fredag 24 juli 2009

Träning...inte bara motivation

Alltså...jag skulle verkligen behöva komma i form.
Jag är inte överviktig, men så otränad så det är skamligt åt det.

Jag tänkte införa ett "höstlöfte" och få fart på träning nu under återstoden av semestern och sedan kämpa på hela hösten fram till jul.

Men...det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Jag har sökt på "Weekly Exercise" och
"Träning"

och jag känner att jag tappat modet lite. Om det ändå var ETT träningprogram som man kunde följa som körde igenom hela kroppen...men näe...vi pratar hundratals.

Med vikter, utan vikter,
med träningsmaskiner, utan träningsmaskiner,
med partner, utan partner,
med tränare, utan tränare.
Och hur vet man att man får en bra allsidig träning om man knåpar ihop det själv med lite övningar här och var?
Det finns ju så många muskelgrupper.



Lite modfälld känner jag mig allt, för sedan ramlar man in på de olika diskussionforumen där det pratas core, kosttillskott och kolhydrater/proteiner samt "rätt" skor när man springer.

Det pratas Pilates, vikten av stretchning och intervaller.
Det pratas viloperioder.

Och framförallt pratas det om att HA KUL när man tränar.


Jag vet inte jag?
Ingenstans står det något om "Jumping Jacks" och vanliga sit-ups och lunchpromenader.

Äsch...jag får ta i lite extra när jag leker med barnen istället, städar och arbetar i trädgården.

En jättebra magövning är faktiskt att ligga i mjuka "mamma-pappa"sängen och leka "åkattraktion" med barnen.
Jag ligger på rygg och drar upp knäna mot magen. Sedan hoppar ett barn upp i taget och lägger sig på mina smalben och håller tag i mina händer. Sedan gungar jag med höfterna så att "karusellen" åker åt olika håll och när jag sträcker på benen är det mest läskigt i karusellen för då står man som fyraåring nästan upp- och ned med huvudet mot min mage.

Då känner magmusklerna av att de lever.

(Jag har inte sett den övningen någonstans på nätet.
Jag kanske har googlat slarvigt?) ;-)

Ha en underbar fredag (jag är tvungen att nästan titta i almanackan för att hålla koll på veckodagarna nu under semestern) :-)

Kram Bea

6 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Lek är nog det som ger den mest allsidiga träningen tror jag :-)
Hoppas du får en härlig lekfull dag
Kram/veronica

Klockarbarn sa...

Läste någonstans ett citat som är bra. "Bra träning är den som blir av". Alltså är "roligt" eller ha kul nr 1, tycker jag, annars blir den ju inte av. Själv har jag alltid tränat mer eller mindre (just nu mindre) men träningsmetoderna har varierat. Lycka till med att hitta den träningsform som passar dig i livet just nu. För mig är det just nu träning på boll i hemmet som gäller.

Ullis/Leva på landet sa...

Håller med dig om att det är svårt att hitta något lätt träningsprogram på nätet. är ju som sagt så mycket. Tränar alldeles för dåligt just nu, men att gå runt byn försöker jag få till lite då och då. Alltid något.
Ha en bra helg!
Kram Ullis

nea i det gula huset sa...

Hej hej!
Det där med träning är ett "gissel"! Idag finns det så många pekpinnar överallt.
Något jag gillar skarpt är givetvis promenader och sen gummiband! Superbra. Har i olika färger som är olika hårda och det finns massor med övningar.
Prova det..eller fortsätt med karuselleken för den gillar ungarna ju oxå! :)

Ha en underbar helg!
Kram Nea

Lilla huset på prärien sa...

He, he - den DÄR ska jag prova imorgon när barnen vaknat minsann! Bra träningstips Bea! :)

Kram J

Synnøve. sa...

Det är som här. Jag skulle behöva komma igång med något med.
Jag ska nog sjutton ta fram mina gåstavar igen.
Fast de är inte lätt ha i skogen....

Lycka till säger jag.
Kram Synne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...