fredag 11 december 2009

Ljusstöpning


Ljusstöpning
En härlig tradition i glada vänners lag.
Först knöt vi vekgarn på pinnarna medan vi drack hemkokt glögg med skurna pepparkakor och grönmögelost. Mums!

Sedan började doppandet.
Doppelidopp.
Varv efter varv.
66 raka ljus och fyra stycken grenljus.
Förkläden, dropp och fniss.
Efter cirka tio doppningar var det dags för fyra av oss att få njuta av lite god racklette och gott rött vin. Sedan var det dags för de andra tre att få njuta, medan vi slet och "dubbeldoppade" fyra ljus på en gång.

Efter cirka 26 doppningar vardera var de klara och vi satte oss och
njöt av min "Rocky Road" till det heta kaffet.

Klockan 23.00 blev jag skjutsad till tågstationen av värdinnans make.
Värdinnan själv väntade med mig medan hennes make skjutsade hem övriga kollegor.
Maken mötte upp mig hemma och vi promenerade hem tillsammans.
En riktigt härlig och lyckad ljusstöpningskväll.
Ljusen ska jag använda under julhelgen.
Imorgon ska jag visa vilken underbar gåva mina barn fick av en väninnan.
Jag blev helt stum.

Kram Bea

6 kommentarer:

Olga sa...

Vilket kul sätt att umgås på!!
Och vacker bild har du tagit av de stöpta ljusen!

Allt gott!
Olga

Vindling sa...

Ljusstöpning är härligt. Ett litet tips bara, ljusen brinner bättre och snyggare om dom får mogna till nästa jul.

Mina dagar sa...

Men vilken härlig tradition!
Nu hade säkert supertrevligt!

Jag har gjort precis dom där Rocky road och dom är SUPERGODA, eller hur!

Må så bra!
/Eva

Smilla sa...

Vackert med hemstöpta ljus. Att ha gjort dom själv måste vara toppen.
Hoppas du hittade ett bra grytrecept som du kunde lämna vidare ;)
Ha en trevlig fredagskväll.

Théa & Linnéa sa...

Åh, så kul och vackert. Låter som en toppenstund med vänninorna...
Må så gott
/Karin

FrökenC sa...

Åhh... så härligt!!! I år blev det inget ljusstöpning här!! Men det är underbart roligt och helt fantastiskt att se ljusen växa fram efter varje doppning!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...