måndag 11 februari 2008

"Vi stängde in pappa i väggen"

Det svarar nog barnen om någon på dagis frågar vad de gjorde i helgen.

Och de far ju inte med någon osanning då, för det var ju precis vad vi gjorde. Vi till och med borrade för den enda dörren som finns.

En närmare förklaring är nog på sin plats. :-)

Vi bygger ju ut en liten flank av huset för att få plats med ett större kök. Den flanken ska tilläggsisoleras och spånskivor ska upp innan det är fritt fram att riva väggen till nuvarande köket (och lekrummet som ni kan se på bilden). Barnen ser ut som små Hobbits där de står i den enda uppslagna väggdelen in till utbyggnaden. Det finns två fönster där ute, men de är inte öppningsbara.

Där inne isolerar maken taket och tar bort den gamla isoleringen från väggen in mot lekrummet och mot köket.


Det dammar mycket av isolering, så han bad oss skruva fast skivan så att det inte ska komma ut gammal isolering i hela lekrummet och fara runt i köket och hela hallen.

Där inne jobbade han sedan med ansiktsmask och täckande kläder. Då och då knackade jag och barnen på skivan och frågade om han ville ut. Det kändes lite underligt ska jag säga, men nu är det isolerat och klart. Nästa steg är att vi ska såga upp väggen till nuvarande köket så att vi kan lyfta in väggskivorna.

Hoppas barnen kommer komma ihåg VARFÖR vi låste in pappa så det bara inte blir en skruvad minnesbild som de sedan inte kan få rätsida på....hihi...

--------------------------------------------------

Jag vill passa på att skriva till er som väntar på vimplar - de är på "G". Jag jobbar undan så många jag bara hinner, hoppas ni har lite tålamod med mig. Det är nog jag som är lite väl petig ibland också, i alla fall påstår maken det, men jag vill ju att de ska bli så bra de bara kan bli.

Skjortan är i alla fall "no more", den är uppsydd i ett antal blå vimplar nu... hihi.

Ha en underbar måndagskväll...det lilla som är kvar. Jag ska ägna mig åt mina studier en stund, det ser jag som ren meditation. Jag gör det ju bara för min egen skull, inte för någon annans och det känns så skönt att man faktiskt påtagligt hela tiden kan fortsätta utvecklas.

Kram Bea

30 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Bea!

Jag väntar tålmodigt på vimpeln. Jag har verkligen tummen mitt i handen när det kommer till att sy, så jag är överlycklig över att någon kan hjälpa mig så mina barn inte får lida pga mina ofärdigheter ;-).

Helena

Smått och gott hos Lina sa...

Hej!

Så söta barnen är när de tittar in i rummet på pappa som jobbar. Penslarna färdigt i handen också ifall det skulle behövas :-)

Ha det bra!
Kram Lina

MiaMaria sa...

Det låter ju kul....fniss låsa in pappa. Men jag kan nog garantera att de förklarar varenda detalj. Detta var nog bara så kul!

Men vad ska man göra detta var ju toppen mindre damm desto bättre.

Ha´det så gott!
Miamaria

Mamma C sa...

Oj, då förstår jag varför ni låste in pappan. Det var nog bäst så ni inte fick in en massa damm. Dom ser verkligen ut somm hobbitsar där dom står de små liven.

Flickan på landet sa...

Kn tänka mig att barnen tycker att det är kul att berätta om pappa som for in i väggen =)

Väntar på mer bilder...
Kram

Kalkstenssommar sa...

Vilka roliga bilder det blir när man tar på allt det som händer i vardagen! Tänk va kul för barnen när de blir större och titta på när de "stängde in pappa"! Läste om din skjortslakt. Kul! Jag brukar ta makens,svågerns och morfars skjortor. De brukar bli underbara lapptäcken som är så där mjuka och sköna i tyget på en gång. Lycka till med vimplarna, de blir säkert underbara!

Kram L

Karin Krut sa...

Äääh så härligt med en ny utbyggnad :) Kanske inte under tiden men väl när den är färdig. haha jaa ni kanske får skicka barnen i terapi sen när det är färdigt :D
Ha en skön tisdag
Kram Karin

Min Skattkammare sa...

Ibland är de inte så tokiga de där gubbarna, för sånt där slitgöra är man ju glad att slippa! Och bra blir det i slutändan när allt är undanröjt!
Vad skönt att du får din stund för dig själv också......
Titta in hos mig......få se om nåt känns bekant?? hi hi
Ha´en bra dag!
Kram Kicki

Änglahem sa...

Man blev ju onekligen lite nyfiken på vad ni sysslade med, men puh...det vart ju inte så illa*hihi*. Jag tycker att pappa var väldigt klok i det här fallet, är ju så himla äckligt och otrevligt med väggspån och isolering som far runt. Speciellt hälsosamt är det ju inte heller. Klok pappa som tänkte på det, och barnen tror du inte att dom avlämnat en väldigt noga berättelse på dagis? De små har ju en viss tendens att berätta in i minsta detalj....*hihi*.

Vad skoj att ha kommit såpass långt som rivning av väggar....ska bli spännande att få se...!

Ha det gott! och tack för dina gulliga ord i går/Puss

Kramar
Ulrika

Linneagården sa...

Spännande för barnen kan jag tro!
Ha en bra vecka.
Kramelikram /madelene

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihi...ja vi får hoppas attde inte får men för livet..hihi...
Så spännande det ser ut.det är roligt att renovera...när det är klart!!..hihihi...
kram Pernilla

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

haha;) KUl inlägg!! Söta små!!

Liten Tävling hos mig Välkommen!!

Verkstedet sa...

morsom gjeng;) artig lesing!
ha det så bra der borti;)

Anonym sa...

Haha, jag kan tänka mig att de tyckte det var mycket roligt att få stänga in pappa sådär :-)

Kram!

Hem och Lycka sa...

Hihi, barna hade det säkert jättekul att få stänga in pappa! kram

LantlivsAnette sa...

Vad roligt minne det kommer att bli..låsa in Pappa så där ;)
Ojj vad härligt ni får det sen..större kök..
Kram Anette

Maria sa...

Kul med barn, de ljuger ju aldrig! Man kan få de mest oväntade svaren när man frågar barn saker. Skall bli spännande att se hur tillbyggnaden går!

Ann-Catrin sa...

Härlig lite historia att komma ihåg sen... lite söt är den!!
vad ni jpbbar och sliter...men jag är säker ppå att det kommer bli så fint!!
ta det lugnt med studierna oxå!!
Kramar A-c

Skatan sa...

Oj vad småbusarna skall ha gillat det där!!

Skall bli spännande att följa ert projekt!

Har han förresten kommit ut än?

Anna sa...

Aha, så det var så det var! Hi hi!

Så söta barnen ser ut när de kikar in där! Kan tänka mig att de tyckte det var spännande att "stänga in pappa" där!

Jodu, det kan lätt bli en liten annorlunda historia av detta! Barn har ju en förmåga att "hitta på och lägga till" lite grand! Min dotter var 2,5 år och sa till min kompis att "mamma badar lillebror när han skriker" "Ja men då blir han väl lugn" sa min kompis. "Näe", sa dottern, "för mamma badar honom ute i kallt vatten!" (Detta var i februari och sonen var nyfödd) - Hi hi:)

Ps: Stort Tack för gratulationerna på min blogg:)

Kram
:)Anna

MiaMaria sa...

Tackar!!!!!

Jo då jag har en försäljningsblogg också mariaspysselverkstad där har jag sålt massor. Just nu tror jag att alla är sålda....

HA´det så gott!
Miamaria

Anonym sa...

Kan tänka mej att kidsen tyckte det där var spännande! ;)

Inte omöjligt att det kommer en beställning på vimplar till Lovas rum när vi sätter tänderna i det..! om du hinner förstås - var rädd om dej!!
Kram!

Marie sa...

Hihi, så det var därför ni stängde in honom!!!! Barnen måste ha tyckt att det var jättespännande!

Ha en bra Alla Hjärtans Dag!
Kram Marie

Julias vita drömmar sa...

Bea, tack snälla rara för dina ord i min blogg, blir väldigt glad!

Gissa om jag längtar efter min tygbeställning på Stoff och stil?
Det ska bli kuddar och vimplar.
Vimplarna blir nog inte lika välgjorda och snygga som dina, har fortfarande julestrumpan du sytt i minnet, alldeles perfekt!

Så tråkigt med dessa oförutsedda utgifter, allt kommer på en och samma gång. Nu vänder det, det måste det göra!

KRAM!

Maria sa...

Vilket roligt minne för barnen, tur att ni tog kort på det hela *ler*

Ha en skön alla hjärtans dag!!

Elzie sa...

Du milde vilka äventyr!! Hoppas ni har en bra Alla Hjärtans Dag.
Kram Elzie

NICOLINAS BONING sa...

...skratt...Ja vi får verkligen hoppas att dom förstår varför...annars kan du ju tänka dig vad det kommer att bli för skröna dom berättar för barn och barnbarn:-)
Skönt att det snart är dax för uppsågning,eller hur?
Kramar/Birgitta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Trevlig alla ♥ dag!! Välkommen in på nybakad cupcakes, på min "NYA" blogg!! kram Millan

Anonym sa...

Ville bara önska dig och din familj en riktigt mysig Valentine!
Kram Bodil♥

Lantliga drömmar sa...

Kikar in för att önska dig en god fortsättning på alla hjärtans dag! :-)

Härligt att ni ska få större kök!

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...