onsdag 7 april 2010

Ytterligare ett nytt intresse har väckts

Jag är velig.
Jag kan vara lite snål mot mig själv.

Ingen bra kombination när man ska göra smycken...har jag tänkt.

Som genom ett trollslag så har "ångesten" släppt och jag vågar tro att jag kan fixa ihop lite fina kombinationer utan för mycket prestationsångest.

Det ni ser är de första exemplen på halsband och armband som jag och barnen gjort tillsammans.
De har lärt sig använda klämpärlor och tänger galant nu och har lite idéer på hur de skulle vilja komponera ihop sina nästa smycken.

Det känns roligare att sätta "äkta" stenar och pärlor i händerna på dem än snedgjutna plastpluppar.

De har alltid tyckt om att göra halsband, men deras intresse har verkligen fått sig en skjuts när de får känna tyngden i en turkos eller se glansen i en fin prisma.
Det är också lite roligare - och lättare - att arbeta med olika former av ståltråd och nylontråd än "resårtråd" och klena bomullssnören som brukar medfölja leksaksaffärernas smyckesset.
Vi är lite frälsta här hemma.
Allihop.
För maken har monterat ihop en pärlväv och suckat lite nostalgiskt om olika armband han gjorde som ung med hjälp av en sådan. Han muttrade lite över de seedbeads (de små runda glaspärlorna vi känner igen från fritidsverksamhet etc.) jag har här hemma.
"Du har inte de rätta färgerna!"

Med tanke på hur duktig han är på att skapa vackra mönster med pärlplattor så tror jag att det kommer bli fantastiska skapelser här med.
Gå in på Pagoni och häpna över de låga priserna.
Fri frakt är det dessutom också.
Klicka hem lite "Hello Kitty" och "Tingeling"hängen och coola giftspindlar till barnen ihop med en påse silverfoilmix, en supermix ... och du har fantastiska stenar
att arbeta med i timmar för under hundringen.

Pssst...lavastenarna är ganska coola också. Tänka sig att de skapats djupt nere i jordens inre.
Geologisk historik för elva pix.

Hoppas ni också vågar språnget ifall ni inte gjort det redan.

Imorgon ska jag tipsa om några böcker som fick igång en velis som jag själv.

Ha en fantastisk onsdag!

Kram Bea

7 kommentarer:

Synnøve. sa...

Så kul det där såg ut.
Ska ta mig en titt in till den sidan och se. Men jag tror knappt de sänder till nabolandet med fri frakt.
Men det kostar inget att se efter.

Ha det gott min vän.
Kramen Synnöve.

.................... sa...

Fina grejor ni knåpat hop, jag blev riktigt sugen på att plocka fram mina pärlegrejor. Jag har också varit snål med mina pysselgrejor, jag köper hem grejorna men sedan var jag lite för snål för att använda=slösa på det, men det har gått över nu. Jag upptäckte en massa gamla pysselgrejor som knappt var använda och som nu var ur mode eller färger som var uttorkade osv, trams nu slösar jag istället så får jag nöjet att köpa nytt istället.
Tack för tipset av Pagoni, tror jag har handlat av dem en gång tidigare men sedan tappade jag
bort namnet.
Ser fram emot att se dina framtida alster, ha det gott =)

Tanjis sa...

Tack för tipset!
De verkar ha en massa roliga saker.

PS) Länkarna i ditt inlägg (tex Hello Kitty) fungerar inte, man kommer bara till startsidan.
Men jag hittade ändå. :)

Vardags-mirakel sa...

Så fint ni har pysslat! Kul med äkta vara även för barnen, ha det bra! Kram Eva.

Kamomilla sa...

Det är jättekul att göra smycken! och aningen beroendeframkallande också... :)

jag har just petat ihop ett helt set med blingbling åt mig själv och det har varit så skoj!

Vilka fina färger i dina pärlor!

Bibbi Maria sa...

Du kan då ALLT!!! ...så jag kunde inte låta bli att ge dig en AWARD. Den finns hos mig på www.minoreda.blogspot.com

lilla a sa...

Ser jättefint ut! Ska bli roligt att göra smycken när min dotter blir lite större!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...