söndag 15 februari 2009

Ett annat sätt att leva!

Snälla, snälla, snälla ni....om ni inte redan har sett ett avsnitt av denna dokumentär - försök se reprisen ikväll. Den går strax före midnatt. Även på fredag sänds reprisen från det avsnitt som bilden är tagen från igår. Det berörde mig i djupet av mitt hjärta. Idag sökte jag upp den för att se om jag kan se den på nätet. Jag ville att min man skulle se den, så att han skulle lära känna mig bättre som människa.

De har inte lagt upp veckans avsnitt, det andra, än från "Ett annat sätt att leva", men däremot det första. Jag visste inte ens att det var en serie. Jag såg det första nyss och tårarna rinner längs mitt ansikte av saknad, glädje och en enorm sorg och saknad på en och samma gång. Allt är så enkelt...egentligen.

Här har ni möjlighet att se det första avsnittet. Snart lägger de upp veckans avsnitt.
http://svtplay.se/t/105052/ett_annat_satt_att_leva
Se den. Och du omvärderar helt ditt liv.

Sex veckor till kommer denna omvälvande dokumentärserie visas.

17 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, det måste jag se!
Kram Lallis

Skatan sa...

Ja du, den där uppmaningen är svår att motstå...

Nyfiken blir man ju definitivt!!

Intressant tips.

/Anna

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Jag såg den och den var helt fantastisk !!!
Visste inte heller att var en serie , då måste jag se de andra avsnitten med !!
Har du läst "Budskap från andra" sidan av Marlo Morgan . Den handlar om en amerikanska som får chansen att vandra med en isolerad stam nomadiserande aboriginer . den är helt otrolig , som en bibel !!
Ha det gott !
Kram/Lotta

Malin sa...

Japp, jag såg den i gårkväll!! Väldigt intressant. Älskar dokumentärer över allt annat!

Min Skattkammare sa...

Hej Bea!
Ja, jag såg programmet och den förra veckan också. Verkligen härligt och tankeväckande, men det som slog mig är att vi människor är så lika också, trots helt olika traditioner.
Jag såg en annan BBC-serie i julas som handlade om fem män från Tanna (tror jag det hette) en ö i Stilla havet. De levde just som de vi sett, av naturen, och så fick de resa till England och uppleva den kulturen. Det var också otroligt intressant och tankeväckande.
Den största skillnaden är väl deras totala befrielse från pengarnas makt.
Det sägs ju: "Kärleken till pengar är roten till allt ont."
Hur kom vi så vilse......?
Ha det så bra!
Kramar Kicki

Vardags-mirakel sa...

Javisst var det bra! Svårt att hålla mig från gråt när hon flög hem. Kram Eva.

Veronica Tingvall sa...

Det låter jättespännande.
Hoppas det har löst sig med stickningen. Jag fick ingen uppdatering om det inlägget så jag såg det inte förrän nu. Det verkar som att allt redan var svarat på så jag avstår. Kämpa på! Mönsterstickning är svårt att hålla ordning på tycker jag också. Jag ska just ge mig på en sjal igen....sist höll jag på att bli galen.

Kram/Veronica

MiaMaria sa...

Hej!

Jag såg nog den första och givetvis rinner tårarna och man rycks med...så denna måste jag bara se i kväll...tack för att du påminde mig.

Hoppas allt är bra!
MiaMaria

Anonym sa...

Jag såg det igår. Visste inte heller att det var en serie, måste ta och se resten av avsnitten då.
Såg att du fått tips om "budskap från andra sidan". Det är en bra bok men den är inte sann. Läste den i tron om att den var sann men har fått veta nu att hon bara hittat på utifrån hur aborginerna lever... Så det är en bra bok, bara det att hon inte levt med aborginerna...
Kramen, Maria

Marie sa...

Kom in i programmet mitt i, och blev fast. Blev påmind om att ta vara på det enkla och ursprungliga - i vår lite stressade vardag.

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja Bea det är verkligen en underbar serie, trodde först att det bara var ett en staka program, men det var ju flera. Så fint, man tänker verkligen till.
Ha det gott Marie

Anonym sa...

Helt underbar serie som verkligen får en att tänka till..Kommer sitta som klistrad framför resterande avsnitt!
Ha en härlig dag!
Mvh
Lena A

Annika sa...

Hoppas stickningen ordnat till sig... om inte får du gärna höra av dig så ska jag försöka hjälpa till.. kram Annika har tyvärr missat programmet men det kommer ju flera...

Synnøve. sa...

Får kila in och ta en titt.
Det låter som en spännande serie.
Kram Synne.

Annika sa...

Blev sååå glad när jag öppnade postlådan idag.... paket.... o du prickade nästan min födelsedag också..... tusen tack för den fina stjärnan... den ska få bo på nyckeln till garderoben i mitt sovrum när vi fått upp tapeterna.... spacklet är på väg just nu..:) Kram o tack... Annika

nea i det gula huset sa...

Wow..det är det jag får fram! Jag och min tre-åring (!) har suttit här och tittat nu och jag är verkligen tagen! Tänk vad vi männinskor har gjort mot varandra, naturen och varandra!
Känns ganska banalt att blogga om vad man har målat, köpt och fixat hemma! :/
Ska försöka titta på dom andra avsnitten oxå! Verlig tankeställare!
Den tackar jag för! :)

//Nea

Yvonne sa...

Håller med alla andra, sett alla tre avsnitten och visst känns det fånigt när man klagar över trivialiteter....som att det är jobbigt att tanka bilen m.m

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...