måndag 4 augusti 2008

Min fyrarårings beställning

Jag hade klippt ut ett "A" i papper och frågade honom:
"Vill du ha din bokstav i tyg?"
"Nej, jag vill ha siffror..." och så räknade han på fingrarna. "Ett, Två och Tre"
"Hur stora ska de vara då?"
"Så hääär stora"
sade han och mätte ungefär 20 centimeter mellan händerna.


Och så blev det. Gissa om det var pilligt att sy dem och vända dem och stoppa bomull i dem. Kors i jösse namn säger jag bara, men samtidigt väldigt roliga att göra. Nu råkar ju sonen redan veta vilket antal som varje siffra representerar, men för säkerhetsskull så lade jag till ponponbollar i representerande antal som lite "taktil pedagogik"...hihi.

De ska hänga i hans rum, han ska bara får klura ut en plats han vill ha dem på.

Jag frågade tvååringen vilket tyg hon ville ha sina siffror i. Då svarar hon:
- Jag vill inte ha någon siffra, jag vill ha en bokstav. MIN bokstav i mitt namn och den ska hänga bredvid mitt hopprep"

Den damen vet vad hon vill. Hon har även pekat ut ett tyg. INTE rosa den här gången, utan vitt med röda prickar. "Som min groda du sydde åt mig"
Hon har även mätt upp hur stor den ska vara. "Inte föööör stor. Så här.."sade hon och måttade lite med händerna hon med.

Underbart!
Det finns inget som inspirerar mig så mycket som barns fantasi.

Kram Bea

32 kommentarer:

Stina sa...

Du är verkligen duktig du Bea-gumman.:-) Kramis

Lilla huset på prärien sa...

Så fina saker du gör! Du är verkligen duktig på att fixa och pyssla. Kul att barnen är med på noterna också. Här fungerar bara pyssel om de fåra vara med och göra själva...

Kram Jenny

Himmelbit/Njut en smula sa...

Gosebarn!! Så söta! Roligt att de vet vad det vill.

Siffrorna blev hur mysiga som helst. Kan tänka mig att det var en hel del pill med dem.

Ha det toppen!
Kram

Mamma C sa...

Du är så flink och duktig på din symaskin. Du trollar fram det mesta med den. Siffrorna var ju toppenfina och pedagogiska på samma gång. Men förstår att det var pilligt.
Kram mamma c

Camilla sa...

Härligt att höra att det finns fler som har små bestämda småttingar hemma! Men det är kul att de vet vad de vill! Siffrorna är jättefina!
Kram Camilla :-)

Anonym sa...

Åh, vilka underbara siffror. Din son har väldigt bra smak.

H A N N A S - F O R M sa...

Hej Bea!

Alltid lika roligt att komma hit...så fina saker du gör...siffrorna är JÄTTEFINA!!!!

Hoppas att du haft en fin sommar!

KRAM
Hanna

Flingan sa...

Vilka söta fina småpillriga siffror! Blir faktiskt lite sugen att sätta mig vid symaskinen igen. Mitt sysug har varit borta i sommar, men lite sugen blir jag allt när jag ser vad du sytt..
kram

Villa Hemma sa...

Fiiint och pedagogiskt - vilket arbetsterapeuten i mig gillar :-D

kram

Hem och Harmoni Marie sa...

Gulligt!
Både siffrorna och barnens kommentarer...
Ha det gott, kram Marie

Min Skattkammare sa...

Du är så påhittig, vad fina och roliga siffror!
Tänk vad du ligger i mellan barnen och familjelivets alla måsten!
Kramar Kicki

Fabrikken sa...

Heisann
Det er bra å ha bestemte barn som vet hva de vil, hehe :) Kjempefine tall du har laget, du er virkelig en kløpper på symaskinen!

Klem fra nr. 5

á Yeliqa sa...

Men så fiffigt!!! Siffrorna blev ju jättefina, men jag bara hurrvess när jag tänker på allt pill:) Kul att barnen vet vad de vill och är med och bestämmer:)

Maria sa...

Såå fint, jag blir alldeles inspirerad men vet att jag inte kan sy så häftiga grejer!!

Anonym sa...

Vad duktig och fiffig du är! Det du gör är så himla fint! Jag vet aldrig vad jag kommer mötas av när jag kommer in i din blogg mer än att det kommer att vara något nytt kreativt du har skapat. Du är helt otroligt duktig!

Deleine sa...

Åh va vackra saker du gör, önskar jag var lika kreativ och duktig som du.... Verkligen imponerande!!!!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej vännen!!

men så ljuvliga siffror...så duktig du är..
så duktiga barn du har som har sån bra fantasi....ärvt av mamma kan jag tro.

Kram Nilla

Desirée sa...

Vad mysigt det låter!!! Du är så duktig!

Min Skattkammare sa...

Tjoho....vad roligt att du redan sytt vimpeln till mig! Vi har som sagt en till pergola (likadan) inne på våran privata tomt, men den står i skuggan och inget annat än murgrönor och fuskblommor trivs där så jag måste piffa till den också. Tack snälla du!
Jag gör som förra gången, det gick ju bra! ;o)
Kramar Kicki

Brunkullan sa...

Jättesött! Och roligt med bollar i samma antal:)

Du är så duktig!
Susanne

Lilla Blanka sa...

Hej Bea!

Men du är ju ett proffs alltså..ett kreativt sådant..siffrorna blev lika härliga som allt annat fint du syr..jag är så imponerad..hade aldrig klarat det.

Kraaaam
Mia

Malin sa...

Hej!
Åh vad du är duktig, det blev jättefint verkligen!!
Såg att du nämde Graphic Garden, den sidan har jag också besökt i många år, finns så mycket sött där.
Ha en jättebra dag!
Kram Malin
Ps. Ett paket bör dimpa ned idag om det inte redan gjort det.

husnummer30 sa...

Vad fina! Förstår dock att det var lite pilligt. Men är resultatet så bra är det ju värt det.

Ha det fint.
//Jill.

Anonym sa...

Tack!

Jag har ingen aning vart man kan hitta applikationer på nätet. De ända jag någonsin gjort är de på påsförvaringen och de ritade jag själv. Men jag kan höra mig för om du vill. Annars kan du kanske leta bilder och rita av. =)

Vecka - Vecka sa...

Vilka härliga siffror! Skulle passa perfekt i min sons rum! Han har en siffertapet och gröna detaljer!

Kram,Lotta

Made by Inferno sa...

Du är ju minst lika duktig och pysslig du, men det visste jag ju redan! Ska kika vidare bland dina fina saker i väntan på min nya maskin, tygerna kom idag så nu känns väntan ännu längre - men den som väntar på något gott, väntar väl aldrig förlänge... må så gott!!

Anonym sa...

Såg senare att du ville veta hur jag gjort näsduksfodralen. Hinner inte med en beskrivning nu så jag ber att få återkomma. =)

Anonym sa...

Verkligen tjusigt! Du är ju superduktig! Har du nå bra tips på vart man kan få tag på en bra symaskin till inte alltför högt pris?

Julia sa...

Hihi nu blev jag lite generad, tack! Det värmde!
Jag använde mig av det vanliga paint-programmet, det är en kär gammal käpphäst!
Teckensnittet heter My type of font och jag laddade hem det igår från www.1001freefonts.com En jättebra sida!

Jag blir lite avis på hur otroligt duktig du är på att sy! Det känns som min syinspiration dör ut när jag köpt tyget, hehe. jag är så imponerad av dig! :-)

Unknown sa...

Bea, vilka underbara saker du skapar...du är så duktig och jag tycker fortfarande du ska satsa på en hemsida...

Unknown sa...

Tack för gullig kommentar.
Du kan maila mig om du vill så kan jag berätta hos vem jag har min hemsida, där kan man ha butik också.
Dom är dessutom väldigt billiga på det...
Ha en mysig dag, jag ska till jobbet och packa upp 85 kartonger GANT's höst nyheter....Svettigt...
KRAM

Malin E sa...

Verkligen jättefina siffror, vilken smart ide av både dig och din son får jag säga!
Malin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...