torsdag 27 september 2012

Belysning

Det lilla ljus jag har...eller...det blir en del ljus ändå när man väl går runt och kikar i sitt eget hem.
Välkommen hem till mig!
 Vi börjar i sovrummet (ja, jag är inte blyg av mig inte) ;-) 
Kristallarmaturen fyndade jag i en antikhandel i Katrineholm.
På kvällarna skallrar den lite lätt av ventilationen. klirr-klirr-klirrelill. Lugnande.

På byrån ser du en annan ljuskälla, en liten fotogenliknande historia i samma rosa nyans som taklampan som jag hittade i pappas gömmor. 
Den ger jättemysigt sken om kvällen, nästan som en levande låga. 
(Glömde fotografera närbild på den), men det är kitchiga fiskar och dekorationer på handtaget.)

 Nu är vi i tv-rummet. På en tavellist ser det ut så här med ljusslinga som följer hela listen. Tavlan fick jag av min man för några veckor sedan, bara liksom apropå, han är fantastisk på så sätt.
 Jag älskar fåglar som dekoration. 



 Och hej och hå. Här gick det undan. Inga kamerastativ och avancerade ISOinställningar här inte. 
Men ni get the picture ändå, trots suddet.
(Kisa med ögonen så framstår bilden lite mindre suddig....hihi)
Vardagsrumslampan är det ni kisar på nu.


 TV-rummet på ovanvåningen...så här ser det ut när man är på väg upp genom trappan. 
Älskar den här lampan. 


 Välkommen ned till bottenvåningen igen. I hela hallen, både i nya och gamla delen ser ni spotbelysningar...30talet i hela taket. Taklampan bredvid är mest för dekoration. 
 

Här är nog min favoritlampa.
Både punktbelysning som är dimningsbart OCH mysbelysning i form av levande stearinljus.
Den får olika kläder helt beroende på om det är kalas (ballonger ovanpå lampan),
höstmiddag (lövgirlanger), jul (enrisgirlanger och garntomtar som markerar allas platser) etc. etc.
Just att det går att både hänga, linda, stapla och dekorera kopparna och välja belysning gör den helt oslagbar. 


Näckroslampan i köket är en av mina första inköp till det nya köket. Bilden är lite suddig, men ni ser väl vad som sitter i den vänstra orkidéen? Ja, just det, små pastelliga fåglar. 

Pelargonen i mitten är lite väl stark kanske i nyanserna när övriga blommor går i vitt och ljusrosa i hemmet, men den fick jag av min mormor i precis den krukan. Hon hade i sin tur fått en stickling av min mamma en gång i tiden från en stickling som HON fått. 

Eftersom varken mamma eller mormor finns i livet längre så vårdar jag den ömt och sticker den precis under näsan varje dag så att den ska få omvårdnad och överleva länge. 
Jag vill ge den till min dotter när HON sedan blivit stor. 


Jag följer dig ut till hallen.
Här hänger den klassiska skomakarlampan som fått hänga med i alla år.
Jag var ett tag helt inne på att byta ut den, att det bara var en temporär lösning,
men samtidigt så känns det någonstans inom mig att "varför ska man ALLTID byta ut sånt som ändå fungerar, nu får jag SLUTA vara så bortskämd och tänka lite BORTOM mig själv. Lampan LYSER ju för sjuttsingen och är inte det hela poängen?"

Sååå...det är väl orsaken till att den ändå hänger kvar.
Tack för titten hos mig!

Den här belysningstouren är en del av tre i blogginlägg som syftar till att kanske få bli medtagen i FABRIKENS glada gäng.

Ha en fin torsdag!






12 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Lampor är så viktigt! Förändrar ett helt rum... Du har många fina att visa upp :)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så många fina lampor du har. Näckroslampan är en favorit hos mig med, bara det att jag inte äger någon... Nån gång ska jag väl komma på en bra plats till just en sådan här hemma. :-)

Ha en fortsatt fin vecka!

FruNeroLindström sa...

Lampor gör otroligt mycket, men fy så svårt jag tycker det är.
Har alltid sjuk beslutsångest och blir så där, njjjjaaaa undra om det verkligen ska vara en sådan.
Sen är de ofta tråkigt dyra.
Men du har verkligen fått till det.
Så mysigt ni har det.
Ha en fortsatt skön Torsdag, kram Malin

FruNeroLindström sa...

På tal om pulsklocka. Har hört talas om Garmin men aldrig testat. Men polar fyller sin funktion för mig och är en härlig morot.
Jag tror jag kan tacka mamma och pappa för att de lät mig testa orientering som barn, jag har ibland ett otäckt bra lokalsinne och vet på något skumt vis alltid vart jag ska. Men tycker verkligen du ska fortsätta önska dig en klocka, grymt kul pryl!
Kram

Mormorsglamour- pyssel och inredning sa...

Tack så mycket för den rundvandringen! Många fina lampor! inser att jag måste verkligen bättra på belysningen här hemma... det saknas mest överallt!
Kram
Helena

♥ Sojka ♥ sa...

Önskar verkligen att jag hade det så fint hemma hos mig! :)

Villa Ryttarängen sa...

Kristallkronor är ju så fint. Fast de passar inte hos mig tyvärr. Du har många fina ljuspunkter hemma. Kram Pia

Evebelle sa...

Dörrarna, jag säger bara dörrarna! Jag vill också ha ett par vackra gamla dörrar i framtiden :)

Vintageregreening sa...

Fint tips angående ljusslinga runt tavelramen. Roligt att få titta in hos dig. Hösthälsning, Susan

svart vitt och rött sa...

Vilka härliga lampor!! Det ger lite extra mys sä här när mörkret faller. Ha en fortsatt bra torsdagskväll!

Malin på pastill.nu sa...

Åh så många fina lampor och så fint ni har det hemma!!

Anonym sa...

Hej
Var har du köpt din favoritlampa (runda med ljus). Jättefin!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...