som har en garnaffär och hon tyckte mönstret var rörigt och rekommenderade att jag skulle sticka på 42 maskor i stället. Då klarnade ALLT!
- syr jag vimplar för glatta livet, bland annat till "Astrid Lindgrens barnsjukhus"
samt
- paketerar och skickar saker jag sålt via Tradera. Omständigt, men KUL att se att sakerna verkligen kommer till användning istället för att de bara blir liggandes hemma hos mig.

Nu ska jag lägga mig och läsa en bok, det var ett tag sedan, det blir mest att jag sitter uppe och pysslar till ögonlocken faller ihop.

Sussa sött!

14 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken kreaktivitet!!!
Tova vill jag men jag verkar vara ensam om det i Stockholmsområdet?!
Hoppas du han med att läsa något innan ögonen ramlade ihop.
Kram marie

Maz sa...

Åh vad roligt det låter! Jag blir hemskt nyfiken på att se alla dina alster!

Anonym sa...

Åh, va du är kreativ. Märkte att overlock är superbra, det sparar en hel del moment när man syr vissa saker. Jag är så glad att jag renoverade mammas gamla maskin. Syr inte heller så mycket kläder (en och annan medeltida kjortel till maken), men jag ska ge mig på att sy en topp när jag får tid över. Har sytt en ny väska och ska till helgen sy ett matchande pennfodral. =)

Vardags-mirakel sa...

Ojojoj vad du hinner med, så kul det verkar med en vänförening, kram Eva.

Synnøve. sa...

Människa vilken energi....
Vart får du den ifrån?
Jag är så imponerad över all denna kvinnokraft som strömmar emot mig vart jag än går.
Får dåligt samvete för jag gör inte nått själv. Sticka och virka kan jag inte.
ABF-kurser är toppen. Men här i nabolandet finns det inte så många kurstillbud på det viset.
Jag får fortsätta njuta av dina alster i stället.
Ha nu en kanon onsdag vännen.
Kram Synne.

Veronica Tingvall sa...

Åh vad mycket kul du har för dig.
Hoppas du får en fin dag, Kram/Veronica

- sa...

Hej, jag läser din blogg och blir lika inspirerad av varje inlägg! Vilken kreativitet!

Sofie

chokladblomma sa...

Åh jösses! Hur hinner du?! Jag hinner knappt städa..;-)
Lycka till med alla projekt!
Ha det bra!
Kram

Färjtorp sa...

Så smart och så intressant med en vänförening!!! Tova är något jag har testat en gång och skulle gärna lära mig mer om.

Vad du är kreativ och pysslig, man blir alldeles inspirerad här hos dig!!!
Ha en bra dag.
Kram Johanna

Anonym sa...

Å det kommer att bli så fint för barnen att kunna tittta på dina fina vimplar när de skall undersökas.

Eddan sa...

Kära Bea!

Hur många timmar har du på ditt dygn? Du måste ha minst 5 timmar mer än vad jag har ;-). Jag är djupt imponerad av dig och allt du åstadkommer. Kan du inte försöka sprida lite "komma igång"-virus genom skärmen till mig. Jag har massor med projekt i skallen men kommer aldrig igång med dem.

Må så gott!

Kram från Anette

Anonym sa...

oj oj va du står i =) Superkul!! Tänkte höra med dig om du har mönster på ett barnförkläde att dela med dig av? =)

Mitt lilla liv! sa...

Hej Bea!
Mönstrena på medeltida klänningar kommer bli en barnlek för dig!!
Jag tror att jag & min kära mor har alla möster i serien.. & ingen av oss kan SY.. Men vi har fått ihop en snygg medeltida garderob som används flitigt en vecka om året! Overlock maskinen ska bli kul att höra vad du tyckte om senare.. Lycka till kramar Bettan

Anonym sa...

Tack!

Nej, väskan har inga sydda fack, utan jag har modifierat en kontorsarkivsväska och sedan sytt själva ytterhöljet till den. Är supernöjd då den rymmer väldigt många papper och jag kom dessutom undan med en väldigt billig peng. =)

Maken älskar sina vita medeltida skjortor, han har dock köpt den på kortet och en annan. Men några har han som jag sytt också, men dem använder han mest på lajven. Bröllopsskjortan används bara vid vissa tillfällen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...