fredag 13 februari 2009

Stick pickel

Aaaaarrggghhhh... det ser ju så LÄTT ut. Ändå så får jag inte till något på stickorna. Jag började sticka sjalen nedan men repade upp och började om fem gånger. Det var så svårt för mig att hålla koll på mina räta och aviga maskor tillsammans med mina omslag.

Jag gjorde det jag trodde var ett omslag - men så nämner de AVIGT omslag och RÄTT omslag utöver "vanliga" omslag och då är jag lost.

Har jag förstått rätt om:

- "vanligt" omslag är att bara liksom skjuta över maskan från vänster sticka till höger sticka

- avigt omslag är att sticka in höger sticka BAKOM den vänstra maskan och lyfta över den så den blir vriden medsols

och

- rätt omslag är att sticka in höger sticka FRAMFÖR den vänstra maskan och lyfta över den så den blir vriden motsols

??? Det är mina gissningar i alla fall.

Sedan blev jag förvirrad på hur man läser mönster. Gör jag som i virkningen - läser från vänster och till höger och sedan fortsätter att läsa nästa varv från höger till vänster? Eller?

Jag hittar INGENSTANS där det står om olika sorters omslag och heller INGENTING om hur man tolkar mönster.

FRUSTRATION!

Nu hoppar jag till det här mönstret i istället. Jag kom så långt att jag lade upp 2o maskor och stickade fyra räta varv. Sedan blev det rörigt med de där omslagen igen.

Så här står det i beskrivningen:

Mönster: 1:a v (=rätsidan): * 1 rm, 2 omslag om st *, upprepa från *-* och avsluta med 1 rm. 2:a v (= avigan): Sticka rm samtidigt som omslagen släpps (=tappade m). 3:e v + 4:e v: Sticka rm. Upprepa varv 1- 4.
Vad menas med 2 omslag om st? Hur ser de ut? Ska jag snurra garnet runt den högra sticka två varv och sedan strunta i dem på andra varvet?

Snurreli snurr! Men jag ger mig DEN på att jag ska lära mig. Jag VILL lära mig!

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig tro?
Informationen om olika typer av omslag ekar tom på nätet och jag har ingen i min närhet som jag kan fråga just nu.



12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Det finns ju en stickskola på Drops hemsida men du kanske redan har tittat på den?
http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_index.php

Lallis - liv och leverne sa...

Oj. Det var så länge sedan jag stickade att jag inte vet. *skäms'
Ha en fin dag idag vännen. På alla hjärtans dag.
Stor kram Lallis

Anonym sa...

Tänkte oxå tipsa om Garnstudios stickskola, men det hade du redan fått...

Läser mönster? Hmm, själva beskrivningen läser jag alltid från höger till vänster. Enbart. Diagram-mönster stickar jag nästan aldrig efter, så där kan jag inte hjälpa dig.

*1 rm, 2 omlsag om st* etc... Japp, du stickar 1 vanlig rät maska, snurrar tråden runt höger sticka två ggr. När du vänder till avigan stickar du räta maskor. När du kommer till den snurrade omslagen släpper du dom bara, och hoppar till nästa riktiga maska och fortsätter med räta maskor.

Resultatet ska bli ett hålmönster i stickningen. Då kanske det blir lättare att förstå? När du släpper omslagen får du ett hål, utan att släppa "riktiga" maskor.

Ett omslag, som du skrev om i övre stycket, är just att linda garnet runt stickan. Man använder det antingen för att få fler maskor (man stickar tråden som en vanlig maska på nästa varv) eller för att göra hålmönster (som i ditt mönster). Aviga omslag och räta omslag är jag inte riktigt säker på, men skulle gissa att det handlar om ifall du gör det på ett avigt varv eller på ett rätt varv. Och isf ska du nog göra omslaget åt olika håll på stickan för att det ska se snyggt ut. Prova dig fram.

Jag tror att Ica-Kuriren har en bra stickskola oxå om jag inte minns fel.
Ett annat tips är att kolla på biblioteket efter stickböcker. Så har jag lärt mig! Det finns böcker med bra beskrivningar och tydliga foton/bilder. Och så får du vackra mönster att kopiera på köpet. ;)

Ett bra tips är att köpa ngt billigt "allroundgarn" och testa, testa, testa. När du har repat upp garnet så många ggr att det är alldeles trassligt kan du prova att blötlägga det en stund och sedan hänga på tork. Då rätar det ut sig och funkar bra igen. :)

Trial and error is the thing!

Hoppas du får till det till slut!

Kram

// Linda

Lilla huset på prärien sa...

Jag är värdelös på allt vad stickande och virkande heter tyvärr. Just för tillfället skulle jag inte ens ha möjlighet att lära mig även om jag ville... därför försöker jag inte ens. Men lycka till med dina alster!

Happy valentine!

Kram Jenny

Smått och gott hos Lina sa...

Va duktig du är som inte ger dig! Kämpa på! Och så fick du en bra hjälp här tidigare läste jag. Så jag lägger mig inte i med mina gissningar :-)

Glad alla hjärtansdag!
Kram Lina

Erika sa...

Gå in på sysidan.se där tror jag det finns ett forum fullt med diskusioner och trevligt folk som brukar svara på massa frågor.

jonnakaos sa...

Hej.
Tyvärr kan jag inte ge dej några tips... men jag har själv försökt att begripa dessa beskrivningar och aldrig lyckats. tror fortfarande att med tålamod så löser sig allt....
Kram jonna

Singeltjejen sa...

att sticka ÄR svårt! =P

Lilla Eken sa...

Halloj på dig, ser att du redan fått svar på det mesta men måste förtydliga något som någon ovan skrev, aviga omslag och räta omslag kan visst förekomma på samma varv, det beror på om mönstret är stickat både med räta och aviga maskor OCH hålmönster. Man kan behöva göra omslaget annorlunda beroende på om det kommer en rät eller avig maska efteråt, så det är därför man gör på olika sätt.
När det gäller ihoptagningar som du själv skrev om ditt inlägg så brukar de nog kallas ihoptagningar och inte omslag, men ofta kommer det ett omslag direkt efter eller direkt innan. Ihoptagningar kan till exempel vara att lyfta en maska över en annan. Eller att sticka ihop två maskor. Aneldningen att man gör på olika sätt med ihoptagningar är att det blir annorlunda lutning på maskan beroende på på vilket sätt du gör.
Mönster brukar vad jag vet nästan alltid vara konstruerade så att avigsidan stickas enbart rät eller enbart avig (eller med en kombination av de två maskslagen), den innehåller alltså inte hoptag eller ökningar, det betyder att det inte spelar någon roll om du läser mönstret från höger till vänster eller tvärtom.

Mönsterstickning är hur kul som helst så stå på dig! :-) Rätt var det är trillar poletten ner hur krångligt det än ser ut från början.
Ett annat ganska trist råd är att provsticka mönster på 20 - 30 - 40 maskor först, så att du slipper att repa upp hela bredden på halsduken, tröjan, mössan om du gör fel i början.
Ja, jag vet inte om jag var till så stor hjälp.
Men du fixar det Bea! :-)

Anonym sa...

Mønstre (diagrammer) læser man fra højre mod venstre. Som regel er det kun retsiden man ser i diagrammet. Avigsidan strikkes jo tit - avig. :-) Så den er ens hver gang. Og er derfor ikke vist i diagrammet. Håber du forstod dette, det bliver måske ikke nemmere, når sproget ikke er det samme.

Men bare klø på!! Du skal nok få det lært!

Jette/Danmark

Anonym sa...

Underbart, jag är inte ensam ! Tror jag hann sticka 3 tröjor innan jag fatta att m betydde maska och inte meter...moahahaha !

Lycka till !

Mia sa...

Hejsan! Du har fått många goda råd om stickningen redan, men jag tänkte tipsa om den här engelskspråkiga sidan där du kan hitta videon på olika sticktekniker. http://www.knittinghelp.com/ Om du behöver hjälp med översättning av sticktermer finns det på stickamera.se
Lycka till!
H: Mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...