lördag 1 december 2007

"Se på vårt köksbord stååår...vitklädd med ljus i hååår"

Tvååringen och treåringen tränar på luciasånger på förskolan. Jag förstår att de inte greppar riktigt vad det går ut på, så vi pratade lite om det. När sonen sade att han ville klä ut sig till pirat (i luciatåget), försökte jag hitta något som skulle kunna ge en bild av vad det var.



I onsdag var vi så iväg på konsert med Tommy Körberg (fantastisk förövrigt, trodde inte att han var en sådan fantastisk "stå upp"-are som han är). Innan konserten fick vi en liten stund att gå runt och strosa i köpcentrumet och där fann jag det ultimata "pedagogiska hjälpmedlet" - ett Luciatåg för 49:- på Guldfynd.

Det är oerhört detaljerat och tärnorna har till och med riktigt glitter på sig. Tycker de är ursöta!
De kommer få gå luciatåg över vår bordsduk vid den här tiden varje år har vi tänkt. Efter lucia får de flytta upp i kökshyllan bland det andra pyntet.
Förhoppningsvis kan det ge våra barn ett fint minne att ta med sig i livet.

Ha en fin lördag och pssst....ni kikar väl på adventskalendern och lyssnar på "Teskedsgumman"? :-)

Kram Bea
P.S Vill ni höra något underbart? Sonen vet fortfarande inte om han vill bli "tärngosse" eller om han vill bli "tärna"... han är inte så förtjust i struten, men älskar glitter som alla små barn gör. :-)
(Han blir ju liten söt tomtenisse förstås, tillsammans med sin lillasyster som sedan länge sett ut en fin liten tomtedräkt)

25 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Det var ett gulligt luciatåg det!!! :-)

Kraaaam

Skatan sa...

Underbart! Tärna eller tärngosse...

Kram!

Evelinas hus sa...

Ja det luciatåget var verkligen gulligt. Fint arrangemang längre ner också med mossbollarna på zinkfatet!!
Fortsatt trevlig helg.
Kram Caroline

Linnéa sa...

Vilken mysig liten luciatradition ni har kommit på! Jag är övertygad omm att barna kommer att minnas den med ett leende på läpparna! :)
Tack för din fina komplimang om månborden. Du är verkligen för go och snäll du!
Ni verkar ha fått till en riktigt mysig julstämning hemma. Bilderna utstrålar riktigt julmys. Ha en skön helg nu och ta hand om varandra!
Kram// Linnéa

Lotta sa...

Vilket gulligt litet luciatåg!

Och du, det var inte meningen att göra dig generad av mitt inlägg, kärlek kan vi aldrig få för mycket av! ;-)

Kram
Lotta

Änglahem sa...

Verkligen ett sött litet Luciatåg du har!

Ungar är för härliga, tärna eller tärngosse - det är den stora frågan...!!!!

Snälla, meddela oss vilket det blev till slut.

Trevlig 1:a Advent!

Kramis

Hannis sa...

Vad gulligt!
Barns funderingar är så spontana.Härligt tycker jag!Kram Hannis

Nilla sa...

Vilken go son du har =)

Så sött luciatåg!

Hoppas ni har en riktigt myskväll!

Kram Nilla

Karin Krut sa...

Visst är dom för härliga, pirat, det gillar jag. Luciatåget är jättegulligt. Kanske blir det en mysig tradition med barnen :)
Ha en mysig advent
Kram Karin

Ann-Catrin sa...

väldigt sött luciatåg..din son blir säkert helt bedårande som tärngosse..

Bonnie´s vita rum sa...

ÅÅ va fint luciatåg. Skulle jag me vilja ha!
Rolig son du har..Min stora tjej funderar på att va stjärngosse!
Kram Bonnie

Anonym sa...

det där luciatåget har jag med spanat in - men jag har ännu inte tagit mig för med att köpa det...

Flickan på landet sa...

Jättesött luciatåg!Och en sån söt son du har, skrattade gott :-)
Min gran är från skogen här bakom huset. Fanns flera, så jag tog två ;-)En att han ute och en inne.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hihihi...så gulliga de små barnen är...valet kan vara svårt ibland...
jätte sött luciafölje du hittat, billigt oxå ju.
Kramar från mig

NICOLINAS BONING sa...

Jättemysigt med barnen och lussetåget...det kniper lite i hjärteroten och det tåras lite i ögonen av längtan tillbaks för en timme eller två till småbarnsåren igen...
Varma kramar till er alla tre/Birgitta

Elzie sa...

Så jättesöta. Visst blir man som barn på nytt när man tänker på lucia?! T o m gamla mormödrar får glimten i ögat *s*.
Hoppas du har en bra måndag.
Kram Elzie

Lantliga drömmar sa...

Hej!
Verkligen ett fint luciatåg, och visst är det roligt att skapa nya traditioner! Härligt att veta att mamma och pappa alltid plockar fram luciatåget den första december, eller när man nu gör det! :-)

Hoppas du får en riktigt bra vecka!
Kram!

Lavendel & Romantik sa...

Vilket fint litet Lucia tåg du köpt.Ja, nog vill alla barn hellre ha glitter i håret än en strut ;-)Ha det gott Kram/Majsan

Lyck-Annas sa...

Hoppas han väljer att bli tärna.
Då har ni kommit långt med könsrollstänkande...
Mysigt har ni, det syns!

MiaMaria sa...

Visst är barn alldeles för härliga.

Underbart luciatåg!

Ha´det gott!
Miamaria

Blommiga Karin sa...

Tärngosse blir väl jättebra=)
MVH Karin

Linneagården sa...

Så gulligt....
Både berättelsen & luciatåget.
Kram!

Brunkullan sa...

Hihi...jo luciatågen på dagis brukar ju vara full av pojkar med luciakrona eller tärnglitter och flickor som är tomte/stjärngosse:-)
Bara sött tycker jag, även om en del föräldrar (mest pappor..)ser aningen besvärad ut när ättelägget svänger med klänningen och glittret på huvudet:-D

Och jag tycker nog att, kan flickorna vara stjärngosse så kan nog killar vara lucia/tärna också!

Susanne

Jes/Vita villa vila sa...

Vilken söööt vit julstrumpa du har i högerkanten :) Har du gjort den själv???
Jättefin!

Gulligt luciatåg också.

Kram /Jes

Flickan på landet sa...

Såg idol men ville att Amanda skulle vinna....fast Marie var nog också en värdig vinnare!!!
Ha ett trevligt veckoslut :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...