onsdag 13 augusti 2008

Tisdagsvinnaren och ännu en tävling

Tisdagsvinnaren av ett näsduksfodral bleeeev.....*trumvirvel* "Tinnar och torn"


Grattis!
(Skriv ett mail till mig märkt med "Tisdagsvinnaren" och din adress i så skickar jag den så du har den nästa tisdag.)

Och tävlingen fortsätter som utlovat. Ni som skriver kommentarer till det här inlägget är med och tävlar om ett näsduksfodral som lottas ut imorgon kväll.

...

Att ha tävlingar är roligt, men jag känner samtidigt på allvar att jag verkligen vill att ALLA ska vinna. Ni skriver så goa kommentarer och lyser verkligen upp min vardag. Var och en av er är som en liten stjärna på en klar natthimmel.

Ok....poetiska omskrivningar så här på kvällskvisten efter en lång första arbetsdag kanske jag inte lyckas så bra med, men... ha överseende! Hihi....


...

Idag tänkte jag att jag skulle ge lite pedagogiska tips.

Kanhända tycker du att:
a) Du inte behöver detta av olika skäl
b) Du inte är intresserad
c) Inte känner behov av dem just nu
I sådana fall önskar jag er god natt och att ni sover riktigt, riktigt gott.
Hoppas vi ses imorgon!


Kram Bea
...


Och just du läste vidare? Då måste du vara lite intresserad ändå.
Ok, då kör vi! :-D

Jag har en pojke som precis fyllt fyra år. Han älskar att härma oss i allt vi gör, precis som de flesta andra barn i samma ålder gör.
- Han ser hur vi lagar mat vid spisen. Vi köper honom en leksaksspis och han steker låtsaspannkakor till sin lillasyster
- Han sitter med i bilen. Vi bygger en liten träbil åt honom som han skjutsar sina gosedjur med.
- Han ser hur vi pysslar i trädgården. Vi köper en låtsasgräsklippare som han klipper gräsmattan med och små trädgårdshandskar från Alfons som han själv kan gräva upp ogräs från trädgårdslandet i.

Han ser hur vi läser och skriver...och han blir intresserad och vill läsa och skriva han med. "Vad står det här?" Idag sade han:
"Det står Trevlig sommar där" och pekade på en skylt. Jag tappade hakan och frågade:
"Hur vet du det?"
"Därför att jag känner igen bokstäverna"

Så enkelt är det. Och så KUL kan det vara!

Det räcker egentligen så. Att "leka" att man skriver. Att känna att man kan läsa genom att få höra samma sagor om och om igen så att man till slut "kan" läsa dem själv genom att upprepa orden.

Men...min son har frågat efter lite mer. Ni ser ju siffrorna han efterfrågat och som jag sytt till honom. Och han frågar hur han ska skriva saker. "Hur skriver jag mus mamma?" frågade han i förrgår när vi var på IKEA och väntade på deras pappa vid utgången. De hade fått låna varsin liten penna och ett papper (som man egentligen ska skriva utlåtanden på).

Jag jobbar med pedagogik i mitt yrke. Jag kommer i kontakt med olika läromedel, men få är så USLA som de som riktar sig till de allra, allra yngsta. Faktiskt. Så otroligt opedagogiska, men tyvärr så många som lockar med både klistermärken och Disneyfigurer men som egentligen inte lär något eller lär "rätt". Oftast fokuseras det bara på delmomenten, inte på helheten...och slutresultatet (gör den här sidan fort så får du välja ett klistermärke sedan) istället för på resan och självtillfredställelsen av det man själv åstadkommit.

Fackbokhandlarna svämmar över av dem just nu.

Men...jag har hittat en som är helt OK och det är den jag tänker tipsa om idag.

DESSA!

De är från REBUS.
De bygger tillfredställande mycket på taluppfattning och helhetsbilder. Jämför. Relaterar. Många delmoment som tillsammans kan bli en hyfsad helhet.
Jag köpte dessa på Coop Forum av alla ställen och idag stötte jag även på dem på Akademibokhandeln. De rear ut dem nu inför skolstarten.
49 kronor styck.

Här ser ni sen fyraåring i full aktion som arbetar med första siffran. På de prickade linjerna har han ritat siffran "ett" och ska sedan färglägga EN sak.
(Jag måste också passa på att slå ett slag för tuschpennorna också. De bästa i världen...verkligen...och jag har testat MÅNGA tuschpennor, men inga har kunnat tvättas bort UTAN tvål eller försvunnit i bara vatten från kläder. Perfekt.
Och så är de ju så härligt charmiga med huvuden till korkar. De sätter barnen sedan fast UNDER själva pennan när de målar. Klistermärken har pennorna också i olika riddarkläder, narrkläder, konungakläder etc. Det som ligger på bordet är en liten "kuliss" som vi färglagt, en liten borg.
"Cariokis" heter de ljuvliga pennorna.
(Vad jag förstår så är de ganska nya på marknaden, men fråga efter dem i din bokhandel så kan de säkert ta hem. SUVERÄNA. Och jag lovar att min tvååring målar HÅRT med dem, men spetsen vikar sig inte en millimeter. Tjockleken lämpar sig även för små händer som precis börjat fumla lite med rätt pennfattning istället för de långa smala som är vanligast)


Han skulle även rita EN planet, EN rymdvarelse ...och så blev det visst en måne också.

Han gjorde siffran två i ett huj och ville mycket gärna fortsätta, men då satte jag stopp. Det ska inte bli tråkigt. Ingen press. Inga krav. En lek...en låtsaslek som är på allvar.

21 kommentarer:

Camilla sa...

Vilket bra tips! Jag har själv en 2-åring hemma som redan vill räkan och lära sig färger så detta kan nog bli användbart i framtiden! Kram Camilla :-)

Tinnar och torn sa...

Jippiiiiee...tack så jättemycket, vad glad jag blev....det är den första tävling jag vunnit....Kraaaam Petronella

www.minochmammas.blogspot.com sa...

Jag slås av din hängivenhet som förälder Bea. Kravlös och gränslös krälek. Dina barn kommer med stor sannolikhet tänka tillbaka på dig som en underbar mor!

Ska faktiskt ta och titta efter böckerna du rekommenderade här. Tror att dotter skulle bli lycklig om hon fick rita loss i dem:-)
Kram

Anonym sa...

Vilka bra böcker och pennor. Såg faktiskt dessa pennor igår på coop forum.

Anonym sa...

Vilka bra böcker och pennor. Såg faktiskt dessa pennor igår på coop forum.

Änglahem sa...

Dom där har vi haft iaf till minstingen, minst o minst hon är 7 nu, men hon har gillat dom skarpt.

Vad duktig sonen din är, men med en sådan duktig o fin mamma så....

Grattis till Tinnar o Torn!

Kram, Ulrika

Anonym sa...

Jag vill så klart vara med och tävla idag igen!

Ullis/Leva på landet sa...

Kul när de är intresserade och vill. Härliga böcker o pennor du hittat. Självklart vill jag vara med och tävla.

Ullis

Sara Mårtensson sa...

Vilken duktig kille du har! :-)

Självklart missar jag inte chansen i tävlingen den här gången heller!

Hoppas, hoppas!

Willewira sa...

Grattis till torn och tinnar!!

Jag tror också på att leka fram kunskapen. Sätta press på små barn kan tyvärr "döda" törsten hos den mest begåvade.
Din son har tur att ha en sådan hängiven mor!

Kram Willewira

Mamma C sa...

Tack för tipset. Det ska jag köpa till vårt barbarn. Grattis till vinnaren.
Kram mamma c

Lilla huset på prärien sa...

Men det är ju helt PERFEKT!!! Min lille kille fyller fem nu i oktober men det skulle nog passa honom perfekt också faktiskt. Han är väldigt aktivt och har senaste året börjat intressera sig mer för att läsa o skriva. Ska genast ut på jakt efter dina fina saker!

Kram Jenny

Anonym sa...

Oj såna pennor ska jag köpa till min 4-åring som kladdar överallt med pennor.

Sara sa...

Vilket jättebra tips på böcker!! Min 4½-åring är jätteintresserad av bokstäver just nu och vill läsa på allt dvs. mjölkpaket, tidningar, skyltar etc.
Jag jobbar själv med pedagogik och små barn, vi har anammat Praxis-alfabetet och barnen har verkligen tagit det till sig. Praxis går ut på att barnen ska lära sig hur bokstavsljuden låter och sen lär dom sig bokstäverna. Min dotter har fixat det och tycker det är roligt. Något som vi också "jobbar" med hemma är "Mitt ord" som dom gör på Bollibompa. Jag har laminerat hela alfabetet, vissa bokstäver i flera upplagor, klippt isär dom i ganska så stora bitar. Sedan lägger vi ut alla bokstäver på golvet och F kan plocka ihop rätt bokstäver till det ordet som hon vill skriva. JÄTTEROLIGT och lärorikt!!
(min dotter får testa alla mina projekt innan jag genomför det på jobbet...hi hi...men hon gillar det)

Och, JA jag vill gärna vara med på dagens utlottning!

Kram
Sara

Tanja sa...

Hei, ramlet over bloggen din i dag og ville bare si at du har en flott blogg, og så utrolig flott jente rom. Hit kommer jeg tilbake. Ha en fin dag

Anonym sa...

Ja, jag vill gärna vara med att tävla!

Just bra böcker till mindre barn är svårt...jag jobbar ju med döva/hörselskadade barn och DÅ kan du tänka dig vad svårt det är. Det finns nästan ingenting alls, utan vi gör praktiskt taget allt material själva. Nu var det iof ett tag sedan jag jobbade med de minsta, är numera uppe på mellanstadiet. Ska tipsa kollegorna om dessa böcker iaf...tackar!

// Linda

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Du verkar onekligen ha en liten son som gillar att lära. Men så är det väl med de flesta barn..."vill också!". Och då är det ju super med sådant som gör det till en lek. Något som är roligt och lärorikt.

Ha det fint!
//Jill.

Anonym sa...

Jag tänkte undra om det är okej att jag länkar till din blogg i min blogg?

Har inte hunnit vara inne de senaste dagarna, men du har ju hunnit med en hel del! Min julgransduk är klar, nu är det bara fästandet av trådarna som är kvar (det roligaste sparar man till sist) innan den blir fotograferad så ni kan se den!

Maria Sandström sa...

Blev inspererad!! Skall genast försöka få tag i dom böckerna!!

Linda sa...

men hjälp vilket bra tips. tack så hemskt mycket! Har funderat på vad brorssonen skulle kunna få i 3-års present. Det här var ju perfekt! fast jag tror inte han fixar det riktigt än, men bra att ha grej :)

Anonym sa...

håller tummarna på denna dag hoppas så för de skulle passa min skötväska så....
asawallgren72@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...