tisdag 10 februari 2009

Tillägg till "En klagofri vecka"

Visst är uttalandet:
"Varför ska det vara så svårt att få ihop ullen. Den vill ju bara flika sig för mig hela tiden"? bara en reeeen frågeställning och inte en klagan?

Och...
"Tänk vad jag ska nysa hela tiden. Det killar i näsan så jag tror jag blir tokig" bara ett konstaterande...och inte en klagan det heller?

Och...
"De kan nog inte ha hittat på ett krångligare namn till en arena än Bellevuae - arenan!" är ju ett rent påstående...och inget annat.

Hmmm....
Det här att inte klaga visar sig vara svårare än jag trott.
Jag siktar på bättre resultat imorgon!
;-)
...

På tovningen ikväll har jag pickat ett rosa hjärta på ett våttovat stycke. Det ska bli ett sittunderlag och jag ska brodera langettsöm längs kanterna. I övrigt försökte jag mig på att våttova igen efter ihärdig kardning och ljuvlig ull och det blev bara en enda flikig härva med hål av det. Burr!
Jag får ge mig på det igen. Tur jag har en tvättstuga med diskbänk och inbyggd valkbräda, då kan jag faktiskt prova mig fram lite.
...

I övrigt så har jag tänkt ge mig i kast med att sticka den här halsduken.

Jag har ju avgivit nyårslöftet att jag ska lära mig sticka och då tänkte jag börja lite smått med en halsduk. Nu tror jag att jag till slut har förstått att kantmaskorna inte räknas in i mönstret (eller hur?). Nu ska jag bara ta reda på vad katten ett omslag är. (Våtvarma sådana har man ju hört talas om...hihi)

Är det att ta vatten över huvudet att börja med mönsterstickning på en gång när man knappt lärt sig en rät och en avig maska?

Äsch...jag försöker...det kan ju inte bli annat än...ehhh..fel. :-D

Nu sussar ni nog sött de flesta av er. Ni kloka tjejer.
Själv funderar jag på att lägga upp en stickning så här "miss i nassa", men jag försöka sansa mig och gå och lägga mig och läsa istället.

Ha en toppenfin onsdag!



7 kommentarer:

Emma Svalander sa...

Hejsvejs
Kaxigt att börja med mönsterstickning =) på garnstudion.com finns även en stickskola om jag inte missminner mig... omslag är att snurra garnet x varv runt stickan.Man använder det för att göra olika typer av hål och när man behöver fler maskor. ibland ska de stickas och i vissa mönster skall man bara släppa dem.

Kan vi inte säga att det är ett sundhetstecken att klaga lite? bara pytte pytte =)

Lycka till
/Emma

Synnøve. sa...

Hallå mitt i natta....
Näe det var inte någon klagan alls de där.
Bara som du skriver ett påpekande, frågande och påstående.
Helt enig.

Jag kan inte heller sticka. Men om du börjar så får jag se hur ditt resultat blir. Så kanske jag får lust att börja, hehe....

Så glad att vi bara 11 minus nu inatt och inte 18 minus som det kunde varit.
Att det är moln på himmlen så man inte ser månen.
OCh tänk vilken tur att jag får vara uppe och jobba inatt istället för att sova gott...

Jag försöker ialla fall hehe....
Kram i natten.
Synne.

Veronica Tingvall sa...

Det kommer säkert att gå jättebra med stickningen. Klokt att börja med en halsduk i alla fall. Jag tycker att det är ökningarna och minskningarna som brukar var aknepigast att få ihop snyggt, det slipper du ju nu (nästan i alla fall, det blir väl några hoptagningar efter omslagen eller så men det är ganska lätt).

Omslag gör du genom att föra höger sticka bakifrån och fram mot garnet så att garnet lindas ett varv runt stickan. Du fortsäter sedan att sticka som vanligt. När du stickar omslaget på nästa varv bildas det ett hål.

Lycka till, kram/Veronica

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej Bea
Det finns en fin beskrivning med bild på Garnstudio.com se under stickskola undermeny öka.
Kram Marie

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Bättre att försöka sig på något man verkligen vill ha, än att bara sticka en halsduk av räta maskor. Det kommer alldeles säkert bli bra, med en portion tålamod kommer man långt. :-)

Ha en fin onsdag!

Titti underkalas-eken sa...

Hej! Det där med att tova är kul men inte så himla lätt! Min svärmor tovar mycket och skulle lära mig och en kusin till min man att våttova. Vi fick samma resultat som du, tills vi i ren desperation, när svärmor vände ryggen till, slutade med den tunna koncentrationen av tvål/såpa/smörja (vad det nu är man har)som vi skulle ha till tovningen och helt enkelt öste på den outspädd! Massa lödder och fantastiskt lätt att tova plötsligt! Gick som en dans! Plötsligt blev det tovade väskor och tovade tofflor till barnen och vi hade svårt att sluta när vi väl börjat! Lycka till! Kram Titti

Anonym sa...

lycka till med halsduken.. själv har jag gett mig på att virka en megaduk :P Har inte virkat på minst 15 år känns det som =D Haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...