onsdag 25 november 2009

Mycket ljus och mycket värme...

...tro och hopp...det för ni med er.
Lite pastisch på Vikingarna kanske, men orden är ärligt menade. Tänk vad tacksam jag är för era fina ord.

Jag tar det lite lugnt, vilar mycket och funderar lite på hur det kommer att bli att binda enriskransar nästa tisdag. Jag riktigt längtar!
Ljus är ljuvligt i dessa tider förstås.
Det värmer upp huset (och själen)
och ljusar upp rummen (och tillvaron)

Jag vågar inte ha ljus i trappan eller girlang med tanke på barnen, men jag njuter verkligen av bilderna. (Sex centimeter tror jag dessutom att det ska vara mellan brinnande ljus). Granen var helt gudomlig. Vilken vacker hörna!

Jag gillar det krispigt rosa arrangemanget längst upp till vänster även fast jag vill spara det rosapastelliga till våren. Precis ett sådant durkslag har vi hemma. Kul idé.
Och fin och effektfullt med lite granris och kulor, blockljus på nysilverfat på fot.
Är det nötter eller bär på faten till höger? Fint med schabloner, även om jag skulle låta bli just järneken och julstjärnan och kanske göra grå eller ljusröda bokstäver istället. "J" "U" "L" kanske? :-D

Renarna var så fina...verkligen ett blickfång och jag skulle vilja ha sådana på min hylla i vardagsrummet till jul. Det var en rolig idé att fylla bordet med "grönsaker"? och frukt. Det skulle nog ha sett lite "stolpigt" ut annars.


Knapriga polkagriskäppar till dekoration. De finns billiga på "Överskottsbolaget"
Vaserna nedtill var fina även fast jag inte skulle våga släppa dem med blicken på grund av brandrisken. (Trist realist....men när det gäller ljus på BILD är jag ren estet....hihi)
Och så det krispigt rosa igen. Jag gillar också tapeten och idéen med silverfatet på väggen.



Ljuskottarna var ju bara alldeles för söta. Måste HA. Är det någon som vet var man kan få tag på liknande?
Stockljusen var lite roliga, Jag har gjort liknande med eleverna, låtit dem tälja ut en liten grop för värmeljus och spillbitar från sågen eller banka i fyra ljushållare i en liggande liten vedbit som ljusstake.


Krans med värmeljus är ju fint det också som komplement till långa ljus. Ljusen till höger upptill var lite "skumma" tycker jag, men bilden nere till vänster med nötterna och värmeljusen på fat ger inspiration att genast göra ett nytt litet arrangemang till köksbänken.
Flytljus i glasskålar är underskattat.
Och så ljuuuvliga ljus igen uppe till vänster. Riktigt stilrent och fint är det med arrangemanget på stolen nedtill också.

Om du fick välja ETT ljusarrangemang av dessa,
vilket skulle du välja?

Jag skulle nog välja kottljusen på brickan, femte bildkollaget till vänster.
Fast...den fjärde längst ner till vänster var jättefin den med, vaserna med granris i, även om jag inte skulle våga ha den på grund av brandrisken.
Kanske kan man sätta granriset på UTSIDAN av vasen och binda runt något fint bastband eller något?
Nu är det middag i huset.
Redan onsdag, veckorna går fort. Ha en underbar kväll.

Kram Bea

12 kommentarer:

Kalkstenssommar sa...

Jag skulle välja arrangemanget i sista collaget, det i öppna spisen. Jag älskar öppna spisar!!!
Längtar tills vi får en i huset....

Hoppas du är lite gladare än i inlägget innan.

Kram L

ps strunta i chefen!

Helena sa...

Så fina bilder du visar, längtar till julen!
/Helena

Cathrin sa...

Durkslaget var himlans fint. Fast jag är hopplöst förtjust i stolar (och lådor och lite annat måste erkännas, men ändå) och allra sista bilden var väldigt tilltalande. Ljus måste placeras utom räckhåll för barnhänder i mitt hem. Och katt-tassar när jag tänker efter. Så ljus i trappan går totalt bort även om det var väldigt vackert.

Kram

Cathrin

liene sa...

Hej! Jag vill inte vara glädje dödare ... välj med vatten eller i riktiga ljusstakar utan mängder av vackert pynt .....jaaa- för ögat och foto konst jaaa... men livfarligt ... hade engång vackert aragemant mitt i bordet med lite lululll runt ... tur att sonen fick se att det fattad eld ... fint med grillen mitt i bordet ( jag hade rygg mot det - potater var klara !)
så var ju bara att leka brandmännen( brandm. var jag då!) med allt i samma kväll... ingen komm till skada och vi åt middag 10 min senare ... men alldrig mera!
eksponera det går ju bra ... bara att titta på!

Therese sa...

Vilka härliga inspirationsbilder!!! Jag gillar de mesta, men just ljus i trappen rä jag svag för, men som du är jag realist med barn och hund så det får stanna vid en dröm. Renen eller hjorten skulle jag gäran ha och göra en maffig nyårsdukning med. Men min favorit är nog ljusen icylindervasen som flyter, men jag brukar göra en egen variant med urgröpta äpplen med värmeljus. Älskar det!

Sådana där kottar kan du köpa på vanlig ica butik, såg dem senast i går, både kottar och granar på vår lokala ica supermarket.

Kram!

Mina dagar sa...

Hej på dig!
Jag tycker absolut att kottarna är finast, dom andra är lite "för mycket"för min smak. Jag har precis som Therese sett kottarna på typ Ica. Men dom kanske inte är PRECIS lika fina.

Jag vill tacka för en fin kommentar förut ang.chefen, det värmde!
Om du inte läst mitt svar i min blogg så skriver jag igen...
Vá roligt att dina elever är nöjda det visar ju att du gör ett BRA jobb!!! Den där cheften för ta och gå en pedagogisk utbildning eller nått!!!
Sköt om dig!

Starka Ulle sa...

Så härliga bilder, man kommer verkligen i julstämning!
Min favorit är nog den högra nedersta bilden i sjätte kollaget. Mycket natur men ändå rätt enkelt.

Ha de gott!

SKOOGSTROLLET sa...

Ljus gillar jag verkligen, men jag fastnade mer för den ljuvliga kransen i vitt och frostat grönt.

Li.W sa...

Jätte härliga bilder!
Jag hade valt arrangemanget i trappan :)
Tyvärr har vi en alldeles för smal trappa och dessutom hade nog barnen sprungit ner det...
Hoppas att du mår bättre
Kram Linda

linnea-maria sa...

Vilka härliga bilder du delar med dig av idag :) Krispig jul, smaka på det ordet :). Jag kom på när jag tittade på dina bilder att jag faktiskt har en stor thuja på min nya tomt som säkert behöver ansas lite. Skulle inte det bli fint material till kransar tro! Ha en fin helg /linnea-maria

Mojebarn sa...

Fina, inspirernade bilder. Jag väljer ljusen i trappen. Fullkomligt livsfarlivt och opraktist, men åh så vackert på bild.

Vilken trist chef du har. Hoppas det blir bättre så inte hela julen förstörs för dig.

Kram
Mojebarn

Metronyx sa...

Renarna var så ubercoola så jag hade valt dem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...