lördag 19 september 2009

Tovningsdags

Det är höst. Då börjar det klia i fingrarna att få arbeta med ull och garn igen.
Tovningskursen har börjat igen och vi har köpt härligt naturfärgade ullsorter så här ska det tovas djur, smycken och pulsvärmare och annat fint och mysigt.

Jag har precis beställt dessa böcker från Adlibris. Jag kan verkligen rekommendera dem, oavsett om du är nybörjare är eller lite mer erfaren tovare. Här beskrivs alla grunder och du får bra tips och idéer och färdiga mönster och materialanvisningar.

Tova är roligt, enkelt och så OTROLIGT användbart.
Dessutom är det en billig hobby då du bara behöver lite ull samt en tovningsnål och tvättsvamp eller en diskbänk och lite såpa så är du igång.
Oerhört meditativt och avslappnande är det dessutom. Idel fördelar alltså! :-)

(121:-)

(129:-)

(131:-)


(166:-)

13 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack för dom boktipsen. Det är ju så kul att tova.
Kram:)

Smilla sa...

Tova kanske även jag som är opyssligt skulle kunna klara av ;) Dottern har gjort lite hos sina småsyskons mamma. Det får bli en sväng till biblan och kolla om dom har någon av dessa böcker där =)

Vardags-mirakel sa...

Tack för tipsen, ena dottern har provat på tovning och gillar det skarpt. Ha det bra, kram Eva.

Helena sa...

Ser så härligt ut! Hundarna i boken är så söta. Skulle också vilja prova på att tova!

Annika sa...

Gillar ju också att tova men det blir av alltför sällan.....kanske nåt att ta med grannarna..:) nån av böckerna har jag mä o sen finns ju biblioteket..... har nog lånat det mesta om tovning genom åren.... ska bli spännande att få se vad du hittar på.... Kram Annika

Maz sa...

Ska bli kul att se årets kreationer! Håller med om att det är otroligt kul och användbart att tova och sköööönt att stå och klafsa med händerna i varmt såpvatten! En bonus du glömde att nämna är ju att det doftar så rent och nystädat i köket efter en tovnings session! (ifall det var någon som behövde övertygas ytterligare om tovningens fördelar ;) )

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att tova. Måste tipsa vår slöjdlärare om böckerna. Hon vill säkert ha lite nya idéer.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hallojsan!!Så mysigt att tova..skulle vilja pröva på ..men när ska jag hitta tiden! Dottern är duktig på det!

~~♥kram Millan♥~~

martina sa...

Jag har skickat ett mail till dig...

Olga sa...

Oj vad roligt du ska ha det i höst, Bea! Ser fram emot att se lite av vad du hittar på att tova! På min sons dagis får alla föräldrar lite ull när deras barn ska skolas in. Det tovar man till en skylt och skriver/broderar skriver sitt barns namn på och gör vackert...

Allt gott från Olga med en alldeles ny blogg.

Hemmafruns hörna sa...

Tack! Jag har börjat så smått att tova - det hör hösten till;0) men de här böckerna har jag inte sett förut. Kul!

Smycken och Smulor sa...

Åh de där böckerna vore perfekt för mig! Kul att hitta hit till din blogg igen, har varit här för länge sedan!;-)

Dea sa...

Vilka roliga boktips om tovning! Gillar ju den där med vovvarna. Det kanske är dags att prova på?! Skulle vara jättekul att tova en liten boxer ju! Tack för tipsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...